Katten kräks!
Min katt kräks varje dag. Har gjort så i en vecka ungefär. Jag vet inte vad det är för fel? Kan katter få magsjuka eller dyl??
Min katt kräks varje dag. Har gjort så i en vecka ungefär. Jag vet inte vad det är för fel? Kan katter få magsjuka eller dyl??
Det låter lite som om din katt hetsäter TS. Vi har/hade en likadan katt. Så istället för att fylla maten i en skål, så tog vi fram en bricka, en vanlig bricka, och spred ut fodret på det. Och så har den haft i tre år och kräks möjligen numera två gånger om året, och då är det hårbollar.
Samma här som hos Birgitta2: Vår katt "hetsåt" tidigare och spydde då upp maten ganska direkt efter måltiden. Vi blöter torrfodret lite och ger mindre portioner och nu spyr hon bara om vi glömmer det. Har den inga andra sjukdomssymptom behöver det inte vara något allvarligare.
men varfölr måste man sitta och amatör chansa?
har man imte den omsorgen och de pengarna att gå till vet och utesluta något annat förstår jag inte varför man skaffar husdjur?
om vet säger att katten mår bra kan man ju pröva det andra sen. huvudsaken är väl att man får bekräftat av någon proffisionell att katten inte är sjuk?
prinsesstårtan: Jag gör ungefär likadnat med min egen och barnens hälsa också. Provar det jag tror kan funka och söker läkarvård om det inte går över. Ser ingen anledning att vara hispigare med någon familjemedlem än någon annan.
Åsa Ystad skrev 2009-02-26 09:07:04 följande:
Nu har jag pratat med veterinären. Han tyckte absolut inte det fanns någon anledning att komma in med katten eftersom den inte var medtagen på något sätt. Han sa att jag skulle köpa en liten påse med mat för katter som har känslig mage och testa om det blev någon skillnad. Jag skulle prova det en vecka, annars skulle jag höra av mig igen.. Jag var tvungen att fråga om jag var hemsk som hade väntat en hel vecka med att ringa, men han sa att en katt som är full fat på och som inte kräks upp ALLT den äter, har blod i avföringen el dyl är det ingen större fara med. Han sa att det med största sannolikhet kommer att gå att fixa med ett foderbyte.
Nä man byter foder för snabbt så att säga så kan det bli en reaktion hos djuret, man måste faktiskt se till allmäntillståndet hos den man rådfrågar om.
Ta det lungt med detta foderbyte nu, ge inte katten så stor mängd åt gången utan lite först och öka på om ett par dagar.
Lycka till och jag hoppas att allt löser sig för dig.
Själv har jag knappt sovit en blund inatt:) har honkatt på parning och hon HÖRS:)
Passar på att slänga in en fråga om hur tidigt man kan kastrera sin katt?
BTW - Bytte foder och tadaaaaa katten har slutat kräkas.. tack för alla era råd
Svartfågel: Skönt att det var så enkelt!