• Zara87

Hallux valgus, operation.

Hej!

Jag har hallux valgus på mina fötter. Det är en knöl vid stortån som gör att stortån böjer sig inåt. Gör jätte ont.

Jag ska nu få en operation av fötterna. Jag undrar om det är något annan som har hallux valgus och gjort en operation?
    Min läkare sa att han ska fila bort knölen sedan kapa benet till stortån och sätta ihop med 4-5 skruvar. Som ska sitta i 1 månad.
    Min läkare säger att jag inte kan springa eller dansa på två år. Låter så långt, samt att jag måste vara ledig från skolan i en månad efter operation.

Hur ont gör det? Ungefär hur länge gör det ont? Hur länge behöver man kryckor? Hur gjorde de operationen på dig?

Tack på förhand!
    / Sara

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-06 15:34
    Tack för era berättelser :)
    Känns som att det inte kan bli värre just nu... har så förbanat ont idag. Har haft skor på mig hela dagen. Så när jag kommer hem blir det minsann ett varmt fot bad!

/ Sara

ps. är lite ovan att skriva här så blev två inlägg..

• Svar på tråden Hallux valgus, operation.
  • Sessie82
    Zara87 skrev 2009-04-21 08:01:05 följande:
    Nu har jag äntligen fått tid för operation, nu på torsdag. Är super nervös... Men det ska nog gå fint :) Kl 9 rullar jag in på operation... Får man låna kryckor på vid operationen eller ska man låna av sin vårdcentral? Någon som vet?
    Nice !

Berätta gärna allt sen när du e hemma igen !?
  • Zara87
    Sessie82 skrev 2009-04-21 11:32:00 följande:
    Nice ! Berätta gärna allt sen när du e hemma igen !?
    Ja då jag ska allt berätta :)
    Hur går det för dig?
  • Sessie82
    Zara87 skrev 2009-04-21 15:41:08 följande:
    Ja då jag ska allt berätta :) Hur går det för dig?
    Nu förra veckan va ja på vårdcentralen för o visa upp fötterna, han skulle fixa remiss till ortoped men sa att de kan ta ett bra tag.
    Men ja kommer vänta troget :)

Drömmen vore ju om ja fick göra OP till hösten.....då har sommarn vart o då behöver man inte gå barfota....heeh inte så kul o göra OP på sommarn....behöva gå i jätte stora special skor..inte kunna bada elller nått, heeh
  • Junior mint

Får jag fråga er i tråden hur ont ni har haft innan ni bestämde er för operation?

Jag har haft ont hela mitt liv, men har liksom anpassat mig. Jag får oftast ont om jag tränar eller går mycket med skor. Jag har aldrig högklackat Att köpa nya skor är ett gissel för man måste tänka på om de kommer töja sig på bredden liksom. Jag hade tid för op för 8 år sedan, men ställde in för jag fick ett nytt jobb. Funderar ff på om man skall ta upp det igen...

• Stampe

Oj titta här, en hel tråd med samma besvär.
    Fick också tid för min operation idag. Känns jätte nervöst.
    Har haft ont stora delar av mitt liv, men har på något sätt lärt mig leva med det. Men det är ju inget liv jag föredrar så nu hoppas jag verkligen att det kommer bli skillnad efter operationen.
    Den 15 maj är det dags för mig.

• Zara87
    Sessie82 skrev 2009-04-21 18:02:55 följande:
    Nu förra veckan va ja på vårdcentralen för o visa upp fötterna, han skulle fixa remiss till ortoped men sa att de kan ta ett bra tag. Men ja kommer vänta troget :) Drömmen vore ju om ja fick göra OP till hösten.....då har sommarn vart o då behöver man inte gå barfota....heeh inte så kul o göra OP på sommarn....behöva gå i jätte stora special skor..inte kunna bada elller nått, heeh
    Va skönt att du fått remiss till ortopeden.. Hösten är nog bra tid att opereras på :) Just nu är jag bara nöjd att äntligen få bort en knöl!
  • Zara87

Junior mint skrev 2009-04-21 18:02:59 följande:

Får jag fråga er i tråden hur ont ni har haft innan ni bestämde er för operation? Jag har haft ont hela mitt liv, men har liksom anpassat mig. Jag får oftast ont om jag tränar eller går mycket med skor. Jag har aldrig högklackat Att köpa nya skor är ett gissel för man måste tänka på om de kommer töja sig på bredden liksom. Jag hade tid för op för 8 år sedan, men ställde in för jag fick ett nytt jobb. Funderar ff på om man skall ta upp det igen...
    Jag har haft ont så länge jag kan minnas.. eller när jag var barn hade jag inte så ont vad jag vet, man använder väl bättre eller så är de bredare skor kanske, som man har när man är barn.

Jag har också anpassat mig eller alltid haft sår på knölarna. Jag tycker det ska bli riktigt skönt att bli av med en knöl :)

Snart kan jag gå ut utan att få ont i höger foten :)
  • Junior mint
    Zara87 skrev 2009-04-21 21:06:24 följande:
    Junior mint skrev 2009-04-21 18:02:59 följande: Jag har haft ont så länge jag kan minnas.. eller när jag var barn hade jag inte så ont vad jag vet, man använder väl bättre eller så är de bredare skor kanske, som man har när man är barn. Jag har också anpassat mig eller alltid haft sår på knölarna. Jag tycker det ska bli riktigt skönt att bli av med en knöl :) Snart kan jag gå ut utan att få ont i höger foten :)
    Tack för ditt svar.
    Ja det skulle ju vara skönt att slippa ha ont. Och kunna välja vilka skor man vill. Lycka till med din op!
  • Helena o Mattias
    Zara87 skrev 2009-04-21 08:01:05 följande:
    Nu har jag äntligen fått tid för operation, nu på torsdag. Är super nervös... Men det ska nog gå fint :) Kl 9 rullar jag in på operation... Får man låna kryckor på vid operationen eller ska man låna av sin vårdcentral? Någon som vet?
    när jag operera andra foten var man tvungen att köpa kryckor om man inte hade med sig men de beror väl på vilket landsting man tillhör men ring o fråga...
    Lycka till o hoppas de blir bra!
    Mina älsklingar, min man Mattias, sonen Linus 051025 bf 090909
  • Helena o Mattias
    Sessie82 skrev 2009-03-10 15:35:40 följande:
    Lilla Lotta skrev 2009-03-10 13:59:45 följande: Tack för ditt svar. Måste bara veta....andra får gärna oxå svara....dagen då ni gjorde OP....sov ni över eller fick ni dra hem samma dag?
    Jag har sovit över båda gångerna.
    När jag gjorde första så mådde jag så illa efter operationen, spydde flera ggr så  jag var alldeles slut...
    Andra gången hade jag så ont så jag fick stanna över men for hem efter lunch dagen efter.
    Mina älsklingar, min man Mattias, sonen Linus 051025 bf 090909
Svar på tråden Hallux valgus, operation.