• asyr

Varför bär man slöja??

Hej .

Jag har en liten fråga bara som jag så gärna vill ha svar på!!!!!!!!!!!!!!!

Varför bär man slöja?????

Tro nu inte att jag är imot dett på något vis

Är bara så himmla nyfiken bara.

• Svar på tråden Varför bär man slöja??
  • Pysse

En sak jag har undrade över länge. Är det mindre vanligt med ätstörningar bland muslimska tjejer ? Att man kanske tänker på sin kropp på ett annat vis om man inte är tvungen att exponera den så som modet kräver bland många tonårstjejer.

• RadixLecti

elmah, ska du diskutera med mig, så håll dig till ämnet. Inte en gång har jag ifrågasatt slöja, eller er rätt att bära den.

Vad jag undrar är varför det ska vara okej att kommentera andras klädsel och sen anmäa den som kommenterar din.

Men jag lär väl knappast få ett vettigt svar, så jag tar och pysslar med något bättre. Sortera strumplådan, kanske.

• fipa

ja men elmah visst är det bra att du är så mycket förståndigare än alla oss andra.

jag tror det är ganska få som ser nåt mycket religiöst i vårt påsk- midsommar- och julfirande. jag förstår inte vad dessa traditioner har med slöjor och fördomar o göra? inte har vi ju tagit upp ramadan och börjat babbla om den? det är helt irrelevant.

jag vet inte betydelsen av påskhäxetraditionen här, det är bara barn som klär ut sig till häxor och sprider lite glädje bland folk. och brasorna är mest för att dt är vackert och mysigt med brasan, ingen här funderar på att skrämma bort häxor. att dansa runt midsommarstpngen är bara nåt som (ganska få) människor gör för att de tycker det är kul att sjunga och dansa och fira sommaren.

men eftersom vi nu tar upp saker som inte har med trådstartarens fråga o göra, och ftersom du kritiserar icke muslimska traditioner, tar jag upp detta:

jag ser just nu på ett program på TV där man "skolar in" somalier som skall flytta till USA som flyktingar. kursledaren har förklarat att i usa är det inte tillåtet att slå sin fru och då frågar en gubbe "men om vi är i ett hus mitt i skogen med inga grannar i närheten, och barnen inte talar om för nån, är det då ok? för koranen säger ju..."

• elmah

radix: ehm, diskuterar jag med dig? jag typ skriver för allmänheten

för det andra, handlar detta om varför bära slöja. vissa frågor har spårat ut totalt
    saonja eller vem det nu var som skrev det, skrev i ett tråd där man kan se det som lite ironiskt jämförande med gammla tanter etc
    personligen vet jag inte varför den anmäldes, men någon kände sig träffad..
    hursomhelst så tycker jag inte att det är något fel på ''lättklädd'' klädsel. men du vet ju, alla tycker olika å alla har olika åsikter.

om någon skrev i ett tråd som kanske heter ''varför klär man sig lättkklädd'' och någon 'utomstående' som ej har sådan klädsel kommenterade att det är lite slampigt bla bla så kan denne som har lättklädd klädsel anmälla inlägget eftersom den hör ej till

frågan e ju: varför bära slöja? inte ush, jag fattar inte hur man kan klä sig så osv...
    förstår du hur jag menar?

:)

därmot älskar jag att klä mig ''lättklädd'' jag är kanske dålig förebild för det muslimska folket? men det kvittar, jag trivs med det och tror på Allah

• Pysse

fipa - det står väl inte i Koranen att man får slå sin fru.
    Däremot finns det ju hustrumisshandlare i alla trossamfund.

• fipa

jag citrade bara vad den äckliga gubben i tv sade, och han var muslim

• Pysse

Både Hans Scheike och Pastorn i Knutby säger sig ju vara kristna.

• zozo

Godförmiddag alla!
    Tyvärr verkar denna tråden ha urartat och nästintill lämnat ämnet sedan jag sist var inne och skrev...........!
    Dock fann jag bla en fråga intressant, ställd av Pysse: Om ätstörningar var mindre vanligt bland muslimska tjejer med traditionen att "täcka sig", eftersom de då inte "tvingades exponerade" sig på samma sätt som icke sjalbärande/ heltäckande i klädsel tjejer?
    Intressant fråga tycker jag, och jag har inget vetenskapligt svar på den tyvärr, så kanske jag inte borde ge mig på att svara! Men, jag kan ju fundera högt Egentligen tror jag personligen, att det inte ligger så mycket i hur mycket du själv väljer/ tvingas att exponera av din kropp, som "föder detta sjukliga beteende, som ätstörningar utgör", utan mer av VAD du exponeras för/ av. Som muslimsk tjej, ser du ju fortfarande modehetsen, kroppsfixering, utsmyckningar på alla möjliga och icke möjliga sätt runt omkring dig i vårt samhälle, på samma sätt som alla tjejer i samhället gör. Alla matas dagligen med, vad som gör dig mer attraktiv, bra - bäst - bättre, hur du kan göra karriär, hur du bäst attraherar motsatta könet etc, KONTENTAN "Bli en cool/framgångsrik människa, bär denna parfymen, denna toppen, detta smycket, träna här, ät här och detta" Når oss alla, oavsett sjal eller inte, tyvärr! Även om det i allmän mun talas om individualism, så tycker jag, att det inte direkt efterlevs.
    Jag som halvfet, blek, halvgammal sjalbärande kvinna har, (säkert lite åldersrelaterade hihihih), otroliga kroppsnojjor, och det har troligen inte så mycket att göra med min sjal, utan mer av - känner jag - alla vackra tjejer/ kvinnor, med eller utan sjal, jag omgess av så fort jag lämnar min ytterdörr. Så INTE skyddar sjalen/ abayan (= hellång kappa/klänning) mig mot kroppsfixering ialla fall.
    Ha en fortsatt trevlig vecka.
    Zozo

Svar på tråden Varför bär man slöja??