• mewe

    Hur gör ni som ammar i sängen på natten?

    Har ju hört att folk ammar i sängen på natten mer eller mindre sovandes och tänker att så skulle jag oxå vilja göra! Känns som att man skulle vinna en massa sömn så. Men jag undrar hur tusan man gör då med rapning och blöjbyten då? Hoppar man över det? Lillkillen har ju oftast bajsat så jag vill ju inte låta honom ligga med bajs i rumpan... Men det vore så skönt att inte behöva gå upp vid varje nattamning!

  • Svar på tråden Hur gör ni som ammar i sängen på natten?
  • apaqnirk

    Girlinthecity skrev 2009-02-23 20:10:21 följande:


    näradig skrev 2009-02-20 20:24:59 följande:
    Två frågor. 1, Ni som väcker era män för att byta blöja... Är det inte både lättare och bättre att göra det själv? Ett, man är redan vaken, två, en av er får åtminstone sova?2, näradig, off topic, men blev nyfiken. Väcker maken? Enligt din presentation är ju du man, eller har jag missuppfattat?
    När sonen var mindre och bajsade på nätterna brukade jag väcka maken för att gå upp och byta blöja eftersom han kan gå upp, byta blöja och sen somna om på 2 sekunder.
    Själv så har jag svårt att somna om, om jag måste gå upp o meka i badrummet där det dessutom är ljust och man hinner ju bli lite nerkyld innan man kan krypa in under sitt täcke igen.
  • Girlinthecity

    Man kan ju byta i sängen.


    apaqnirk skrev 2009-02-26 22:42:06 följande:
    Girlinthecity skrev 2009-02-23 20:10:21 följande:
    När sonen var mindre och bajsade på nätterna brukade jag väcka maken för att gå upp och byta blöja eftersom han kan gå upp, byta blöja och sen somna om på 2 sekunder.Själv så har jag svårt att somna om, om jag måste gå upp o meka i badrummet där det dessutom är ljust och man hinner ju bli lite nerkyld innan man kan krypa in under sitt täcke igen.
  • Mopsan

    Hon ligger brevid mig. Om hon bajsar så har ja en plastpåsen brevid sängen som det bara är att slänga i blöjan i o knyta.
    Rapningen då tog ja henne i famnen som en kram och guppade literapen kom som på beställning. nu är hon inte purfärsk längre o rapas inte.

    Jag skulle aldrig låta lillan ligga me bajs i rumpan

  • apaqnirk
    Girlinthecity skrev 2009-02-27 14:27:37 följande:
    Man kan ju byta i sängen.
    Nja, är det bajsblöja så tycker jag att det är bättre att gå till skötbordet där man har alla saker till hands.
    Är det bara kissblöja så byter vi inte under natten.
  • nenababe
    Girlinthecity skrev 2009-02-23 20:10:21 följande:
    näradig skrev 2009-02-20 20:24:59 följande:
    Två frågor. 1, Ni som väcker era män för att byta blöja... Är det inte både lättare och bättre att göra det själv? Ett, man är redan vaken, två, en av er får åtminstone sova?
    Min sambo är hemma och pappaledig, så han har inget jobb att gå till. Hur som...

    Den första tiden.. 2-4v, väckte jag honom för att byta av den enkla anledningen att óm jag ens huttrade till LITE så fick jag problem med brösten, de började göra ont efter ett tag, typ en släng av mjölkstockning.

    Men han somnade så fort han lade sig på kudden.

    Sen klev han upp kl 8.30 och tog/tar barnen varje morgon så fick jag sova hur länge jag ville iom att jag skötte allt annat på natten.

    Nu behöver jag aldrig byta av den enkla anledningen att de oftast inte behövs. Om de behövs så fixar jag det iom att mina tuttar inte är lika känsliga längre.

    Kram
  • nenababe
    Hallonpaj skrev 2009-02-23 20:14:15 följande:
    Jag brukar hoppa över det. Byter sällan blöja på natten, och så länge barnet helammas är bajset inte så frätande.
    Samma här, hon visar tydligt när hon störs av det på nätterna, då byter vi. Så länge hon sover skönt och är nöjd så ser jag ingen anledning att byta.

    Jag följer hennes signaler, nått jag lärt mig nu med nr3. Skippa all hysteri och hitta er egen harmoni med bebisen. Är nått fel, meddelar dem det.

    Sen finns det iof folk som tänker "men så kan man väl ändå inte göra"... Ehm, jo tydligen kan man det. Jag säger som lillan på 2 år "fatta du!?" :-P
  • nenababe
    Girlinthecity skrev 2009-02-27 14:27:37 följande:
    Man kan ju byta i sängen.
    Det skulle jag aldrig riskera hehe... att byta på skötbädden som är placerad nedanför sängen känns mer bekvämt, genvägar är oftast senvägar och att ställa sig o byta i sängen pga en "olycka" är inget som känns peppande. Hehe
  • Sommaren2006

    Nu var de ju ett tag sedan min va liten o ammades,jag låg alltid ner o ammade för min rygg pallade inte...sen så somnade han snabbt. Jag hade tur med honom också för han bajsade sälan på natten,bara tidigt på morgonen vid 6-7 o då bytte jag o gick o la mig igen.

