• Anonym (orolig)

    Kan halsbölder försvinna av sig själv?

    Om man har drabbats av halsfluss och därigenom fått halsbölder till följd, kan dom dras tillbaka av sig själv eller måste man tömma dom? även fast man äter kåvepenin?

  • Svar på tråden Kan halsbölder försvinna av sig själv?
  • Pyris

    Jag vet inte exakt hur det funkar, men det blev iallafall jätte bråttom iväg med honom för dom var rädda att den skulle spricka o då kan varet gå upp i hjärnan. Min man fick skära upp sin 3 gånger innan den försvann. Man måste göra det, för det kan bli farligt annars. Den kan dels också svullna upp så att du får svårt att andas.

  • Pyris

    Jag tycker du ska få det uppkollat snarast, för som sagt en halsböld behandlas kirurgist och medicinskt.

  • Anonym (orolig)
    Svar på #12
    jag måste nästan stå ut tills i morgon när det gäller att åka till läkaren.. min karl kommer hem först ikväll från jobbet, och så länge det inte är akut så kan jag inte åka in idag då jag bor en bra bit från sjukhuset.. tror du att jag klarar mig till i morgon?
  • Anonym (orolig)
    Svar på #14
    Vad bra! visst brukar halsbölden sitta bakom halsmadeln? eller kan själva halsmadlarna svälla upp så pass mkt så att dom sväller bakåt neråt halsen också?
  • Anonym (orolig)

    jag märker att jag är väldigt känslig i halsen, och att jag får kväljningar om jag är där och petar lite och försöker se neråt i halsen.. hur klarar man då av att snitta upp bölden om man inte ens klarar av en sekunds petande i halsen utan att spy? finns det någon möjlighet att dom söver ner en i sådana fall?

  • Diva

    När jag haft halsböld 82 ggr) så har de tagit en kanyl och "sugit" ur varet. Det gick superfort och smärtan försvann nästan på en gång. Det är ju trycket som gör så förbövelesn ont med halsbölder. Kolla om du inte kan få göra det istälet för att skära. Skära skulle inte jag heller vilja göra.

  • Anonym (orolig)
    Svar på #20
    ja det lät ju lite mer humant. Att dom bara suger ut varet istället för att snitta upp hela bölden och pressa ut skiten så att det rinner ner i halsen och överallt..
  • Diva

    Och dte skulle stå (2 ggr) inte 82 ggr :)

    Det är mycket trevligare ja.

  • Pyris

    Diva:
    Tänkte väl nästan det. Tänkte stackars dig som har fått gå igenom det 82 gånger. Jag vet bara vad min man tyckte om dom 3 gångerna han fick göra det.

  • Anonym (orolig)

    vad tyckte din man om dom gångerna ?

  • Pyris

    Han tyckte det gjorde ont som fan (förlåt) men han säger det värsta är smaken av varet som kommer ut. Han höll på att kräkas av det.
    3:e gången var han redigt trött på det o tyckte det gjorde grymt ont, troligen så gör det väl ont om man öppnar upp ett sår hela tiden.

  • smis

    nu var det iofs drygt 10 år sedan jag hade min halsböld. hade grymt ont i halsen trodde det var halsfluss så jag gick till läkaren flera gånger men det gav ju inget på halsflussprovet. Hade halsfluss jätteofta då ca 1-2 ggr i månaden. men det här var värre kunde inte svälja o gjorde grymt ont. sen vaknade jag en morgon av att det smakade apa i munnen. gick o tittade i spegeln o hela min mandel på ena sidan var bortspräng gick då till läkaren igen o fick penicelin. efter detta har jag aldrig fått någon halsfluss..

Svar på tråden Kan halsbölder försvinna av sig själv?