• asyr

Varför bär man slöja??

Hej .

Jag har en liten fråga bara som jag så gärna vill ha svar på!!!!!!!!!!!!!!!

Varför bär man slöja?????

Tro nu inte att jag är imot dett på något vis

Är bara så himmla nyfiken bara.

• Svar på tråden Varför bär man slöja??
  • Jama

Idag , tror jag de flesta gör det för att de vill och för att det tycker det är snyggt ett mode helt enkelt. Jag har hört att det kan vara bekvämt också för ingen j-l ser hur man ser ut i håret. *S*

• Yaran

"Jag har hört att det kan vara bekvämt också för ingen j-l ser hur man ser ut i håret. *S* "

Menar du att man inte har ett fint hår, därför bär man slöja? Gäller det muslimska kvinnor eller de som har tex canser som får en kemisk behandlig och som resulterar att håret faller?

• miLLus

om man har en bad hair day så märks det inte =)

• Arga Klara

Alla kan väl ha en bad hair day?

• miLLus

haha självklart, jag har en bad hair week som kommer antagligen sluta med bad hair year =P

• Yaran

Jag vill också le, vad betyder bad hair day?

• miLLus

att håret verkligen inte vill göra som man själv vill =P
    nej men det betyder att man har en dålig hår dag som kan vara typ glanslöst, klyvna hårtopparna syns extra mycket och för sånna som jag som har kort hår kan det helt enkelt vara så att inget hårstår är på plats

• Yaran

Millus

Aha, nu förstår jag Jag har aldrig haft en sån bad hair day fastän jag har långt hår Men jag täcker mig ändå

• miLLus

jag bryckar täcka mig i en mössa när sånt sker mig =P

• Halal

SannaStina

Det var intressant det du skrev, i funderandet med solstralar. Det ligger nog en del i det.

Jag funderar snarare over tidsperspektivet och vetenskapens framfart; och jag undrar, snarare betvivlar att det var kant pa den tiden att vi kan behova en viss andel sol pa oss for att ma bra. Det har nog forskningen i sa fall kommit fram till pa senare tid. Men det ar inte ointressant alls.

Personligen tycker jag att tacka mig for solstralarna kanns battre for huden an att ha solen stickande direkt pa.

Sen tror jag iof sig ocksa att i lander dar befolkningen overlag inte ar troende, och man klar mindre pa sig, KAN ha andra orsaker ocksa eftersom tex Sverige forhallandevis ar ett kyligt land sa borde man oftare ha mer klader pa sig an mindre for att inte frysa.

• Halal

Cotton

Detta med att ha ratt att bara sloja i tex Sverige och ev vara tvungen att bara den i Iran (jag vet inte alls hur det ar men vi kan ju saga att det ar sa).

Sverige kallas for ett kristet land, aven om det kanske ar mest pa 'pappret', men skulle det du vara sa skulle det mycket troligt finnas en 'klades kod' aven i det fallet. Men eftersom det inte ar det, sa gar alla kladda hur dom vill, sa da borde rimligtvis inte heller mycket klader och slojor sitta ivagen.
    Ser man da till Iran sa finns det (antar jag) en lag som sager att kvinnor ska kla sig pa ett visst satt, och da rattar man sig efter det.
    Sa 'man far ta seden dit man kommer' som man brukar saga. I Sverige kan du kla dig hur du vill, finns ingen 'speciell sed' medan man i Iran har en 'speciell sed' och da foljer man den.

• Rie

Varför skall man ha Hijâb (Slöja)?
    Varför ska man ha Hijâb (slöja)? En syster (må Allâh vägleda och belöna henne) svarade på frågan på följande sätt?

"Det är en bra fråga och det finns ett vackert svar! Allâh har beordrat oss med varje gärning som är bra för oss och Han har förbjudit oss varje gärning som är dålig för oss. Allâh beordrar den Muslimska kvinnan att ha Hijâb på sig när hon går ut ur säkerheten från sitt hus eller när hon är i närvaro av främmande män. Så att ha Hijâb på sig är en källa av stor godhet för dig - den muslimska kvinnan - från många synpunkter sett. Bland dem är:

Du gör Allâh nöjd. Du lyder din Herres order när du har Hijâb på dig och du kan förvänta dig stor belöning i gentjänsten.

Det är Allâh?s skydd av din naturliga skönhet. Du är för värdefull för att visas för varje man.

Det är Allâh?s skydd av din kyskhet.

Allâh renar ditt hjärta och förstånd genom Hijâb.

Allâh gör ditt ansiktsyttryck vackrare, både inifrån och utifrån med Hijâb. Utifrån reflekterar Hijâb oskuld, blyghet, lugnhet, belåtenhet och lydnad till din Herre. Inifrån bearbetar du samma sak.

