julmusten skrev 2009-02-16 19:42:37 följande:
Folk ar svara att lara kanna. De ar valdigt artiga och pratar mer an garna om allt mojligt, men det tar lang tid att bli god van med en amerikan.
Ha! Jag är amerikansk (från Florida) och du låter precis som jag när jag pratar om svenskarna!
Jag saknar solen, bra mat/restauranger, shopping och sortiment. Man kan få den bästa av vad som helst där om du har pengar.
Men jag tror att Sverige prioriterar bättre med sjukvård, barnsorg, osv. De viktiga saker har man råd med här. I USA, är denna grejor svindyra och många har inte råd med det.
På andra sidan, livslyx grejor är mycket billigare.
På ett sätt är amerikaner själviska, de vill inte betala mer skatt så alla kan ha sjukvård, barnsorg, osv. Deras mentalitet är att man skulle betala för sig själv och ingen annan. Det tycker jag är fel. Men de kan betala för ett poänglös krig.
Amerika är ett JÄTTESTORT land, det kan vara så helt annorlunda från en del till en annan. Folk är också helt annorlunda. Vi har både den smartaste och den dummaste! Den rikaste och den fattigaste. USA är ett land av extrema motsatser och det finns säkert folk som är emellan.
Jag tycker att Sverige är som vanilj från norr till söder.

Det finns inte så stor skillnad mellan folk. Jag generaliserar lite grann, men för det mesta är svenskar blyga och de är inte så snabbt att dela precis vad de tänker i verklighet (men kanske på FL).

Amerikaner är mycket mer "högljudad" kan man säga.
Har du ett job där? Det är jättedåliga tider nu att hitta ett jobb där.