Inlägg från: Leos och Vincents mamma |Visa alla inlägg
  • Leos och Vincents mamma

VI från Linköping Del 3!!!!

JePaLuLi skrev 2009-03-30 16:10:31 följande:
    Innan jag skaffar nästa barn så tänker jag vara klar med min utbildning och ha ett jobb att gå till. Man ska kunna försörja de barn man skaffar också.Den största omställningen är ju att gå från ett barn till två, sen kanske det inte är så stor skillnad när man skaffar ännu fler.
    Det har du väldigt rätt i. Man kan inte bara skaffa barn efter barn o sen inte ha råd med dem. Eller kan kan man väl, men jag vill inte ha det så o jag vill inte leva på bidrag.
    Stolt & lycklig mamma till Leo 050315 & Vincent 080325
    JePaLuLi skrev 2009-03-30 16:59:24 följande:
    Jag skulle aldrig välja att gå på bidrag. Det skulle verkligen vara sista utvägen. Folk kommer undan alldeles för lätt med bidrag. Nä, pengar är inte allt, men det underlättar ju otroligt mycket att ha dem. Men man väljer ju själv vad man vill satsa på, en utbildning och jobb, eller att gå hemma och jäsa. Det är lätt att skaffa barn, men man ska kunna ta hand om dem också.Alla gör ju sina val, jag väljer att mina barn ska ha det bra och inte gå i begagnade trasor.Dessutom täcker inte CSN ens hälften av våra räkningar så det skulle liksom inte funka.
    Jag håller med dig på många punkter, men man behöver inte ha det dåligt ställt bara för att man köper begagnat. Vi har köpt lite beg kläder till barnen, men det är för att jag har hittat jättesöta kläder på tradera, annars har vi aldrig köpt beg. Våra barn har mestadels helt nya kläder o det i överflöd så det inte ens går att stänga deras lådor ordentligt Vi är långt ifrån rika, men har det ändå ganska bra, så det är inte därför vi köpt på tradera.
    Men eftersom jag inte är nån märkestyp, så tyckte jag det var kul att bara få köpa nåt enstaka plagg till mina barn som det är ett vist märke på o då blev det tradera eftersom jag bara total vägrar att gå o köpa en mössa på pop för 125 kr, eller en body för nästan 200 kr när man kan få en billigare o oftast finare body på H&M.
    Men det har inget med våran ekonomi att göra, vi har råd att köpa pop, men anser att det är inget vi vill göra.
    Familjetrollet skrev 2009-03-30 17:22:29 följande:
    bidrag vill ingen gå på.här slipper vi det.begagnat är ju inte alltid trasor.då skulle ju blocket och tradera gå i konkurs direktalla som går hemma gör det inte av slöhet.det finns ju orsaker till varför vissa går hemma.de gör det knappast för att rulla på tummarna eller för att håva in bidrag!kan ju bara tala för mig själv.jag har gått till flera läkare pga min enorma värk som kommer och går,de finner inte felet men ser hur jag lider när värken är som värst.jag är hemma pga värken och för att kunna vara med barnen.barn är bara barn en gång i livet.jag är inte lat för att jag är hemma.att ta hand om sina barn och hemmet är ett jobb oxå.ja alla väljer vad de tycker är bäst för deras familj.vissa familjer väljer att jobba mindre för att kunna vara med sina barn och andra jobbar jämt och knappt ser sina barn.att klanka ner på de med bidrag,som inte har fin utbildning,handlar begagnat eller lägre inkomst är fult tycker jag.alla har lika mycket värde oasvett de har för kläder,standard,inkomst osv
    Jag håller med dig. Jag kommer att jobba högst 75%, får inte jobba mera för min läkare eftersom jag har ont i ryggen, men hade inte gjort det ändå. Det är inte kul att ha barnen på dagis från 7-18 typ varje dag. Vissa måste det o det är annan sak.
    Ja, alla är lika mycket värda, alla har vi ju olika åsikter om vad som är standard o vad som är fint.
    Jag har ex fått höra massa skit bara för att jag valde ett yrke som undersköterska, för det är tydligen inte fint nog enligt vissa.
    thelifesaviour skrev 2009-03-30 17:38:34 följande:
    Att gå på bidrag är verkligen den allra sista utvägen, fy, det är min stora skräck. Jag vill kunna ta hand om mig själv och min familj. Men annars håller jag med familjetrollet i begagnat-frågan. Jag tycker det är helt fantastiskt hur det utvecklas med Tradera, Blocket, Ebay, andra-hands-affärerna. Det är någonting vi ska ta vara på, dels ur ekonomisk synpunkt, men fram för allt ur en miljöekonomisk synpunk! Jag tycker det är fantastiskt att köpa, sälja, byta med varandra, saker som är hela rena och fungerar kan få ett nytt hem där det behövs, till ett bra pris! Underbart!
    Håller med
    dinana skrev 2009-03-30 19:18:38 följande:
    Jamen då får vi ju ta å samla ett gäng och ta en utefika tycker ju jag.
    Det är jag absolut med på!

