Inlägg från: Trynträ |Visa alla inlägg
  • Trynträ

Tror du på medium?

Ja det gör jag. Men inte alla. Finns ju bevis att de hjälpt till att hitta lik och liknande samt hjälpt till vid mordutredningar. Sen är det nog många som är bluff och båg också.

• Trynträ

R Franklin skrev 2009-03-01 22:06:52 följande:

Mysan59 skrev 2009-03-01 18:19:41 följande:
    Öhm jo.... "Jag tror på mediala människor då jag är medial själv"Blir det mer tydligt än så?
    Det verkar ju inte spela nån roll om de ger exempel. Du tror ju ändå inte på dem. Eller vilka bevis vill du ha?
  • Trynträ
    TBS skrev 2009-03-06 23:17:43 följande:
    Vill du styrka det på något sätt är du snäll.Polisen i Sverige tar så vitt jag vet inte hjälp av några medium,
    Såg program på tv. Tror det var från England eller USA. Tyvärr har jag inte mer bevis än så men de intervjuade kriminalare och så. Men de var säkert mutade då...hela bunten.
  • Trynträ
    TBS skrev 2009-03-06 23:28:58 följande:
    Erfarenheter visar att medium inte vet ett endaste smack när det kommer till tex mordutredningar. I vart och varannat mordfall tar medium kontakt med polisen för att lämna "information" men dessa uppgifter stämmer så sällan att det inte finns anledninga att tro att ett medium skulle kunna hjälpa utredningen framåt. Nog har siarna fått chanser att bevisa sina förmågor, det är bara det att deras "spådommar" visat sig inte göra större nytta än vilka gissningar som helst.
    I detta fall var det ju poliser som kört fast och fick hjälp av medium vilket löste fallet. Menar du att de skulle ljuga då för att få vara med i tv? Skulle det vara bra reklam för polisen att tala om att det inte var de som löste fallet utan ett medium?
  • Trynträ

Om polisen kört helt fast. Kan det då inte vara värt att ta hjälp av ett medium som ser saker istället för att inte göra nånting? Hade jag varit anhörig till nån som försvunnit hade jag gripit efter alla halmstrån för det finns inget så frustrerande som att bara ge upp.

• Trynträ
    TBS skrev 2009-03-07 21:25:45 följande:
    Halmstrån var ordet...Det är en sak att anhöriga i desperation provar alla till buds stående medel för att för klarhet i vad som hänt deras kära, men att polisen skulle använda sig av den här typen av "halmstrån" är inte sannolikt, helt enkelt för att det oftast inte ger avkastning. Att ett och annat medium gissar rätt på tex en mordplats är på intet sätt ett bevis för att övernaturliga krafter existerar. Det GÅR att kontrollera om ett "medium" verkligen har de förmågor som han/hon påstår. Men i samtliga (seriösa) vetenskapliga studier har de antingen överbevisats eller vägrat att delta.Du får gärna bevisa att jag har fel, men skvallerartiklar från Aftonbladet eller "galna vetenskapsmän" har inget bevisvärde (föresten! varför ställer de så gärna upp i tidningar och TV, men så sällan i serösa experiment? De har ju uppenbart inga problem med att exploatera sina "förmågor").Jag önskar att du/ni kunde lära er att tolka det ni läser och hör med en liten gnutta kritiskt tänkande, annars är ni tyvärr dömda att ständigt luras av nya bedragare.
    Jag inser nu att det inte går att bevisa för er skeptiker öht. Hur skulle vi kunna göra det? Det går uppenbarligen inte att lita på nåt som står på nätet enligt er och själv känner jag inget medium ni kan träffa så ni får helt enkelt låta bli att tro då så tror jag det jag vill. Ni har ju inga bevis för att det inte finns nåt medium som talar sanning heller. Så det så. I exemplen ovan hade ju medium hjälpt polisen men det stod ju på internet samt visades på tv så då är det väl inte sant. Hur vet ni att de vetenskapliga studierna inte är påhittade då? Har ni själva varit med på dem? Annars kan det ju ha varit skeptiker som skrivit dem.
  • Trynträ
    TBS skrev 2009-03-08 17:56:37 följande:
    En seriös vetenskaplig studie måste innehålla vissa element, bla. ett större antal olika fall och en kontrollgrupp, dessutom bör studien granskas av oberoende forskare. Någon sådan studie som visat att övernaturliga förmågor existerar har mig veterligen inte gjorts. Om du känner till någon får du mer än gärna översätta den till svenska (om den är skriven på något annat språk) och klistra in den här.Jag ser fram emot en massa spännande läsning, men om du ursäktar så vågar jag nog satsa mina pensionsfonder på att du inte kommer att presentera något dylikt.Lycka till iaf.
    Nu är jag inte ute efter att skriva en doktorsavhandling över detta för det har jag inte tid med så det är lika bra vi tror åt varsitt håll. Att leta på internet är meningslöst eftersom vem som helst kan ha skrivit dokumenten. Liksaå det som visas på tv så alltså är det helt omöjligt att bevisa. Det enda som skulle gå att bevisa var om man själv var med i den vetenskapliga undersökningen och fick se det med egna ögon. Men det antar jag att ni själva inte heller varit. Så hur kan ni veta att det ni läst är sant?
Svar på tråden Tror du på medium?