Linsgryta?
Hur gör ni linsgryta och vad har jag till??
Har både röda och vita liner, aldrig använt de tidigare
Kanske nått annat gott med linser?
Hur gör ni linsgryta och vad har jag till??
Har både röda och vita liner, aldrig använt de tidigare
Kanske nått annat gott med linser?
Här är ett recept jag själv är sugen på att pröva
st vitlöksklyfta
2 cm färsk ingefära
1 msk olja
2 dl torkade röda linser
2 msk thailändsk fisksås
2 msk thaicurry
4 dl kokosmjölk
1 st lime
200 gram kålrot
150 gram gröna bönor
50 gram cashewnötter
salt
4 msk grovt hackad färsk koriander
Tillagning:
1. Skala och hacka vitlöken och ingefäran.
2. Hetta upp oljan och fräs vitlöks- och ingefärshacket ett par minuter på medelvärme så att det mjuknar lite.
3. Häll i linserna, 1 dl vatten, fisksåsen, thaicurryn, kokosmjölken och pressa i saften från halva limen. Rör om och puttra stilla i 5 minuter.
4. Skala och tärna kålroten i 1x1 cm bitar. Vänd ner i kastrullen. Puttra i ytterligare 10 minuter.
5. Skölj bönorna och vänd ner i kastrullen. Värm på några sista minuter. Smaka av med pressad lime och mer fisksås eller salt.
6. Hacka nötterna och koriandern grovt. Strö över och servera.
Det här är jättegott se till att linserna kokr ihop sig bara (att man inte ser att det är linser helt enkelt.)
Risotto med linser
Ingredienser
4 portioner
1 st gul lök
1 st vitlöksklyfta
1 msk olivolja
2 dl avorioris
8 dl grönsaksbuljong
2 dl röda linser
1 dl ost, gärna mager prästost, riven
1 krm svartpeppar, nymald
1 st kruka rucolasallad
2 st tomater
Balsamvinägersås
2 msk balsamvinäger
3 msk olivolja
1 tsk honung
2 krm salt
1 krm vitpeppar, nymald
Avorioris har längre koktid än linser. Späd eventuellt med mer buljong när du lägger ner linserna. Balsamvinägersåsen kan serveras både varm och kall till risotton.
Gör så här
1. Skala och hacka lök och vitlök. Fräs hacket i olivolja i en gryta.
Tillsätt riset och låt det fräsa med 2-3 min.
2. Häll på buljongen och låt koka under lock 10 min. Tillsätt linser.
Späd eventuellt med mer buljong, rör om och låt koka ytterligare 15-20 min. Rör ner ost och peppar.
3. Tärna tomaterna och blanda ingredienserna till vinägersåsen. Lägg upp risotton i en skål och strö över tomater och rucolasallad.
Servera med vinägersås och bröd.
Lycka till!
Jag brukar göra en linsgryta med röda linser, en burk krossade tomater, spiskummin, grönskaksbuljong, morötter, röd lök.
Har inget recept jag går efter utan bara kör ner allt i en gryta efter att jag kokat färdigt linserna.
Till det äter jag en bit vitlöksbröd och sallad!:)
Har heller inget recept eller mått men ja, ja...
Linser (brukar ta röda) som jag blötlägger över natten.
Dagen efter lägger jag dem i gryta och fyller upp med vatten så det sticker upp en liten bit över linserna. Sen drar jag i lök (efter smak och tycke samt portioner). Löken klyver jag bara i mitten och stoppar i. Samma visa med potatis, morot och vad annat man vill ha i men stora bitar skall det vara. Sen så tar jag riktig chorizo-korv (hård som får koka med hela vägen) och styckar ner i stora bitar. Den sätter så god smak att man behöver inte krydda mer, men salta kan man göra om man vill - så klart.
Går bra att byta ut eller lägga till rimmat fläsk också...
Detta kan varieras i det oändliga och man kan ist för linser ta tex kikärtor eller annat gott - eller blanda både och.
Bröd och sallad till är gott. =)
Miss Mumin skrev 2009-02-16 18:17:57 följande: