• Mizzz

VI från Linköping Del 3!!!!

hmm, såhär står det på sportex:
    "Trehjulingar passar i åldrarna upp till 3 år, upp till ca 90 cm i längd. "

Vadå 90cm? Linus är ju 98cm, och bara två år, är han verkligen så lång?

• Mizzz

Leos och Vincents mamma skrev 2009-03-03 18:56:40 följande:

Åh, tack för tipset. Vi tänkte nog åka till norrköping i helgen o kolla på cyklar så då får vi åka dit o kolla
    Det finns en liten cykelbutik i Ljura centrum (norrköping) oxå (om de finns kvar), som har billiga cyklar.. Men vet inte hur mkt barncyklar de har dock..
  • Mizzz
    Mizzz skrev 2009-03-03 19:01:58 följande:
    hmm, såhär står det på sportex: "Trehjulingar passar i åldrarna upp till 3 år, upp till ca 90 cm i längd. " Vadå 90cm? Linus är ju 98cm, och bara två år, är han verkligen så lång?
    oj, mena såklart att han är 88 (alltså snart 90)
  • Mizzz
    JePaLuLi skrev 2009-03-03 19:13:39 följande:
    Lucas var 82 för en månad sen och han har nyss fyllt ett. Vart ska detta sluta?
    mm, typ samma som Linus..

Försöker hitta de längdkurvor som visar hur långa de blir som vuxna, man ska kunna se det nu...
  • Mizzz

Leos och Vincents mamma skrev 2009-03-03 19:17:28 följande:

Leo var 88 cm när han var 18 månader.
    Linus var 87, vi har bara försökt mäte honom vid väggen här hemma (inte så lätt)
  • Mizzz

Hitta detta:

"Enkelt kan ärftlighetslängden beräknas som:

(Fars längd+mors längd)/2

Om pappan är 180 cm lång och mamman 170 cm blir ärftlighetslängden (180 + 170)/2 = 175 cm. Är barnet pojke lägger man till 6,5 cm för att få den förväntade medelföräldralängden, är barnet flicka dras 6,5 cm ifrån."

Men tror inte det stämmer så bra, jag är längre än både mamma och pappa tex..

• Mizzz

Leos och Vincents mamma skrev 2009-03-03 19:29:28 följande:

Lillisen: Det där använder de på bvc för att räkna ut längden, de har de gjort med både Leo o Vincent.
    Mmm, skulle vilja se siffror på hur många % de stämmer på.. Alla mina syskon är längre än våra föräldrar.. Lika så sambon och hans bror..
  • Mizzz

Jag borde vara 157cm enligt de där uträkningarna.. Jag är 171...

• Mizzz

Leos och Vincents mamma skrev 2009-03-03 19:32:56 följande:

Våra barn skulle bli 175 cm, tycker det låter lite kort, iaf på Leo som redan nu är dryga 110 cm o inte ens fyllt 4 år O hans längd har inte heller slutat, kurvan pekar upp som bara den. Visst, han växer ju inte 1 cm i veckan heller som han gjorde bra länge när han var bebis, men ändå.. Vincent växer inte lika mycket, men han ligger ändå över medel på längdkurvan på bvc o många kommenterar att han är lång, då är han ändå 4,5 cm kortare än vad Leo var i samma ålder.
    Följer de nån kurva? För drygt 70% följer sin kurva tills man växt färdigt.. Så det går att kolla på kurvor för ändre barn och på så sett med relativt stor säkerhet veta hur långa det kommer bli, det ska funka från ca 2 år...
Svar på tråden VI från Linköping Del 3!!!!