• Anonym (girig?)

Min sambo äger allt! Vad tycker ni är rätt?

Vill vara anonym då detta är känsligt! Både jag och min sambo jobbar heltid, jag tjänar ca 20000 kr/mån min sambo 40000 kr/mån. Sambon har eget företag och har jobbat väldigt mycket de 10 år vi varit tillsammans. Han har gjort bra affärer som han tjänat miljorner på. Själv har jag tagit hand om vår 2 barn som är 4 respektive 3 år. Nu ska vi bygga sommarhus och eftersom sambon har så mycket kontanter behöver vi ej ta lån. Problemet att sambon kommer att stå som ensam ägare av sommarhuset!!! Vad tycker ni om detta? själv är jag jättebesviken...

• Svar på tråden Min sambo äger allt! Vad tycker ni är rätt?
  • Calazirya

Men vad säger sambolagen, jag tror du har rätt till bodelning och halva boendet även om du inte står med som ägare.

Dvs sommarhuset skaffades för gemensamt bruk av två sambos, vid ev separation så delas det mellan parterna.

• Calazirya
    Svar på #21
    Såg inte att det var två sidor i tråden, ursäkta mitt inlägg..
  • Anonym

Calazirya skrev 2009-02-18 00:05:28 följande:

Men vad säger sambolagen, jag tror du har rätt till bodelning och halva boendet även om du inte står med som ägare. Dvs sommarhuset skaffades för gemensamt bruk av två sambos, vid ev separation så delas det mellan parterna.
    Nej, fritidshus ingår ej i samboegendom.
  • Anonym

Anonym (Ruttger) skrev 2009-02-18 00:02:14 följande:

Jag förstår inte exakt problemet? Om ingen av er har för avsikt att skilja er, så spelar det väl ingen roll vem som "står" på stugan? Då kommer ni ju att leva lyckliga i hela ert liv i barren. Men om TS har för avsikt att dumpa gubben, så fattar jag ju att hon vill ha halva kakan. Likaså tvärtom.. Om gubben vill lämna så vill ju han ha kojan med sin nya. Men om ingen vill skiljas så finns det ju inget bekymmer.. Skulle han te.x ta ner skylten så ärver ju ungarna och TS kan ändå njuta sommrarna i kojan. Kör så det ryker TS!!
    vad spelar det för roll att de inte har för avsikt att skilja sig i dagsläget? Det kan ju ske saker om en månad, ett år eller tio som gör att de går skiljda vägar. Om den dagen kommer så bör TS stå som ägare även hon.
  • Anonym

Anonym (Ruttger) skrev 2009-02-18 00:02:14 följande:

Jag förstår inte exakt problemet? Om ingen av er har för avsikt att skilja er, så spelar det väl ingen roll vem som "står" på stugan? Då kommer ni ju att leva lyckliga i hela ert liv i barren. Men om TS har för avsikt att dumpa gubben, så fattar jag ju att hon vill ha halva kakan. Likaså tvärtom.. Om gubben vill lämna så vill ju han ha kojan med sin nya. Men om ingen vill skiljas så finns det ju inget bekymmer.. Skulle han te.x ta ner skylten så ärver ju ungarna och TS kan ändå njuta sommrarna i kojan. Kör så det ryker TS!!
    Men vem har för avsikt att skilja sig? Det är sånt som ibland tyvärr händer senare i livet utan att man har den avsikten när man flyttar ihop, skaffar barn, hus, sommarställe etc.

Och därmed bör man se om sitt hus redan när allt är bra mellan sambosarna. För om det blir en separation så är det för sent att börja diskutera sommarhuset.

TS situation är väldigt vanlig. Kvinnor tjänar i genomsnitt mindre än män. Kvinnor tar ut större delen av föräldraledigheten. Och kvinnor arbetar oftare deltid när barnen blir större och har därmed lägre inkomst. Men det är deras gemensamma barn hon varit hemma med. Genom sitt hemarbete har hon bidragit till att mannen kan tjäna stora pengar och ha råd att köpa sommarhus. Alltså är det inte mer än rätt att hon står som ägare på halva huset.

Det är mycket bättre att ta denna diskussion nu än att sen bråka och ångra sig om det skulle bli så att de separerade. Och det handlar ju inte enbart om en ev. separation. Utan även om självkänsla och gemenskap, att känna att det arbete man gör i hemmet och med barnen har ett värde såväl ekonomiskt som känslomässigt för mannen. Att mannen skriver ts som delägare på huset är ett erkännande av hennes delaktighet i hans framgång i sitt företag.
  • Anonym (Ruttger)

Så man ska då utgå från att man skiljer sig?

Förstår inte hur man kan utgå från det! Sånt förhållande skulle inte jag vilja leva i iaf.

• Anonym

Anonym (Ruttger) skrev 2009-02-18 00:12:09 följande:

Så man ska då utgå från att man skiljer sig? Förstår inte hur man kan utgå från det! Sånt förhållande skulle inte jag vilja leva i iaf.
    Utgå från att de inte kommer att skilja sig. Vilken skillnad gör det då för mannen om han låter ts stå som ägare på halva sommarhuset?
  • Auris

Enklaste lösningen är att ni gifter er. Annars bör ni göra ett samboavtal. Att alla pengar han har tjänat under tiden du har tagit hand om hans barn ska vara enbart hans känns inte rättvist. Visserligen är detta som någon påpekade ett problem först om ni skulle separera - men man vet ju aldrig vad som händer rätt vad det är får han för sig att han vill separara och då är det plötsligt viktigt vad som står på vem.