Lillisen: Tack så jättemycket för en trevlig eftermiddag på stan med mumsig macka o rolig shopping Vi ses imorgon! Jag gör som jag gjorde idag, möter upp J på stan så han får ta med barnen hem, så jag kan hjälpa till att passa Linus lite medans du provar

JePaLuLi skrev 2009-03-30 21:34:36 följande:
    Exakt. Jag tror nog att alla sätter sina barn främst, konstigt vore väl annars.
    Ja, verkligen.
    Fru T skrev 2009-03-30 21:51:26 följande:
    Citerar min mamma som arbetar på förskola angående detta med att sätta barnen på dagis:Det är Lättare att skola in ett barn i 1års åldern (för barnet då) Men det är bättre att skola in det vid 1.5 års åldern. (även det för barnet) Sen får man ju göra helt hur man själv vill och har möjliget till...
    Många som jobbar med det som säger ungefär samma sak.
    Maria84 skrev 2009-03-30 21:53:13 följande:
    Måste faktiskt säga att jag tycker inte det var nån stor skillnad alls att få ett barn till, då är det ju större omställning med första barnet. Andra barnet så gick allt på räls redan från början Ja verkligen! Jag är inte mkt för sjukvården pga allt, räcker med min egen historia där jag inte blev tagen på allvar förrän jag var 20! Innan dess trodde de inte på mig! Nej jag har hört att det växer bort sent på en del, men han är ju snart i skolåldern så jag hoppas på att det försvinner. Är så glad att Ventolin finns för den gör verkligen nytta!
    Alltså, det där är så olika. O jag tycker både ock. Det stämmer det du säger att det var större omställning med första barnet, men ändå så går det ju inte att komma ifrån att det blir mera att göra med ett barn till, o till o med det är olika för alla för det beror ju på hur ens barn är o vilken ålderskillnad det är.
    Leo har alltid varit superlätt att ha o göra med o skött sig själv o han är tre år äldre än Vincent så han kan ju verkligen göra saker själv.
    Leo var dessutom superlätt när han var bebis, så för oss var det inte så stor omställning att få vårat första barn, han sov bra från början o kunde ligga jättemycket själv på golvet o underhålla sig själv.

Medans Vincent är en helt annan person, visst, han är o var ganska lätt ändå jämfört med en del andra bebisar, men han är inte alls den där bebisen som villl o kan ligga o leka själv, han har jämt varit extremt mammig o jag har inte kunnat göra nåt utan honom hemma, han måste se mig hela tiden när jag är hemma. Det är nu det börjar bli bättre, nu när han kan gå en del själv.
    Så för oss var det faktiskt en omställning att få barn nummer två, eftersom vi var vana vid Leo som var extremt lätt. Men därmed inte sagt att vi har tyckt att det varit jobbigt eller så, utan det är bara fakta att våra barn är olika trots att de är syskon.
    Mizzz skrev 2009-03-30 21:55:27 följande:
    Tack desamma! Jag hämtar sambon och linus vid 17 och sen lämnar jag fredrik för att köpa kostym. Så jag är väl på stan kring 17:15. :) men vi kan bestämma mer imorrn :)
    Det blir bra
Svar på tråden VI från Linköping Del 3!!!!