Allâh definierar din kvinnlighet genom Hijâb. Du är en kvinna som respekterar sin kvinnlighet. Allâh vill att du respekteras av andra och att du respekterar dig själv.

Allâh höjer din värdighet genom Hijâb. När en främmande man tittar på dig, så respekterar han dig för han ser att du respekterar dig själv.

Allâh skyddar din ära i 100% genom din Hijâb. Män tittar inte på dig på ett sensuellt sätt, de närmar sig inte dig på ett sensuellt sätt och inte heller talar de med dig på ett sensuellt sätt. Istället högaktar han dig och det bara för en blicks skull.

Allâh ger dig ädelhet genom Hijâb. Du är nobel och inte förnedrad för att du är beslöjad, inte naken.

Allâh visar din jämlikhet som en muslimsk kvinna genom Hijâb. Din Herre skänker dig samma värde som hos mannen och en mängd andra vackra rättigheter och friheter. Du uttrycker ditt antagande av dessa unika rättigheter genom att ha Hijâb.

Allâh definierar din roll som en muslimsk kvinna genom din Hijâb. Du är någon med viktiga plikter. Du är en reflektion av en kvinna i gärningar, inte stillastående sysslor.

Allâh visar ditt oberoende genom din Hijâb. Du visar tydligt att du är en lydig tjänarinna till den Högste Herren. Du kommer inte lyda någon annan eller följa någon annan väg. Du är inte slav till någon man eller slav till någon nation. Du är fri i oberoende från alla människoskapade system.

Allâh ger dig rörelsens och uttryckets frihet genom Hijâb. Du är kapabel att röra på dig och kommunicera utan rädsla för trakasserier. Din Hijâb ger dig en unik självkänsla.

Allâh vill att andra skall behandla dig - en muslimska kvinna - med vänlighet och Hijâb medför att männen behandlar dig på bästa sätt.

Allâh vill att din skönhet bevaras och sparas så att endast en man kan njuta av det - din man.

Allâh hjälper dig att njuta av ett lyckat äktenskap genom att ha Hijâb. Du bevarar din skönhet endast för en man och därför stiger din mans kärlek gentemot dig, han hyser dig mer, han respekterar dig mer och han ärar dig mer. Så din Hijâb bidrar till ett lyckat och långt äktenskap.

Allâh ger fred och stabilitet i samhället genom Hijâb. Ja, detta är sant! Män begår inte förstörelse genom att ha förbjudna relationer med dig, därför att du - den muslimska kvinnan - lugnar ner deras passioner. När en man tittar på dig så känner han lugnhet, inte frestad till att begå otukt (zinah)?

Så en muslimsk kvinna i Hijâb är ärad, inte vanärad, ädel, inte förnedrad, fri, inte underkuvad, självständig, inte slavinna, skyddad, inte visad, respekterad, inte utskrattad, självsäker, inte osäker, lydig, inte olydig och syndare, en skyddad pärla, inte en prostituerad?

Kära muslimska syster! Kom till Paradisets portar tillsammans med oss. Fullfölj din plikt till Allâh, ta på dig din Hijâb och res dig mot Jannah (Paradiset) genom att göra alla goda gärningar. Du bör nu hålla med om att ha Hijâb är oerhört nyttigt och välgivande - det måste ju vara så - Allâh beordrar ju endast det som är bra?

?och tro mig, min kära syster, det är bra att lyda din Herre?

"Deras belöning är med deras Herre; Edens gårdar under vilka floder rinner, där skall de evigt leva och Allâh är nöjd med dem och de är nöjda med Honom. Detta är för den som fruktar sin Herre." (98:8)"

• Halal

Assalamu alaikum syster Rie

Masha'Allah det var vackert beskrivet!

• SannaStina

Halal
    Visst kunde man tänka sig att vi borde ha på oss mer när vi har så kallt här i norr - men det har vi ju också. MEN ... så fort det blir varm åker våra kläder av och vi "lapar sol" vilket du säkert sett så fort vårsolen kommer ut här uppe i norr. :) Är säkert något underförstått i våra biologiska kroppar att vi måste göra detta för att må bra i långa loppet.

• Yaran

symaskinen

Jag såg faktiskt inte ditt sista inlägg, men nu har jag det

Det var den versen jag menade ja i Tim "Jag vill att männen på varje ort skall be med renade, lyfta händer, utan vrede och utan förbehåll. [9] Likaså skall kvinnornas prydnad vara ett anständigt, blygsamt och återhållsamt uppträdande, inte konstfulla håruppsättningar och guld eller pärlor eller dyrbara kläder, [10] utan goda gärningar, som det anstår kvinnor som vill gälla för att vara gudfruktiga"

"Som du ser i texten så står det INTE att det är förbjudet eller en synd."

