• TBS

Tror du på medium?

Trynträ skrev 2009-03-14 22:23:14 följande:
    Jag förstår inte hur man kan veta hur mycket iq en person har utan att man fått ett resultat på den personens iq-test. Det är inte vetenskapligt att säga att nån är korkad utan att ha bevis för det. Så TBS du har inget bevis att nån i denna tråden är korkad. Och guess what. Du kommer inte finna det på nätet heller.
    Jag TYCKER att de som tror på medialitet etc etc.. är korkade, det behöver inte bevisas.
    Som jämförelse behöver du inte bevisa att du TROR på dylikt hokus pokus, jag har ingen anledning att ifrågasätta sanningshalten i det påståendet. Däremot ifrågasätter jag argumenten på vilka du baserar din tro.
    Man kan ha högt IQ utan att vara särskilt smart, men det vet du säkert redan.
  • TBS
    Trynträ skrev 2009-03-14 22:39:35 följande:
    Men så bra. Då behöver vi ju inte bevisa nåt i denna tråd. Var och en får tro det den vill. Sen är det ju rätt oväsentligt då om du tycker nån är korkad eftersom du ändå inte har nåt bevis för det. Jag har nog tolkat det fel då det här med Mensa. Hade trott att man platsade i den föreningen om man var tillräckligt smart men så är alltså inte fallet då. Intelligens är visst inte samma sak som att vara smart då.
    Nej, ni behöver inte bevisa något. Såvida ni inte vill att tomte-tro och medialitet allmänt ska anses som något annat än påhitt av människor som saknar förmåga att se logiskt på sin omgivning och lurendrejeri som utförs av skrupelfria lögnare.
    Mensa mäter inte den sortens intelligens, du kanske inte vet hur deras test är utformade? i så fall är det fullt förståeligt att du inte förstår att man BÅDE kan tro på spöken OCH göra bra ifrån sig på klassiska IQ-test.
  • TBS
    Mysan59 skrev 2009-03-15 12:33:17 följande:
    Bra sagt! Jag förstår inte heller varför det ska envisas med denna bevisning hela tiden. OK att man vill avslöja dom som bluffar för att tjäna pengar på detta, det är väl en sak, men vi som bara har varit med om vissa oförklarliga upplevelser, varför måste vi bevisa det.
    Ni behöver som sagt inte bevisa något alls. Men ni kan inte förvänta er att andra ska acceptera er tro som en möjlig sanning om ni inte kan presentera något som pekar på att det ni påstår har någon verklighetsförankring.

Som andra tidigare har påpekat borde det ligga i erat eget intresse att avsjöja bedragarna.
  • TBS
    Mysan59 skrev 2009-03-15 15:25:30 följande:
    Men jag förväntar mig inte att du ska tro på vad jag säger. Men nästan överallt, ute bland vänner och deras vänner, på jobbet osv. finns det alltid nån/några stycken som har upplevelser att berätta.Men dom tar inte betalt för det eller springer runt och berättar för alla vitt och brett, utan bara när det tas upp i ett samtal.Så vad tjänar dom på det? Inget.
    Jag kan förståss inte utala mig om vad varje enskild människa "tjänar" på att utge sig för att vara medial.
    Några vill säkert framstå som "djupare" än de flesta, andra TROR verkligen att de har förmågor. Ytterligare någon kanske inte har så mycket annat att erbjuda sin omgivning och vill helt enkelt verka intressantare än de i själva verket är.

Att människor vänder sig till dem för att få råd och hjälp, måste vara väldigt tillfredsställande. Jag antar att listan kan göras ännu längre, säkert kan du själv komma på fler anledningar till att man "kryddar" sin merit-lista.
  • TBS
    irre42 skrev 2009-03-19 07:34:14 följande:
    jag kan tala om att jag tro på medium .jag har bevis på att vissa är seriösa jag rinde en för att kolla om hon kunde se vad som hänt våra katt felix han försvann för ca 4 år sedan .hon kunde se att han fanns i vår närhet på ca en kilometer längre bort i ett vitt tegel hus så jag och barnen traskade dit och ringde på dörren och frågade om de hade en katt som  såg ut som våran och tog med oss foto + i de handlingar så vi kunde kolla om de var våra felix .och tro de eller inte men det var han hur kan man sitta i eskilstuna och tala om vart han fanns i falun om man inte är ett bra medium .så nu är han hemma igen och alla är glada och lyckliga .
    Det är onekligen en fantastisk historia. Dock utgör den inte "bevis" för att medialitet existerar. Man ska vara väldigt restriktiv när man värderar indicier av det här slaget.

De flesta har varit med om ett fantastiskt sammanträffande någon gång.
  • TBS
    Esmiso skrev 2009-03-19 14:39:06 följande:
    detta är ju en av anledningarna aatt mediala inte vill testa sig, då många skeptiker anser allt vara "fantastiska sammanträffanden". De som vill tro kan väl få tro, och de andra slipper?!
    Om jag påstår att gravitationen är en naturlag, men bollen jag släpper lika gärna åker uppåt som nedåt eller rent av i sidled istället för att konsekvent dras mot marken. Ja då kan man misstänka att tyngdlagen inte alls existerar.

Detsamma gäller för samtliga teorier, medialitet slår fel allt för ofta för att det ska finnas anledning att tro att det faktiskt fungerar.

Om diskutionen gällde vad var och en FÅR tro, skulle det här vara en demokratisk fråga, inte en ockult sådan.
  • TBS
    Trynträ skrev 2009-03-19 21:32:04 följande:
    Precis och det är helt omöjligt att övertyga de i denna tråd också för det är allt slumpen. Tur att kvinnan inte sa att katten var i ett rött hus.
    Det är förmodligen lättare att få en skeptiker som mig att byta sida, än att få någon som redan tror på spöken att sluta med det. Det enda jag behöver för att jag ska sluta tycka att medialitet är blaj, är verifierbara bevis.
    Superenkelt!
    (förutsatt att medialitet inte ÄR blaj förståss)
  • TBS
    Trynträ skrev 2009-03-19 22:28:27 följande:
    Fast jag förstår inte hur du ska kunna få det så här över nätet.
    Först och främst måste det FINNAS bevis.
    För att kunna dokumentera mediumens förmågor krävs att någon (eller några) av dem ställer upp och låter sig testas. Kanske finns redan något sådant resultat på nätet, i så fall har iaf jag misslyckats med att gräva fram det.

Jag är förvånad att ni som tror på sånt här inte heller har lyckats övertala något medium att sluta upp bakom er som ju offrat tid och energi på att försvara deras heder mot oss tvivlare. Även om de inte har något behov av att för egen del bevisa något, tycker jag att dom borde ställa upp på er som stödjer dom.
  • TBS

Fröken Freda skrev 2009-03-20 10:42:17 följande:

TBS: Hur många gånger under hela ditt liv har du gått till en medial människa och spått dig?
    Att svara något annat än NOLL på den frågan skulle innebära att allt jag tidigare skrivit vore lögn;)
  • TBS

Fröken Freda skrev 2009-03-21 12:27:31 följande:

det du snackar om där har inte med medialitet att göra utan det hanldar om folk som är brottslingar att göra. Människor som drar äkta medium i smutsen! En äkta medial människa gör inte en annan människa illa då en grundpelare inom medialitet är att vara mycket förlåtande och aldrig skada en annan människa!
    Grundpelare?

Talar du för världens samtliga medium nu? Varför skulle en medial människa inte samtidigt kunna vara elak eller psykiskt sjuk?
Svar på tråden Tror du på medium?