• Zara87

Hallux valgus, operation.

Hej!

Jag har hallux valgus på mina fötter. Det är en knöl vid stortån som gör att stortån böjer sig inåt. Gör jätte ont.

Jag ska nu få en operation av fötterna. Jag undrar om det är något annan som har hallux valgus och gjort en operation?
    Min läkare sa att han ska fila bort knölen sedan kapa benet till stortån och sätta ihop med 4-5 skruvar. Som ska sitta i 1 månad.
    Min läkare säger att jag inte kan springa eller dansa på två år. Låter så långt, samt att jag måste vara ledig från skolan i en månad efter operation.

Hur ont gör det? Ungefär hur länge gör det ont? Hur länge behöver man kryckor? Hur gjorde de operationen på dig?

Tack på förhand!
    / Sara

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-06 15:34
    Tack för era berättelser :)
    Känns som att det inte kan bli värre just nu... har så förbanat ont idag. Har haft skor på mig hela dagen. Så när jag kommer hem blir det minsann ett varmt fot bad!

/ Sara

ps. är lite ovan att skriva här så blev två inlägg..

• Svar på tråden Hallux valgus, operation.
  • Sessie82

Lilla Lotta skrev 2009-03-10 08:40:27 följande:

Jag fick en remiss av min företagsläkare i september, hade läkarbesök på ortopediska huset i Stockholm i början av december, fick operationstiden 2 februari. Så jag tycker väl det gick rellativt snabbt.
    Hmm okey...så då kan ja räkna me att min OP blir någon gång till sommarn?
    Fasen de som ja inte ville....
    Ska till vårdcentralen 15 april för o få tid till ortoped.
  • nirakkarlsson
    Svar på #7
    Sessie82 skrev 2009-03-09 13:26:29 följande:
    Nu har ja äntligen tagit första steget! Ringde vårdcentralen idag, ska dit 15 april....e 26 år o har haft de sen ja va liten...vågar inte visa mig barfata nått....min dröm e att ha flipp flopp på mig.Men bara undra....hur länge fick ni vänta på OP ? Ja har liksom typ 15 april till vårdcentralen bara, så undrar om ni tror att allt kommer hinna vara klart till sommarn? Fast ja tror nog inte det :(Undrar om ja kan få göra de till hösten istället då.Hm...hur fasen gör man med sina hundar medans man hoppas på kryckor, lol..har 2 stora rottisar som behöver massa motion...och sambon börjar jobba tidigt så han kommer bara hinna ta liten liten promenad me dom.....antar de får bli massa inomhus mentalträning.
    Åh jag känner igen mig
    Har hemska fötter och har aldrig tyck om att bada eller sola för då måste jag visa mina fötter.

Nu har jag op mina båda fötter fast det är bara 1 fot som blev lyckad,den 1 foten är jag jätte missnöjd med. Knölen blev dubbelt så stor
  • Sessie82
    nirakkarlsson skrev 2009-03-10 11:23:39 följande:
    Åh jag känner igen mig Har hemska fötter och har aldrig tyck om att bada eller sola för då måste jag visa mina fötter.Nu har jag op mina båda fötter fast det är bara 1 fot som blev lyckad,den 1 foten är jag jätte missnöjd med. Knölen blev dubbelt så stor
    va fan e de du säger?? Blev den ena knölen större??? Hur lyckades dom med det?
    Omg...ska man ens våga göra OP...
  • nirakkarlsson
    Svar på #13
    Sessie82 skrev 2009-03-10 11:48:04 följande:
    va fan e de du säger?? Blev den ena knölen större??? Hur lyckades dom med det?Omg...ska man ens våga göra OP...
    ja då hade dom en annan teknik,det här var för 9 år sen och 2 foten gjorde jag för 2 år sen under lokalbedövning, 1 a blev jag nersövd och har en titanskruv i.

så självklart vågar du det
  • Sessie82
    nirakkarlsson skrev 2009-03-10 11:58:06 följande:
    ja då hade dom en annan teknik,det här var för 9 år sen och 2 foten gjorde jag för 2 år sen under lokalbedövning, 1 a blev jag nersövd och har en titanskruv i.så självklart vågar du det
    Ah okey hehe *phew*
  • Lilla Lotta
    Svar på #15
    Jaa, det är klart att du vågar. Jag ser redan nu trots att jag fortfarande är svullen om foten att knölen är borta och tån är rak.

Jag har också hört att den tekniken man använder nu är ny. Med den äldre tekniken är det inte ovanligt att könlen kommer tillbaka. Min läkare garanterade mig att någon knöl inte kommer tillbaka på min fot ialla fall.

Längtar så till jag kan börja ha skor igen, just nu hasar jag runt i tofflor eller strumpor (bara för att foten är suvllen fortfarande).
  • Sessie82

Lilla Lotta skrev 2009-03-10 13:59:45 följande:

Jaa, det är klart att du vågar. Jag ser redan nu trots att jag fortfarande är svullen om foten att knölen är borta och tån är rak.Jag har också hört att den tekniken man använder nu är ny. Med den äldre tekniken är det inte ovanligt att könlen kommer tillbaka. Min läkare garanterade mig att någon knöl inte kommer tillbaka på min fot ialla fall.Längtar så till jag kan börja ha skor igen, just nu hasar jag runt i tofflor eller strumpor (bara för att foten är suvllen fortfarande).
    Tack för ditt svar.

Måste bara veta....andra får gärna oxå svara....dagen då ni gjorde OP....sov ni över eller fick ni dra hem samma dag?
  • Lilla Lotta
    Svar på #17
    Nej jag sov inte över, jag åkte hem inom en timme efter att operationen var gjord. Själva operationen tog ca 20-40 minuter, sen rullades jag ut i rullstol till ett vilorum/uppvakningsrum. Där fick jag te och smörgås och sitta en stund, klädde på mig och belv hjälpt ut. Det är väldigt bra om du kan fixa så någon hämtar dig, alt. måste du ta taxi hem.
  • Sessie82

Lilla Lotta skrev 2009-03-11 08:06:14 följande:

Nej jag sov inte över, jag åkte hem inom en timme efter att operationen var gjord. Själva operationen tog ca 20-40 minuter, sen rullades jag ut i rullstol till ett vilorum/uppvakningsrum. Där fick jag te och smörgås och sitta en stund, klädde på mig och belv hjälpt ut. Det är väldigt bra om du kan fixa så någon hämtar dig, alt. måste du ta taxi hem.
    Låter jätte bra.
    Eftersom när ja gjorde bröst OP va ja tvungen att sova över....de va den längsta natten ja vart me om...ensamt och utan min sambo :(

Så toppen om man åker hem samma dag :)
  • Zara87

Nu har jag äntligen fått tid för operation, nu på torsdag. Är super nervös... Men det ska nog gå fint :) Kl 9 rullar jag in på operation...

Får man låna kryckor på vid operationen eller ska man låna av sin vårdcentral? Någon som vet?

Svar på tråden Hallux valgus, operation.