• Velour

Sverige vs. USA

Jag vill _verkligen_ flytta till USA, men har ingen aning om hur det är därborta.

Ni som har varit där eller bor där, kan ni göra en jämförelse mellan USA och Sverige.

1. Fördelar jämfört med Sverige
    2. Nackdelar jämfört med Sverige

Tack!

• Svar på tråden Sverige vs. USA
  • julmusten

Har du green card, eller ar du amerikansk medborgare??

For om sa inte ar fallet ar det svart att lagligt bara flytta hit och borja jobba.

Jag bor har sen nastan 14 ar tillbaka.

Fordelar:
    Mangfalden ar fenomenal.
    Det finns tillgang till det mesta har.
    Klimatet ar lite battre an i Sverige, (fast i vissa delar ar det klart samre).
    Jantelagen existerar inte.

Nackdelar:
    Det finns inget socialt natverk alls. Dagis ar svindyrt, man far inte nan foraldrapeng, barnbidrag, bostadsbodrag eller nagot sant. Skolor ar dyrt med sa lange man inte bor i ett omrade med bra kommunala sana. Men bor man dar ar oftast beoendekostnaderna helt hysteriskt dyra.
    Folk ar svara att lara kanna. De ar valdigt artiga och pratar mer an garna om allt mojligt, men det tar lang tid att bli god van med en amerikan.

• Velour

Julmusten,

tack för svar!

Nej, jag har varken green card eller medborgarskap. Har inte ens satt min fot där

Men jag har några följdfrågor:

1. Vad menar du med inget socialt nätverk?

2. Vad menar du med att det lagligt är svårt att flytta dit och börja jobba? Menar du att man nästan måste hitta svartjobb för att klara sig?

Jag har släktingar där sedan ungefär 25 år tillbaka. Kanske de kan räknas som mitt nätverk?

• julmusten

Velour, OK.

Med ett socialt natverk sa menar jag det som i Sverige man far relativt gratis pga att det betalas med skattemedel. Socialt natverk kanske ar fel benamning, men det ar i alla fall grejer sasom: dagis, skola, sjukvard, foraldrapenning, barnbidrag etc. etc. etc.

Sant finns inte har, allt far man bekosta mer eller mindre pa egen hand och det ar dyrt, (OK, sjukforsakring kan i vissa fall fas genom jobbet). Om man far ett jobb kan de mer eller mindre avskeda en och sen eskortera en ut fran jobbet samma sekund som detta hander. Inget varsel, och om man inte har green card sa far man inte heller nan a-kassa, (och har man blivit uppsagd pga misconduct, eller slutat sjalvmant far man inte nan heller).

Att det ar svart att flytta hit och fa jobb betyder just det. Du kan inte bara resa hit och soka vilket jobb som helst. Har du inte green card eller ar amerikansk medborgare sa behover du ett arbetsvisum for att kunna jobba lagligt, och de ar jattesvara att fa. Man kan fa dem pa lite olika satt, men lattast ar det om man har en fil. kand. fran universitetet, men det gar aven att fixa om man ar skadespelare, model, sportnisse, doktorand, etc.

Det ar helt klart mojligt att komma hit och jobba svart, men efter 9/11 sa ar det valdigt svart att resa fram och tillbaka utan att bli upptackt och da aker man dit ratt sa rejalt.

• SkåneP

Steg 1. Se till att du har ett jobb där.

Jag känner flera som flyttat till USA genom att ha jobbat på stora företag med verksamhet både i Sverige och USA och den vägen tagit sig dit.

Har man en amerikansk arbetsvgivare blir saker tusenfalt lättare.

• Virriga Vera

Varför vill du flytta till USA om du aldrig varit där?

Jag har varit där på semester och jag älskar landet som turist men skulle aldrig i livet vilja bo där.

Det är säkert ett kanonland att leva och bo i om du har pengar, men har du inte det så är det absolut inget att rekomendera.

• julmusten

SkåneP skrev 2009-02-16 20:15:47 följande:

Steg 1. Se till att du har ett jobb där.Jag känner flera som flyttat till USA genom att ha jobbat på stora företag med verksamhet både i Sverige och USA och den vägen tagit sig dit. Har man en amerikansk arbetsvgivare blir saker tusenfalt lättare.
    Fast de jobb som ar overforbara mellan de olika landerna kraver oftast hogskoleutbildning.

Man kan liksom inte borja jobba som receptionist pa Skanska och sen flytta over den positionen hit. Det maste vara ett jobb som inte en amerikan kan gora med andra ord.
  • Velour

Julmusten,

bra! Det är då precis så som jag tänkt mig att det skulle vara (även om jag inte hade en aning )

Jag ska studera på universitetet till hösten. Om inte ett program, så iallafall sätta ihop fristående kurser och få ett högskoleexamen. Kanske det skulle underlätta en del.

Sedan hade jag tänkt jobba här i Sverige ett tag och efter det kontakta mina släktingar där om hjälp.

Jag gillar inte att jobba svart, om det nu inte är panik.

• Bebbe2006

Jag har varit jättemycket i USA som turist, men skulle nog inte vilja bo där. Det är otroligt enkelt att leva där som turist eftersom allt man behöver finns tillgängligt nästan överallt.

Det julmusten menar med sociala nätverk gissar jag skulle vara sociala skyddsnät.

• Velour

Ja, det bästa vore ju ett internationellt företag, med kontakter där. Men den vägen är än så länge för lång för mig. Fast bra att ha det i åtanke.

SkåneP skrev 2009-02-16 20:15:47 följande:
    Steg 1. Se till att du har ett jobb där. Jag känner flera som flyttat till USA genom att ha jobbat på stora företag med verksamhet både i Sverige och USA och den vägen tagit sig dit. Har man en amerikansk arbetsvgivare blir saker tusenfalt lättare.
  • Velour

Jag vet inte riktigt. Så har jag känt sedan jag varit 11-12 år.

Virriga Vera skrev 2009-02-16 20:18:11 följande:

Varför vill du flytta till USA om du aldrig varit där? Jag har varit där på semester och jag älskar landet som turist men skulle aldrig i livet vilja bo där. Det är säkert ett kanonland att leva och bo i om du har pengar, men har du inte det så är det absolut inget att rekomendera.
Svar på tråden Sverige vs. USA