• Anonym (girig?)

Min sambo äger allt! Vad tycker ni är rätt?

Vill vara anonym då detta är känsligt! Både jag och min sambo jobbar heltid, jag tjänar ca 20000 kr/mån min sambo 40000 kr/mån. Sambon har eget företag och har jobbat väldigt mycket de 10 år vi varit tillsammans. Han har gjort bra affärer som han tjänat miljorner på. Själv har jag tagit hand om vår 2 barn som är 4 respektive 3 år. Nu ska vi bygga sommarhus och eftersom sambon har så mycket kontanter behöver vi ej ta lån. Problemet att sambon kommer att stå som ensam ägare av sommarhuset!!! Vad tycker ni om detta? själv är jag jättebesviken...

• Svar på tråden Min sambo äger allt! Vad tycker ni är rätt?
  • Kajee

Skaffar ni det tillsammans för gemensamt nyttjande tycker jag absolut att ni båda ska stå på ägandebeviseet. Båda har ju tjänat ihop pengarna - fast på olika sätt.

• JMA84

Personligen hade jag också blivit besviken. Delar man liv tillsammans så delar man väl på ekonomi och ägande också?!
    När jag och sambon köpte hus för snart ett år sedan var det jag som hade sparade pengar som jag la in i huset men tvekade aldrig en sekund för att sambon också skulle stå som 50% delägare.
    Är ju olika beroende på hur man hanterar ekonomin i vardagen kan jag tänka mig men för oss spelar det ingen roll vem som tjänar mest.
    Hade vi varit i er situation hade vi med all sannolikhet stått som ägare båda två. Särskilt med tanke på att ni redan har barn tillsammans och varit tillsammans i så många år.
    Så jag förstår dig, hade också varit jättebesviken.

• Anonym (girig?)

Det känns inte kul för mig att lägga ner tid och energi på ett hus som inte är hälften mitt. Kan ju förstå min sambo att det blir inte kul för honom om vi skulle flytta isär.

• Anonym (mia)

självklart ska du oxå stå på huset! du har gett honom två barn och tagit hand om dom när han arbetat med sitt företag, är det inte värt något? samt att du jobbat heltid!!

• Anonym (girig?)

Jag känner mig jättedum som har tagit upp problemet med honom. Känns som han tror att jag ska bedra honom, vilket absolut inte är min tanke.

• Kajee

Min kusin och hans sambo hade ett hus ihop som var helt fallfärdigt som sambon hade ärvt av sin mamma. Min kusin jobbade otroligt många timmar och fick huset i toppskick. När de separerade fick han inte ett dugg. Väldigt trist med tanke på alla pengar och all tid han lagt ner på huset. (Även om jag kan förstå det eftersom det var hennes arv.)

Anonym (girig?) skrev 2009-02-17 21:02:09 följande:

Det känns inte kul för mig att lägga ner tid och energi på ett hus som inte är hälften mitt. Kan ju förstå min sambo att det blir inte kul för honom om vi skulle flytta isär.
  • Gremlin666

Sambolagen säger väl att införskaffas ett boende för gemensamt bruk så spelar det ingen roll vem som betalat/står som ägare utan bägge har rätt till hälften?

• Anonym (Ad)

Gremlin666 skrev 2009-02-17 21:13:18 följande:

Sambolagen säger väl att införskaffas ett boende för gemensamt bruk så spelar det ingen roll vem som betalat/står som ägare utan bägge har rätt till hälften?
    Jo, men gäller inte fritidshus utan bara den permanenta bostaden och bohaget däri.
  • Gremlin666

Anonym (Ad) skrev 2009-02-17 21:14:43 följande:

Gremlin666 skrev 2009-02-17 21:13:18 följande:
    Jo, men gäller inte fritidshus utan bara den permanenta bostaden och bohaget däri.
    Okej, fel av mig isf
Svar på tråden Min sambo äger allt! Vad tycker ni är rätt?