  • nenababe

    Glömde skriva att hon sover i sin säng tills hon ska ammas på natten, då får hon krypa ner och sova med oss, nära nära mig.
    Hon väcker mig genom att som alla småbarn, gnälla/gråta/gny beroende på hur akut hungrig hon är, sen lägger jag henne till bröstet där hon mer eller mindre ammar sovande och själv somnar jag på en gång oxå.

    Jag har rapat henne då hon väckt mig genom att vara missnöjd.

    Detta är nr 3 och skräcken att kväva barnet eller lägga mig på det gick över efter nr1. Jag ligger alltid med armen på ett sånt sätt att om jag lutar mig över lillan så bryter jag den typ haha. Fast då jag ligger som vanligt så är det riktigt skönt.
    Sen så kan den där tösen låta om hon inte gillar läget kan jag lova hehe

    Jag sover aldrig speciellt hårt heller då hon sover hos mig/oss och på nått sätt anpassar jag mig efter situationen. Vet jag att jag ligger själv i sängen och att lillan är med sin pappa o syskon uppe så sover jag stenhårt, hör dem aldrig.
    Men ligger hon i vår säng hör jag allt nödvändigt haha

  • Vic2ria

    jag ligger halvsovandes och ammar och därefter somnar vi båda två på stubinen, har själv funderat lite på rapning eftersom jag inte gör det på nätterna, verkar gå bra men hur gör ni? bör man kanske sätta sig upp och rapa han men man vill ju inte direkt väcka honoom heller. Han har inga magproblem så det kanske inte behövs. aja jag v et inte har funderat en del på det eftersom många pratar om hur viktigt rapningen är:/

  • lillgarden

    Har så svårt för att ligga och amma.. får inte alls till det...
    Inga bra tips på själva ligga och amma delen?

  • MammaTillNeoh

    Jag har alltid ammat i sängen på nätterna. Har inte rapat honom då (förutom första dagarna/veckorna) utan han har somnat till bröstet. Likaså jag då jag ammat, jag somnar ifrån. Det har gått jättebra, han har aldrig bajsat på nätterna förutom nu när han är äldre (snart 10 månader).

  • Vic2ria

    ok då forsätter jag med min sängamning med gott samvete =)

  • Lusthan

    Jag tror aldrig att jag bytte en blöja på natten när sonen var bebis. Det behövdes inte på han. Jag låg naken i sängen och han bredvid och bröstet framme. Han var så liten att jag fick hjälpa han hitta rätt men det gjorde jag efter ett tag i sömnen. Rapa struntade jag i, det behövdes heller inte. Det skönaste var att jag inte behövde vakna till och gå ur sängen hela tiden när han vaknade och jag behövde aldrig tänka så mycket vilket gjorde att jag sov väldigt gott i jämförelse med vad jag gjorde senare när jag slutade att amma. Då fick jag studsa ur sängen hela tiden...

  • Fedra75
    lillgarden skrev 2009-04-02 20:26:34 följande:
    Har så svårt för att ligga och amma.. får inte alls till det...Inga bra tips på själva ligga och amma delen?
    Jag har heller aldrig riktigt fått in tekniken, men min kompis berättade precis för mig hur hon gör: Hon ammar först bröstet som ligger närmast (alltså bröstet som är närmast madrassen). Därefter lägger hon sig lite mer på mage så att hon ligger lite grann på det precis ammade bröstet (som nu är urammat och därför ok att ligga lite mer på) och lägger därefter upp motsatta bröstet mot sin bebis mun och armen över bebisen. Jag har inte testat själv, men hon sa att det bara handlade om teknik. Själv höll jag på att byta plats om bebisen för att göra det, men orkade inte hålla på så, så jag slutade ligga och amma. Nu sover vår bebis i egen säng också, så jag bär ändå upp honom och sätter mig upp och ammar. Han ammas bara en gång om natten, så det är skönt och då får han ligga kvar mellan oss när han ammat färdigt (och jag byter på honom i sängen) eller så lägger jag tillbaka honom i hans säng.
  • surfbrud

    Jag ammar min dotter på snart tio veckor i sängen, liggandes. Jag gör som ovan beskrivet, dvs. ammar ur det bröst som är närmast sängen först liggandes på sidan, för att sedan vända mig lite på mage och ge dottern det andra bröstet. Oftast hittar hon bröstet själv, men ibland får jag hjälpa henne. Ligger med armen runt henne eller ovanför henne, dvs under mitt huvud. Ibland byter jag sida för att jag inte orkar ligga på samma sida hela natten (rullar doch ofta över på rygg efter amningen).

    Jag byter bara blöja om hon har bajsat eller om blöjan har läckt (på natten alltså) och då byter jag sittandes i sängen på en uppblåsbar skötbädd. Rapar henne gör jag aldrig, hon sover ju i princip genom amningen så det vore synd att väcka henne!

Svar på tråden Hur gör ni som ammar i sängen på natten?