• Velour

Sverige vs. USA

Jag vill _verkligen_ flytta till USA, men har ingen aning om hur det är därborta.

Ni som har varit där eller bor där, kan ni göra en jämförelse mellan USA och Sverige.

1. Fördelar jämfört med Sverige
    2. Nackdelar jämfört med Sverige

Tack!

• Svar på tråden Sverige vs. USA
  • Velour

Förstår inte riktigt. Vad menar du med att allt man behöver som turist finns tillgängligt? Alltså, varför skulle det inte finnas tillgängligt om man skulle bosätta sig där? Menar du att det skulle bli mycket dyrare att bo där?

Om det är så, förstår jag, eftersom man behöver skaffa sig bostad, bil, försäkringar av olika slag osv.

Bebbe2006 skrev 2009-02-16 20:23:50 följande:
    Jag har varit jättemycket i USA som turist, men skulle nog inte vilja bo där. Det är otroligt enkelt att leva där som turist eftersom allt man behöver finns tillgängligt nästan överallt. Det julmusten menar med sociala nätverk gissar jag skulle vara sociala skyddsnät.
  • Velour

En annan fråga: Det är omöjligt för en ensamstående att klara sig i USA, va? Man _måste_ vara gift för att inte gå under, eller?

• Bebbe2006

Velour skrev 2009-02-16 20:25:08 följande:

Jag vet inte riktigt. Så har jag känt sedan jag varit 11-12 år. Virriga Vera skrev 2009-02-16 20:18:11 följande:
    Jag vill inte låta överlägsen, men jag tycker absolut att du ska besöka landet (helst flera olika delar) innan du bestämmer dig för vad du vill. Om du aldrig har varit i USA, så vet du omöjligt hur det är där, eftersom bilden USA vill förmedla av sitt land inte alls stämmer ihop med verkligheten. Så har det alltid varit med USA. Det är inte lika glammigt som i filmerna, vilket du antagligen vet, men det är ännu längre ifrån verkligheten än vad du kan ana. Säkert.
  • Virriga Vera

Jag vet inte riktigt. Så har jag känt sedan jag varit 11-12 år. Virriga Vera skrev 2009-02-16 20:18:11 följande:
    Börja då med att åka över som turist och lär känna landet först. Jag förstod inte själv hur bra vi verkligen har det i Sverige föränn jag varit i USA, jag märkte ganska snart att jag hade ett MYCKET större socialt samvete än jag trodde.
  • empresskaren

julmusten skrev 2009-02-16 19:42:37 följande:

Folk ar svara att lara kanna. De ar valdigt artiga och pratar mer an garna om allt mojligt, men det tar lang tid att bli god van med en amerikan.
    Ha! Jag är amerikansk (från Florida) och du låter precis som jag när jag pratar om svenskarna!

Jag saknar solen, bra mat/restauranger, shopping och sortiment. Man kan få den bästa av vad som helst där om du har pengar.

Men jag tror att Sverige prioriterar bättre med sjukvård, barnsorg, osv. De viktiga saker har man råd med här. I USA, är denna grejor svindyra och många har inte råd med det.

På andra sidan, livslyx grejor är mycket billigare.

På ett sätt är amerikaner själviska, de vill inte betala mer skatt så alla kan ha sjukvård, barnsorg, osv. Deras mentalitet är att man skulle betala för sig själv och ingen annan. Det tycker jag är fel. Men de kan betala för ett poänglös krig.

Amerika är ett JÄTTESTORT land, det kan vara så helt annorlunda från en del till en annan. Folk är också helt annorlunda. Vi har både den smartaste och den dummaste! Den rikaste och den fattigaste. USA är ett land av extrema motsatser och det finns säkert folk som är emellan.

Jag tycker att Sverige är som vanilj från norr till söder. Det finns inte så stor skillnad mellan folk. Jag generaliserar lite grann, men för det mesta är svenskar blyga och de är inte så snabbt att dela precis vad de tänker i verklighet (men kanske på FL). Amerikaner är mycket mer "högljudad" kan man säga.

