• Velour

Sverige vs. USA

Jag vill _verkligen_ flytta till USA, men har ingen aning om hur det är därborta.

Ni som har varit där eller bor där, kan ni göra en jämförelse mellan USA och Sverige.

1. Fördelar jämfört med Sverige
    2. Nackdelar jämfört med Sverige

Tack!

• Svar på tråden Sverige vs. USA
  • Virriga Vera

Velour skrev 2009-02-16 20:46:57 följande:

Julmusten,en annan fråga: Finns det absolut ingen a-kassa? Eller något annat socialt skyddsnät?
    Inte som i Sverige.
  • Velour

Så att du skulle kunna ha någonstans att bo när du besöker landet?

Fast detta med att antingen vilja bo där eller inte, är något individuellt. En annan vill inte bo där och den andre vill gärna det.

Virriga Vera skrev 2009-02-16 20:49:42 följande:

Velour skrev 2009-02-16 20:36:58 följande:
    Nu ställde du inte frågan till mig, men jag svarar ändå. Nej, jag skulle inte vilja bosätta mig i USA. Däremot hade jag gärna ägt ett litet hus eller en condo som sommarställe.
  • Bebbe2006

Skulle du inte vilja bo där även om du hade alla förutsättningar?
    Nej.
  • Velour

Hur fungerar deras?

Virriga Vera skrev 2009-02-16 20:51:36 följande:

Velour skrev 2009-02-16 20:46:57 följande:
    Inte som i Sverige.
  • Velour

Ok.

Bebbe2006 skrev 2009-02-16 20:51:54 följande:
    Nej.
  • Virriga Vera

Velour skrev 2009-02-16 20:50:26 följande:

En annan fördel jag har är att mina släktingar själva har egna företag och känner en hel del människor som kan hjälpa mig på detta sätt.På så sätt har de hjälpt min mammas kusin att kunna bo och få jobb där.Min nästa fråga är: Hur mycket av ens inkomst går till sjukförsäkring? (som har varit bland de mest problematiska frågeställningarna för folket)
    Det känns som du istället skall ställa dessa frågor till dina släktingar. Frågor ang försäkringar, A-kassa, fackföreningar och liknande kan ju nästan bara de boende i USA svara på och är dessutom dina släkntingar egna företagare så vet de ju hur det fungerar.
  • Velour

Haha, jag har skämtat om detta många gånger. Men jag skulle aldrig vilja gifta mig med någon för att få flytta dit. Men vem vet, om jag träffar någon jag klickar med och denne råkade vara en amerikan, varför inte ? Blir två flugor i en smäll.

Bebbe2006 skrev 2009-02-16 20:52:45 följande:
    TS, du får gifta dig med någon som bor där så är det lugnt sedan.
  • Bebbe2006

Velour skrev 2009-02-16 20:54:46 följande:

Haha, jag har skämtat om detta många gånger. Men jag skulle aldrig vilja gifta mig med någon för att få flytta dit. Men vem vet, om jag träffar någon jag klickar med och denne råkade vara en amerikan, varför inte ? Blir två flugor i en smäll.
    Du skulle ju plugga, varför inte förlägga ett år i USA? Det är en jättebra merit.
  • Velour

Jo, jag har tänkt göra det, men jag ville få det bredaste perspektivet som det bara går att få. Jag blir inte mätt av all information jag får.

Virriga Vera skrev 2009-02-16 20:53:41 följande:

Velour skrev 2009-02-16 20:50:26 följande:
    Det känns som du istället skall ställa dessa frågor till dina släktingar. Frågor ang försäkringar, A-kassa, fackföreningar och liknande kan ju nästan bara de boende i USA svara på och är dessutom dina släkntingar egna företagare så vet de ju hur det fungerar.
Svar på tråden Sverige vs. USA