• Zara87

Hallux valgus, operation.

Hej!

Jag har hallux valgus på mina fötter. Det är en knöl vid stortån som gör att stortån böjer sig inåt. Gör jätte ont.

Jag ska nu få en operation av fötterna. Jag undrar om det är något annan som har hallux valgus och gjort en operation?
    Min läkare sa att han ska fila bort knölen sedan kapa benet till stortån och sätta ihop med 4-5 skruvar. Som ska sitta i 1 månad.
    Min läkare säger att jag inte kan springa eller dansa på två år. Låter så långt, samt att jag måste vara ledig från skolan i en månad efter operation.

Hur ont gör det? Ungefär hur länge gör det ont? Hur länge behöver man kryckor? Hur gjorde de operationen på dig?

Tack på förhand!
    / Sara

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-06 15:34
    Tack för era berättelser :)
    Känns som att det inte kan bli värre just nu... har så förbanat ont idag. Har haft skor på mig hela dagen. Så när jag kommer hem blir det minsann ett varmt fot bad!

/ Sara

ps. är lite ovan att skriva här så blev två inlägg..

• Svar på tråden Hallux valgus, operation.
  • Zara87

Helena o Mattias skrev 2009-04-22 11:07:22 följande:

när jag operera andra foten var man tvungen att köpa kryckor om man inte hade med sig men de beror väl på vilket landsting man tillhör men ring o fråga... Lycka till o hoppas de blir bra!
    Okej.. Tack, det går nog bra hoppas jag! I natt drömde jag dock att de råkade kapa hela tån... :O

Jag ringde till min vårdcentral och fick låna ett par, betalade 8okr. Efter som jag ska göra min op i en annan stad så tänkte jag att det är lika bra och fixa det i hem staden så slipper man en extra resa.
    Jag håller på att går med kryckorna nu för att öva lite :P
  • Helena o Mattias

Okej, de var ju billigt, jag betala 150:- för mina eller rättare sagt mina föräldrar.... Dom kom bra till användning när mamma gjorde operationen för nåt år sedan.

Mina älsklingar, min man Mattias, sonen Linus 051025 bf 090909
  • Lilla Lotta

I dag är första dagen jag har andra skor sedan operationen (som gjordes 2a feburari). Första tiden var specialsko som gällde, där efter tofflor följt av väl uttrampade gymnastikskor. Men som sagt, idag har jag ny fina skor på mig och jag är så nöjd =0)

• Stampe

Jag ska som sagt operera mig den 15 maj, och det känns som om jag fått väldigt dålig information om själva operationen av min läkare. Visste inte ens att jag stod i kö till operation innan jag själv ringde och hörde mig för. De säger inte heller något om sjukskrivning, utan det talar de bara om att man får räkna med 8 veckor efter att man själv har frågat om det.
    Har ni andra upplevt att det är dåligt med information innan eller är det bara mitt sjukhus?

Sen undrar jag. Blir man gipsad? Eller lindar de bara in foten i gasbinda?
    Berätta gärna hur era operationer gick till och hur ni mådde tiden efter. Det kanske gör det lättare för mig att komma in i allt lite mera nu innan det är dags.

• Helena o Mattias
    Stampe skrev 2009-04-24 22:08:53 följande:
    Jag ska som sagt operera mig den 15 maj, och det känns som om jag fått väldigt dålig information om själva operationen av min läkare. Visste inte ens att jag stod i kö till operation innan jag själv ringde och hörde mig för. De säger inte heller något om sjukskrivning, utan det talar de bara om att man får räkna med 8 veckor efter att man själv har frågat om det. Har ni andra upplevt att det är dåligt med information innan eller är det bara mitt sjukhus? Sen undrar jag. Blir man gipsad? Eller lindar de bara in foten i gasbinda? Berätta gärna hur era operationer gick till och hur ni mådde tiden efter. Det kanske gör det lättare för mig att komma in i allt lite mera nu innan det är dags.
    När jag skulle operaras fick jag ett papper att remissen kommit fram o att jag stog i väntekö, men ringde lite då som då o fråga. Sen ringde de o fråga om jag kunde tänka mig o göra operationen i Kalix istället för i Sunderbyn (bor i Luleå) för de hade tid där.
    Jag vart ju bra informeras hur själva operationen skulle gå till första gången så han behövde inte berätta så mycket.
    De gipsar inte utan lindar in foten i gasbinda. Men vet min mamma gipsade de, men hon gjorde lite mer anvancerad, tån brevid stortån pekar upåt så de satte nån  algs pinne för att fixera den.
    Angående sjukskrivning så beror de säkert på läkare o vad man har för typ av jobb, jag vart sjukskriven 6 veckor sen fick ja ringa o förlänga 6 veckor till. Sa att jag gjorde arbetspraktik i en affär o de är mycket lyft o man står mycket.
    Jag mådde hyffsat bra, hade lite ont de första veckorna men man får ju smärtstillande på recept så de ordna sig.,
    Mina älsklingar, min man Mattias, sonen Linus 051025 bf 090909
  • Stampe

