Inlägg från: JePaLuLi |Visa alla inlägg
  • JePaLuLi

VI från Linköping Del 3!!!!

Skorpan08 skrev 2009-03-15 18:52:05 följande:
    Måste bara visa vad vacker min äldsta dotter är! Min kompis var här igår och gjorde provsättning av hennes Balfrisyr.
    Jättefin!
    Kan tänka mig att mamma sitter där med sina grav. hormoner och är sentimental och stoltare än nånsin
    Det är så fint med lockar, tror jag ska ha det på bröllopet. enkelt, men tjusigt!
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Lucas 071125♥¸.?°´¯) ♥♥ (¯`°?.¸ ♥ Linus 081206♥¸.?°´¯) ♥
  • JePaLuLi
    Leos och Vincents mamma skrev 2009-03-16 10:44:01 följande:
    Det förstår jag. Jag skulle aldrig palla att ha mina föräldrar så jättelångt bort, 4 mil räcker mer än väl, helst av allt vill jag bo i samma stad som dem. För även om det bara är 4 mil bort o pendeln går dit så ses vi inte så jätteofta ändå, självklart blir det oftare än för din del, men eftersom min mamma jobbar i vården så jobbar hon så mycket o när hon inte jobbar så kan hon vara för trött ibland o det är lite jobbigt att ta sig med tåg o buss eftersom varken jag eller mamma eller pappa har bil o jag har inte körkort heller.Men mer än 4 mil bort vill jag INTE ha mina föräldrar. Sambon har prata några ggr om att flytta till stockholm för en kompis till oss kan fixa jobb där, men jag vägrar. Blir för långt ifrån föräldrarna.
    Jag tycker att det låter som att du träffar din mamma jätteofta. Men det kanske är för att jag själv träffar min pappa alldeles för sällan. Nu när vi flyttade fick vi ju betydligt längre avstånd till honom. Men det var nödvändigt nu när det kom en till liten skrutt. Nu har vi ju både svärmor och svärfar jättenära. Får ser om man flyttar närmare i framtiden.

Hur är Valla nu för tiden? Är det mycket djur där nu?
    Kanske skulle ta en tur dit
  • JePaLuLi
    dinana skrev 2009-03-16 12:54:54 följande:
    Min mormor är 83 år och går på gym 3 gånger i veckan =) En riktig friskis o svettis-tant är hon. Sen har hon en pojkvän som är 65 år =) Morfar gick bort för 7 år sedan. Träffar dem väldigt sällan, men men... desto roligare när man väl ses.
    Patriks mormor är snart 96 år och sitter på träningscykeln varje dag. Det är ju mer än vad en annan gör. Haha, härliga kruttant!
    Firstandhappy skrev 2009-03-16 12:56:29 följande:
    min mormor har en gammal fet hund som heter Tobbe
  • JePaLuLi

Jag tillhör dem som älskar mina svärisar. ¨Båda två

thelifesaviour skrev 2009-03-16 13:07:38 följande:
    Haha, ja, jag älskar min mormor och min farmor, de är 65 och 69, så inte så gamla och riktiga toktanter. Min farfar lever, men honom har jag aldrig träffat, morfar dog när jag var 11. Honom saknar jg verkligen tokigt mycket.
    Min mormor är 68 så det är ju inte så illa pinkat med tanke på att jag blir 30 i år {#lang_emotions_surprised}
  • JePaLuLi
    dinana skrev 2009-03-16 15:05:05 följande:
    Alltså är jag ensam om att störa mig på dessa ungar som går å skriker fitta och kuk efter varandra. Det är ju sååå omoget och visst det är ju roligt... när man är 8-12 år kanske... eller? Dessutom så skall de klottra ner affisher och tavlor för allmänheten med dessa ord också... vad har hänt med barnuppfostran här i landet egentligen?
    Det har jag undrat många ggr när jag har jobat i skola/förskola. En del föräldrar verkar ha gett upp helt och förutsätter att skolan ska ta hand om det. Men det står ingenstans i läroplanen att man ska uppfostra barnen på samma sätt som en förälder.
  • JePaLuLi
    Firstandhappy skrev 2009-03-16 15:11:02 följande:
    blir alltid lika förvånad när man hör människor som tror det, att det skulle ingå i skolan eller omsorgens planer att uppfostra andras barn...
    Ja det är skrämmande! Folk verkar ha tappat greppet om sina egna barn. Men det blir väl så om man inte bryr sig och släpper dem löst hur som helst.
    Barn behöver tydliga regler och fasta rutiner.
  • JePaLuLi
    Familjetrollet skrev 2009-03-16 16:02:10 följande:
    man måste sätta regler redan när barnen är mycket svårt.fast många tror att man ska börja sätta regler när barnen är flera år gamla.här användes ordet ajabaja redan ibland 6 7-10 mån när barnen rörde nått som var ajabaja*skratt*
    Vi använder också ajaj och har gjort länge. Men att bara säga det hjälper liksom inte, man måste visa tydligt vad som är ok och inte. Nu är Lucas inne i en period där han testar väldigt mycket och det måste han ju få göra också för att utvecklas. Men man måste ändå vara tydlig när gränsen är nådd.
  • JePaLuLi
    Mizzz skrev 2009-03-16 16:09:11 följande:
    Ang barnuppfostran så visst det är viktigt att säga ifrån när barnet gör något fel.. Men många missar det som är ännu viktigare:Barn SER och Gör! Dvs, föregå med gott exempel ;) Annars blir barnen bara förrvirrade när det är ok ibland och ibland inte.. Dessutom underminerar det ens eget ord varpå barnet kommer sluta "lyda" om man själv gör tvärtom..
    Exakt, det var lite så jag menade.
    Barn gör inte som vi säger utan de gör som vi gör.
  • JePaLuLi
    Marayah skrev 2009-03-16 16:21:56 följande:
    Här har vi med börjat med nej o ajja bajja, o de har hittils funkat jätte bra... Desvärre med den stora mannen. 5 års trots e inte roligt...Finns en sak till som e VIKTIG i barnuppfostran o de e att poängtera de bra grejjer barnen gör. O man e OFTAST dålig på de... O då e de ju sjävlklart att barnet gör dumma saker för att bli sedd!! Gick juh på Cope och de var mycket givande... Massa saker man fick lära sig och kom till insikt med.
    Ja det är ju självklart. Visserligen har jag läst pedagogik så det kanske är därför jag ser det som självklart. Men barn växer med ansvar, det ser jag till och med på Lucas som bara är 15 månader. Vi är väldigt noga med att berömma honom för allt duktigt som han gör.

Barn vill ha uppmärksamhet och även om de bara får skäll så fortsätter de ju, eftersom det är en form av uppmärksamhet, även om den är negativ.
    Firstandhappy skrev 2009-03-16 16:14:58 följande:
    här ligger ju uppfostran på väldigt "låg" nivå än, det är nej att slå, bita, nypa o kasta saker, även kontakter och vissa "farliga" saker är nej.."lyder" han inte när jag säger nej så blir han bortplockad från
    Samma här.
  • JePaLuLi
    Mizzz skrev 2009-03-16 16:41:02 följande:
    Ja det där med negativ uppmärksamhet osv är som i vanliga matematiken..Om barnet ligger på minus i uppmärksamhet gör något dumt och får negativ (minus) respons så blir det hela positivt (två minus blir plus)
    Precis
Svar på tråden VI från Linköping Del 3!!!!