• sokkerbit

Fler med VIT Schäfer??

jag har en vit Scfäfer hane på 7 månader, skulle vara kul om det fanns fler som har rasen, det är ju inte så vanligt (=

men har du en vit schäer så skriv gärna o berätta:D

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-20 14:42
    har du ingen vit schäfer / vit hederhund eller något liknande, snälla visa att du är en vuxen människa o SKRIV INTE!!!!

jag vill inte veta era åsikter om min hund ja vill bara ha några som har UNGEFÄR SAMMA RAS o prata med!! TACK!!

• Svar på tråden Fler med VIT Schäfer??
  • Maria Machin

ok.. intressant histora.. du gjorde då rätt mot han tycker jag ingen hund mår bra  om dom är så stressande..
    min renrasiga är oxå mycket stressad ligger och piper för hon är rastlös så irri så jag dör ibland. hur är era? Är dom nått stressande.

• sokkerbit

Maria Machin: min stressar typ aldrig, haha han är en av dom latare hundarna:D visst kan han vara rastlös ibland men då får han leka av sig med bästisen o sen är det bra:D

• CrazyFia

Maria Machin skrev 2009-02-21 18:51:45 följande:

ok.. intressant histora.. du gjorde då rätt mot han tycker jag ingen hund mår bra  om dom är så stressande..min renrasiga är oxå mycket stressad ligger och piper för hon är rastlös så irri så jag dör ibland. hur är era? Är dom nått stressande.
    Rikki är stressad i situationer med andra hundar när hon inte får hälsa på dom eller om det springer hundar och leker. Eller om det luktar mycket hund som hon veterinären! men på träningar och sånt brukar jag kunna få henne lugn när jag sätter mig brevid henne och har armen runt henne och klappar henne på bröstet.
  • sokkerbit

ja ska försöka lära min hund skall nu, eller de blir väl sambons syster som får göra de, (hon är super bra med hundar, hennes kund kan säga i love you o låta som scooby doo:D vill att min me ska kunna de. kan era hundar något speciellt sådär?

• Splach
    CrazyFia skrev 2009-02-21 18:49:39 följande:
    Splach: Min hund är stressad när vi till exempel är hos veterinären och när de tär hundar som lekar i en inhägnad här i närheten... men hon äter och dricker normalt. Hoppas det inte är fel på henne för det. Hon drack mycket i början när vi hade henne men då var hon mer stressad! Nu när vi är inne så ligger hon bara och sover.

Tror säkert inte det är något fel på henne. Särskilt inte med tanke på att hon blivigt bättre!
    Schäfrar Vit herdhund vit schäfer mm är väldigt lätt stressade, och "pratiga" av sej.
    Detta är oftast för att det krävs en viss stress för att man ska kunna träna/arbeta med dom på en bra nivå.

När man tränar med sin hund, vill man ha en viss glädje / stress vilket många brukshundar har. Mycket även därför som många kan prata om det obligatoriska träningshögen, då stressade hundar oftast inte kan hålla lika bra koll på när dom ska bajsa kissa, så även om man rastat sin hund innan så kan dom behöva kissa eller bajsa under träning just pg av att dom är stressade.

Den glädje dom ska visa vid träning är förvisso en positiv stress, men stress är alltid stress och bäst under kontrollerade former.

Kollar man olika linjer inom schäfer tex kan man hitta lugnare mindre pratiga linjer, och hetare pratigare linjer mm. Så genetik ligger till viss grund för hur ens hund blir sedan spelar miljö mycket roll med.

Det är ju en hund som behöver mycket hjärnaktivitet, en 2 timmar promenad ger egentligen inte så mycket medans 20 minuters träning kan göra dom helst slut för dom har fått använda hjärnan.

• Maria Machin

ok. för i bland spelar det ingen roll vad jag har gjort med henne vi kan ha tränat i 4 timmar och så kommer vi hem och ligger och piper.. min hund blir även stressad när vi möter andra rädd för att komma för nära... nån som har tips hur man kan träna bort det.

• CrazyFia

Splach: Min hund kan få lös avföring när hon varit stressad som hon veterinären sist. Men hon håller sig tills vi kommer ut iaf :)

• Splach
    sokkerbit skrev 2009-02-21 18:54:34 följande:
    ja ska försöka lära min hund skall nu, eller de blir väl sambons syster som får göra de, (hon är super bra med hundar, hennes kund kan säga i love you o låta som scooby doo:D vill att min me ska kunna de. kan era hundar något speciellt sådär?

nu har inte jag någon schäfer längre etc.
    Men har en 1årig staffe, men min vita herdehund kunde samma saker.

utöver vardagslydnaden kan han en massa små trick som att nicka, krypa, backa, snurra, rulla, backa upp för trappor, krypa bakåt, tass target på diverse saker, nostarget på diverse saker ja listan kan nog göras lång ;) Jag tycker mycket om hjärngympa  helt enkelt!

Kul att lära hunden skall, det kan nog vara en liten utmaning!..

• CrazyFia

Maria Machin skrev 2009-02-21 18:57:13 följande:

ok. för i bland spelar det ingen roll vad jag har gjort med henne vi kan ha tränat i 4 timmar och så kommer vi hem och ligger och piper.. min hund blir även stressad när vi möter andra rädd för att komma för nära... nån som har tips hur man kan träna bort det.
    Min hund luktar och backar och skäller på folk, bara de som är rädda om jag då sätter en hand på hennes bakdel och puttar fram henne så slutar hon för då verkar det som att hon förstår att det inte är något farligt. Det är det mest effektiva av allt jag har testat.
  • Splach

Skriver direkt här istället för att citera. Den bästa träningen jag vet för att träna bort rädslor av diverse olika slag, eller att ens hund skäller på andra hundar, blir stressad när dom ser andra hundar mm. Ja det funkar helt enkelt på det mesta är skvallerträning!

klistrar in en länk till hur det fungerar, och jag lovar det fungerar!

http://profiler.aktivhund.se/Laine/Skvallertr%C3%A4ning-b3113.aspx

Svar på tråden Fler med VIT Schäfer??