Har du ett job där? Det är jättedåliga tider nu att hitta ett jobb där.
  • Bebbe2006

Velour skrev 2009-02-16 20:27:23 följande:

Förstår inte riktigt. Vad menar du med att allt man behöver som turist finns tillgängligt? Alltså, varför skulle det inte finnas tillgängligt om man skulle bosätta sig där? Menar du att det skulle bli mycket dyrare att bo där?Om det är så, förstår jag, eftersom man behöver skaffa sig bostad, bil, försäkringar av olika slag osv.
    Jag menar att allt finns tillgänglit när man turistar, offentliga toaletter, hotell, matställen som har öppet dygnet runt, affärer med allt man kan tänka sig som har öppet dygnet runt osv......

Klart det finns även när man bor där, men det fins det ju även när man är boende i Sverige. Som kringresande turist i andra länder finns inte allting lika tillgängligt som i USA. Det är så jag menar.
  • Velour

Jo, du har ju rätt. Jag vill inte flytta dit pga glamouren och sånt. Utan jag har alltid känt en viss dragning dit.

Jag har för närvarande flera släktingar till som är på väg att flytta dit och som har de rätta förutsättningarna för det. Och alla de ger den bild av USA som jag haft sedan jag var barn.

Jag är medveten om svårigheterna. Kanske inte helt och hållet då jag inte _sett_ allting med egna ögon, men jag vet att min andra släktingar där skulle kunna hjälpa mig på traven om/när jag blir klar med mina studier om tre-fyra år

Bebbe2006 skrev 2009-02-16 20:28:23 följande:
    Jag vill inte låta överlägsen, men jag tycker absolut att du ska besöka landet (helst flera olika delar) innan du bestämmer dig för vad du vill. Om du aldrig har varit i USA, så vet du omöjligt hur det är där, eftersom bilden USA vill förmedla av sitt land inte alls stämmer ihop med verkligheten. Så har det alltid varit med USA. Det är inte lika glammigt som i filmerna, vilket du antagligen vet, men det är ännu längre ifrån verkligheten än vad du kan ana. Säkert.
  • sherlock

Nu går ju inte england (där jag bor) att jämnföra med USA MEN jag måste hålla med om att man som svensk inte "vet hur bra man har det" som Virriga Vera sade.

Här finns inte heller det där skyddsnätet man tar för givet i Sverige.

Rekommederar också att du reser dit, kanske stannar en månad eller så och försöker se det "riktiga" USA allstå inte det man ser på TV

• Bebbe2006

Velour skrev 2009-02-16 20:31:59 följande:

Jo, du har ju rätt. Jag vill inte flytta dit pga glamouren och sånt. Utan jag har alltid känt en viss dragning dit.Jag har för närvarande flera släktingar till som är på väg att flytta dit och som har de rätta förutsättningarna för det. Och alla de ger den bild av USA som jag haft sedan jag var barn. Jag är medveten om svårigheterna. Kanske inte helt och hållet då jag inte _sett_ allting med egna ögon, men jag vet att min andra släktingar där skulle kunna hjälpa mig på traven om/när jag blir klar med mina studier om tre-fyra år
    Jag har också alltid känt en viss dragning dit och gör det fortfarande, men jag har nu varit i över 20 olika dekstater och vet ändå att jag inte skulle vilja bo där. Men dragningen finns kvar. Jag älskar USA på något sätt.
  • Velour

OK

Bebbe2006 skrev 2009-02-16 20:31:49 följande:
    Velour skrev 2009-02-16 20:27:23 följande:
    Jag menar att allt finns tillgänglit när man turistar, offentliga toaletter, hotell, matställen som har öppet dygnet runt, affärer med allt man kan tänka sig som har öppet dygnet runt osv...... Klart det finns även när man bor där, men det fins det ju även när man är boende i Sverige. Som kringresande turist i andra länder finns inte allting lika tillgängligt som i USA. Det är så jag menar.
Svar på tråden Sverige vs. USA