Det behövs inte står "förbud eller inte" i en viss vers för att förstå att det är det. Dock står det att Paul sa : Jag VILL att männen .....SKALL .....

Så -SKALL- är ett kommandoord av Paul, för det kom efter VILL (hans ord). Och Paul pratar inte av sig, utan hans plikt var att vidarebefordra Guds bud i NT.

"Anledningen till texten är att det i den församling som texten adresserades till fanns fd. prostituerade som genom denna text helt enkelt uppmanades att sluta klä och bete sig som prostituerade"

Det står inte i versn att man skall göra det för att det fanns prostituerade i Tim, för prostituerade har funnits i alla samhällen.

"Bibelordet ska tas på allvar även idag, och uppmaningen att inte klä sig som en hora står fast, "

Diskussionen handlar inte om att efterlikna h--ror, för kvinnan är ingen h-ra om hon klär sig med guld eller silke .

"men bara för att någon har guldring så är de väl ingen hora enligt dig... eller? "

Enligt mig är det inte, det är ord som du lägger i min mun som inte är mina. Jag bär guld och silke och allt jag vill urringar, korta skjolar osv men inte framför främmande män förstås.

Sedan så tycker jag eftersom det är ett VANLIGT brev som Paul skickade till Tim-borna ska inte vara i en helig bok som riktar sig till troende oavsett var man bor och vilken kultur och traditioner man har. Alltså, den tiden brevet blivit skickad gick över och gäller inte vår tid, håller du inte med?

• symaskinen

Yaran:

"Sedan så tycker jag eftersom det är ett VANLIGT brev som Paul skickade till Tim-borna ska inte vara i en helig bok som riktar sig till troende oavsett var man bor och vilken kultur och traditioner man har. Alltså, den tiden brevet blivit skickad gick över och gäller inte vår tid, håller du inte med?"

Jag förstår hur du menar, men jag håller inte riktigt med dig. Jag tycker att det gäller fortfarande och att man ska ta lärdom av det även om det är från en annan tid och en annan kultur.
    Observera att Tim är förkortning av Timotheus, alltså en person och ingen stad . Thimoteus var mycket ung och brevet är intressant ur just den synpunkten, sedan var han respekterad som kristen i sin egen hemstad vilket också var mycket ovanligt för tiden. Trots att han var mycket blyg och tillbakadragen, så såg Paulus hans begåvning och Thimoteus fick axla tunga uppgifter i unga år. Bl.a. så var det han Paulus sänt till Korinth för att lösa de församlingsproblem som fanns där...han lyckades dock inte så bra i Korinth !

"Det står inte i versn att man skall göra det för att det fanns prostituerade i Tim, för prostituerade har funnits i alla samhällen. "

Nej, det står inte...men så var det. Källkritik. Ja, prostituerade har funnits och finns i alla samhällen - men på vissa ställen finns det i större utsträckning och är ett större problem än på andra platser.

Trots att det står "skall" så kan jag inte utläsa något tvång i textsammanhanget. Paulus talar om vad som är önskvärt...även om han talar Guds ord. Gud vill aldrig tvinga oss. Motsatsen till kärlek är tvång. Man kan inte tvinga någon att älska någon annan. Gud kan inte tvinga oss att älska honom, men han älskar ju oss och vill självklart att vi ska älska honom tillbaka. Det ska alltid vara valfritt hur man klär och för sig, även om det finns sätt som är mer önskvärda.

• Yaran

symaskinen

Jag vet att Tim är förkortning av Timotheus, och Paul skickade brevet till honom så att han Timotheus alltså skulle leda budskapen i brevet till sitt folk (sin stad).

Jag vet inte var jag kan hitta informationer om att prostituerade var ett större problem i Timotheus´s stad än på andra platser?

"Motsatsen till kärlek är tvång"

Motsatsen till kärlek är hat, och motsatsen till tvång är frivilja.

Tack för dina svar!

• symaskinen

Yaran:

Kan du tvinga någon att älska dig? Vad blir då den kärleken värd och kan den kärleken vara äkta?

Precis, motsatsen till tvång är fri vilja, man måste få valet att välja kärleken, endast då kan den vara äkta.

Hat är inte ens motsatsen till kärlek, hat är så långt ner i avgrunden att det inte räknas.

I olika historieböcker som behandlar Paulus brev, går det att hitta. Det finns mycket faktalitteratur om Paulus. Det står också mycket i "Illustrerat Bibellexikon".

Timotheus stad är här fortfarande, Korinth.

Svar på tråden Varför bär man slöja??