• asyr

Varför bär man slöja??

Hej .

Jag har en liten fråga bara som jag så gärna vill ha svar på!!!!!!!!!!!!!!!

Varför bär man slöja?????

Tro nu inte att jag är imot dett på något vis

Är bara så himmla nyfiken bara.

• Svar på tråden Varför bär man slöja??
  • RadixLecti

Talibanerna tyckte de följde guds ord när de instiftade sina lagar baserade på sharia. Är de inte muslimer?

Är det så svårt att inse att jag inte bråkar med islam som sådan?
    Jag försöker visa er att en religion kan misstolkas. Heck, koranen och sunnorna tolkas ju ibland så de motsäger varann. Och den HAR misstolkats både här och var, ibland avsiktligt, för att förtrycka folk. Likadant med kristendomen. Häxjakten är ett underbart exempel på det.

Det började ju med att ni sa att slöjbärande är frivilligt. Japp. I Koranen. I verkligheten är det en annan femma. Där finns det på många håll (inte alla, som du visade, Yaran) lagar som tvingar kvinnor att bära den. Osv.

• Yaran

Radix, men jag gav ju dig ett exempel, om en svensk misshandlar sina barn, betyder det att det är tillåtet att göra det enligt svensklag ?

• RadixLecti

Yaran.

"Kan vi kalla kriget mot Irak och Afghanistan nu för ett kristet krig mot muslimerna ?"

Om man ska definiera vem som slogs mot vem, ja. Då var det kristna som slogs mot muslimer. Men det var på politiska grunder.

Yaran, om ett lands lagar bygger på sharia, är lagarna islamska då? Kort svar räcker. Ja eller nej.

• RadixLecti

"Orden är egentligen inte muslimska, utan persiska, och härstasmmar från en tid innan Koranen skrevs. Kalif var på den tiden motsvarigheten till kung."

Jag backar på den punkten.

caliph
    any of the former Muslim rulers of Baghdad (until 1258) and of the Ottoman Empire (from 1571 until 1924).

• Yaran

Det behövs inte ommseif, för jag tycker det Radix pratar om är ologiskt. Jag vet inte varför jag fortsätter diskussionen

• RadixLecti

Yaran:

" Radix, men jag gav ju dig ett exempel, om en svensk misshandlar sina barn, betyder det att det är tillåtet att göra det enligt svensklag ?"

Nej, det är ju emot lagen.

Men jag menar att exempelvis talibanerna skrev i sina lagar att straffet för kvinnor med nagellack var att få fingertopparna avskurna, kvinnor som inte bar burkha skulle stenas osv.
    Det stod i LAGEN. Som talibanerna själva sa byggde på sharia. Det är inte något jag i all min hemska fördomsfullhet hittat på.

• RadixLecti

Klart det är ologiskt, jag är ju inte muslim.

• Yaran

"Yaran, om ett lands lagar bygger på sharia, är lagarna islamska då? Kort svar räcker. Ja eller nej"

Först måste vi förklara vad sharia är ! Håller du med ?

"caliph
    any of the former Muslim rulers of Baghdad (until 1258) and of the Ottoman Empire (from 1571 until 1924). "

Den första khalifah var Abu Bakr, profetens efterslagare på 600-talet. Den sista khalifah var år 1924.

Svar på tråden Varför bär man slöja??