Tack så mycket Helena och Mattias för svaret.
    Jag har inte fått någon information om hur själva operationen kommer gå tillväga. Kanske får ringa och höra mig för där själv? Eller så får jag helt enkelt vänta och se :).
    De har som sagt inte lämnat ut så mycket information när jag ringt och frågat om sjukskrivningen heller. Eftersom de sa att det kunde röra sig om 8 veckor så räknar jag med det nu. Måste ersättas på jobbet och då är det lite svårt att komma samma dag som operationen och få besked om hur länge man kan tänkas vara hemma. Kan vara knepigt nog som det är över semestern.

• JoRi

Hej!
    Tänkte bara bidra med min lilla historia! Operarade både fötterna samtidigt hösten 07. Blev helt sövd och tror operationen tog 1 1/2 timme, gjorde operationen i E-tuna.
    Blev gipsad över hela fötterna, fick gå på det men med hjälp av kryckor. Men det var inte det lättaste, speciellt inte eftersom dom hade gipsat snett så gick helt fel. Gjorde rätt ont men det var överkommligt, låg iaf mest i sängen.
    Efter tre veckor åkte jag tillbaka och tog bort stygnen och fick nytt gips, nu bara över halva fötterna. Blev så mycket lättare och var enklare att gå. 
    Men det var ju inte direkt så att man gick långpromenader.. Gick mest inne.. 6 veckor med gips blev det, var sjukskriven i två veckor till efter det men hade så ont och svårt att gå så blev sjuksriven en vecka till.
    Det gjorde rätt ont och så i minst två månader till efter det, men det gick bra att jobba iaf, jobbar på äldreboende så mycket gå var det. 
    Trodde dock att det skulle göra ondare efter operationen än det gjorde och man kunde ju ändå gå på det. 
    Det tråkigaste var dock att det inte direkt hjälpte på mej, känns typ som innan och ser ut som innan förutom ett stort ärr på både fötterna.
    Dom bröt av benet i tån och satte tillbaka det igen, men filade inte och satte in skruvar, inte vad han sa till mej iaf! 
    Hoppas operationen hjälper dej!! Lycka till! =D 

• Stampe

Här kommer jag med lite mera frågor :)
    Hur länge dröjer det innan man kan köra bil med foten?

Sen har jag hört att man ska ligga hela första veckan med foten högt. Undantag för toabesök mm. Hur känns det sen när man ska börja använda foten? Och hur löser man det utan att få på en sko på foten?

:) Som sagt! Ni är min informationskälla!

• JoRi
    Stampe skrev 2009-04-27 18:32:57 följande:
    Här kommer jag med lite mera frågor :)Hur länge dröjer det innan man kan köra bil med foten?Sen har jag hört att man ska ligga hela första veckan med foten högt. Undantag för toabesök mm. Hur känns det sen när man ska börja använda foten? Och hur löser man det utan att få på en sko på foten?:) Som sagt! Ni är min informationskälla!
    Med bil har jag ingen aning för jag har inte körkort.
    Men jag fick ett par stora svarta skor på sjukhuset att ha på fötterna, till för att man ska kunna på med gipset. Så det får nog du med! 
    Ha fötterna högt är alltid bra. =) 
  • Lilla Lotta
    Stampe skrev 2009-04-27 18:32:57 följande:
    Här kommer jag med lite mera frågor :)Hur länge dröjer det innan man kan köra bil med foten?Sen har jag hört att man ska ligga hela första veckan med foten högt. Undantag för toabesök mm. Hur känns det sen när man ska börja använda foten? Och hur löser man det utan att få på en sko på foten?:) Som sagt! Ni är min informationskälla!
    Jag körde bil 4 dagar efter min operation, dock fick jag ta makens bil som har automat, jag ville inte trampa koppling.
    Jag ligger fortfarande med foten högt så fort jag kan, den svullnar ganska ofta på kvällarna och det får man nog räkna med ganska länge har jag förstått.
    En sko kan du nog glömma den första tiden att få på dig. Jag hade som jag skrivit tidigare skor på mig för första gången förra veckan (innan var det tofflor som gällde och väldigt utgådda och lite för stora gymnastikskor).
Svar på tråden Hallux valgus, operation.