• Hedi

Alltsa jag kan första om man vill sta själv pa nagot om t.ex. ärver ett hus mm. För att det är just nagot som kanske tillhört ens släkt som man inte vill förlora.

Men i ditt fall sa förstar jag att du blir besviken. En fraga bara, varför är ni inte gifta?

• Anonym

Det kan ju vara lite opraktiskt om mannen tex dör, och barnen ärver sommarstugan med.

Det smartaste är väl om ni gifter er istället.

• Anonym

Men om mannen inte ens vill dela med sig av halva huset vad är det som säger att han då vill gifta sig eller inte kräver äktenskapsförord där sommarhuset blir hans enskilda egendom om dom gifter sig.

• Butterscotch

Jag tycker att det låter galet att din sambo ska äga fritidshuset själv, ts. Du har ju bidragit med tid och barnauppfostran, och utan det hade han ju inte kunnat jobba så mycket och tjäna så mycket pengar. Förstår faktiskt inte hur han ens kan föreslå något så knasigt.

• Anonym

Jag är precis mitt uppe i en juridikkurs och jag kan säga att fritidshus omfattas inte av sambolagen! Den omfattar bara bostad skaffad för gemensamt bruk och gemensamt bohag. Skriv samboavtal!

Om din sambo inte vill dela med sig av fritidshuset så ser jag det som en stor varningsklocka! Vem har möjligggjort för honom att jobba så mycket och tjäna pengar? Vill du dela ditt liv med någon som inte vill dela något med dig?

• Anonym

fy f_n vilken karl säger jag bara..låt honom åka dit ensam eller med barnen
    säg att du ska vara hemma o jobba,så att även du kan köpa ett fritidshus. Lägg undan din inkomst varje månad.låt honom betala alla räkn i hushållet Det är väl ändå du som tar hand om barnen medans han kan jobba med sitt företag...

• Indianica

Om han bryr sig om dig knallar han med till juristen och ni får hjälp att skriva ett samboavtal. Så gjorde vi

• Anonym

Indianica skrev 2009-02-18 09:56:18 följande:

Om han bryr sig om dig knallar han med till juristen och ni får hjälp att skriva ett samboavtal. Så gjorde vi
    AMEN !
  • Anonym (21)

jag verkar vara den enda här. men skulle min sambo betala allt själv. Skulle jag låtit honom stå själv. Om jag skulle viljat stå på det skulle jag se till att spara undan pengar och dela på det. Då skulle jag bett min sambo att vi bägge står på det.

men inte annars. Om han betalar för allt så är det ju självklart att om man skulle gå i sär att han vill ha det. Det är ju ändå han som har jobbat ihop alla pengar som har gått till det.

• Anonym

Nej, jag tycker inte att det känns rätt faktiskt. Om jag skulle se till mig själv så var det så att när jag och min man träffades så var vi sambo innan vi gifte oss. När vi köpte VÅRT fritidshus så stod vi båda två på det, fast vi hade olika inkomst och jag kunde stå för hela handpenningen. Vi är en familj gifta eller inte gifta. Ska vi tillsammans ansvara för att sköta ett fritidshus ska vi äga det båda två.

Ska jag kunna lägga ner min själ, kraft och tid på något som jag inte äger= är inte ok för min del.

Hur ska man annars lösa det ? om nu ts man köper hela fritidshuset med pengar som hon har möjliggjort att han tjänar hur löser man sedan det praktiska runt fritidshuset ?

Om hon lägger ner sina pengar på att tex köpa jord ska hon då få pengar av honom för sitt utlägg ?

Usch vad det verkar krångligt, jag tycker det låter som att det är dax att gå till en jurist och diskutera hur man vill ha det. Bäst att komma överens om pengar och juridiska aspekter när man är överens annar brakar väl helvetet lös den dagen man inte är överrens.

• Knytets

tycker det är konstigt att vissa reagerar på att ts vilja att stå som ägare på sommarhuset med att hon förbereder sig på seperation.
    Om det nu är enda anledningen till varför man ska äga saker gemensamt så kan man reagera lika mycket på att sambon inte vill skriva med ts som ägare.

Att i ett förhållande fortfarande ens tycka att vissa saker är mitt o andra saker är ditt, speciellt när man har barn är småaktigt tycker jag. Delar man sitt liv delar man väl även tillhörigheterna.

Tycker som många andra här att ts borde stå som ägare på sommarhuset då dom har barn ihop och antagligen då sammarbetat om både inkomster och utgifter som varit under en längre tid.
    Att ts sambo har betalat för sommarstugan betyder väl egentligen att de pengar som dom gemensamt fått in numer är mindre då han investerat i sommarhus? och då påverkar ts lika mycket som hennes sambo.
    Att ts varit hemma med barnen är ju en sak hon gjort för att han ska kunna tjäna pengar. Hon kommer ju även få minskad pension pga den inkomstförlust hon gjort när hon varit hemma med barnen. Inte mer än rätt att hon ska få stå med som ägare av sommarstugan....

Svar på tråden Min sambo äger allt! Vad tycker ni är rätt?