Inlägg från: RadixLecti |Visa alla inlägg
  • RadixLecti

Varför bär man slöja??

ommseif, förresten. Snodde din grislänk och startade en ny tråd. Hoppas du inte tar illa upp.

• RadixLecti

Yaran, nej sorry. Det är ommseif jag pratat med. Glömde skriva det en gång eller två.

Men du får gärna svara på varför du tyckte inlägget från Sonja34 förtjänade en anmälan, och inte ommseifs diskussioner om hur kortkort leder till otrohet och sexuella utnyttjanden.

• RadixLecti

Men yaran... är du då så hemmablind att du inte ser fördomarna när de kommer från andra hållet? Om du nu är så snabb med anmälningarna, varför har du inte reagerat här?

Kan tänka mig att en moderator som kommer in här och kollar sammanhanget på det anmälda inlägget ser två saker:
    1) Sonja talade om hur SIN åsikt. Hon sa inte att slöjbärare är dumma eller dylikt, utan sa att för HENNE symboliserar slöjan förtryck, och att hon tycker det är fult. Med tanke på hur slöjan används i många länder (Afghanistan före USAs invasion, t.ex), har ni svårt att förstå varför? Slöjan i KORANEN är någonting fint, som används för att hylla Gud. Slöjan i många länder är något annat. Ett lagstadgat tvång.
    2) Att slöjbärarna här faktiskt häver ur sig en del grodor de också.

Hade jag varit moderator hade jag också valt att inget göra.

• RadixLecti

Yaran... Antingen var sonjas inlägg ett påhopp, och ommseifs också... eller så var ommseifs snack inte påhopp, och då var inte sonjas det heller.

Kan nog tänka mig att ommseif sårat mer än en tjej här med sina inlägg.

• RadixLecti

Yaran... ommseif ändrade sig efter att jag och några till pressat henne. I hennes första inlägg stod det inte något om att inte dra folk över en kam.

Sonja har lämnat ett inlägg, och har kanske inte varit online sedan dess. Pressar jag henne kommer hon säkert att ta tillbaks en del hon också.

• RadixLecti

Jag har inget personligt i detta. Jag ser fördomar komma från två håll, men bara det ena hållet känns igen som fördom. Ser det som min uppgift att poängtera det.

• RadixLecti

Jag vet inte vad ni läst in i det här, men de senaste sidorna har inte handlat om varför man bär slöja.

Det har handlat om fördomar. Ett fall där en kvinna säger att hon inte tycker om slöja uppfattas som påhopp och anmäls. Ett annat fall där tjejer i kortkort som dricker alkohol får skylla sig själva om det händer något otrevligt (notera att jag undviker ordet våldtäkt), ses inte som något konstigt alls.

Det är som rasism. Det är inte okej för vita att vräka ur sig fördomar om färgade, men färgade kan kalla vita för vad som helst och komma undan med det.

• RadixLecti

elmah, ska du diskutera med mig, så håll dig till ämnet. Inte en gång har jag ifrågasatt slöja, eller er rätt att bära den.

Vad jag undrar är varför det ska vara okej att kommentera andras klädsel och sen anmäa den som kommenterar din.

Men jag lär väl knappast få ett vettigt svar, så jag tar och pysslar med något bättre. Sortera strumplådan, kanske.

• RadixLecti

Undrar om Amnesty räknas som en trovärdig källa? Eller klumpas den ihop med aftonbladet?

web.amnesty.org/library/Index/ENGACT770362004&of=ENG-347

Jag saxar:

"The toll of women killed in armed conflict in the Middle East and North Africa continues to rise. Human rights violations against women in the region include forced marriages, so called "honour killings" and discriminatory inheritance rights. However, political, judicial and legal reforms are increasingly debated, with growing pressure from civil society against discriminatory treatment of women in law and practice, for greater freedom of expression and association, for more representation and participation of women in government. Women have stepped up their campaigning for increased rights. In Kuwait they protested against their continuing exclusion from the electoral process, and in Bahrain they called for a Family Code in which their rights would be respected. "

Egypt
    · 35% of women reported being beaten by their husband at some point in their marriage. (A, UNICEF 2000)

Norway
    · 18% of women between 20 and 60 who are or have been in a relationship have reported a physical attack according to a study of 111 women in Trondheim, the second largest city in the country. (A, WHO 2002)

Turkey
    · 35.6% of women have experienced marital rape sometimes and 16.3% often. (Surveys published in 2000, Women and sexuality in Muslim societies. WWHR Publications: Istanbul, 2000)

(FGM = female genital mutilation, könsstympning)
    · In the Middle East FGM is practised in Egypt, Oman, the United Arab Emirates and Yemen. (A, UN Special Rapporteur on Violence Against Women, 2002)
    Egypt
    · 97% of married women in Egypt aged 15 to 49 have undergone FGM. (WHO survey, 1996.) (D, Amnesty International, AI Index: ACT 77/05/97)
    · 52 so-called "honour crimes" were reported in 1997. (A, UN Special Rapporteur on Violence Against Women, 2002)
    Iraq
    · Human rights groups estimate that 4,000 women have fallen victim to the law that exempts men who killed their female relatives from persecution. (A, UN Special Rapporteur on Violence Against Women, 2002)
    Jordan
    · 20 so-called "honour killings" were reported in 1998. (A, UN Special Rapporteur on Violence Against Women, 2002)
    Lebanon
    · 36 so-called "honour crimes" were reported between 1996 and 1998. (A, UN Special Rapporteur on Violence Against Women, 2002)

Afghanistan
    · Forced marriage, especially of girls, is still widespread. Human rights abuses committed against women during the Taleban regime continue under the new government at high levels. Women are still being attacked, abducted and imprisoned without due process and for not complying with Taleban-style edicts on dress and behaviour. These attacks occur with tacit complicity from armed groups. (D, Amnesty International, AI Index: ASA 11/025/2003)

Pakistan
    · Every year around 1,000 women are killed in the name of so-called "honour". (A, UN Special Rapporteur on Violence Against Women, 2002)
    · 83% of rural men and 75% of rural women consider that the usual punishment for women proven guilty of zina or adultery should be death, while only 58% of rural men and 57% of rural women think that men should be punished with death for adultery. The population is primarily rural. (D, Amnesty International, AI Index: ASA 33/17/99)

Vad vill jag ha sagt med det här? Jo, Koranen är en trevlig bok, och islam en tolerant och bra religion, men det DUGER INTE att bara tala om vad som gäller i tron, och sen vägra tala om hur Koranen tolkas ute i världen. Det är rätt tröttsamt när folk här säger att "slår man sin fru blir det enligt vår religion böter". Jovisst, i teorin. I verkligheten finns det undantag i misshandelslagar i Irak för män som slår sina fruar, för "det får man göra"...
    Sabirah, Yaran.... Det är inte er religion jag vänder mig mot. Jag tycker den verkar rent allmänt bra. Kan ni förstå det? Det är hur den tolkas jag inte gillar.
    Ni säger att det inte finns något tvång att bära slöja, att alla kvinnor väljer själv, men ni går uteslutande efter vad det står i Boken, och vänder ryggen åt vad som gäller i stora delar av den muslimska världen.

Det är inte fördomar, det här. Det är ju fakta.

• RadixLecti

Ommseif, det är muslimska länder. Precis som Sverige är ett kristet land.
    Hur många kristna tror du det finns i Irak? Afghanistan?
    Slöjtvång enligt lag, är det något ett kristet land skulle börja med, tror du?

Svar på tråden Varför bär man slöja??