Inlägg från: Leos och Vincents mamma |Visa alla inlägg
  • Leos och Vincents mamma

VI från Linköping Del 3!!!!

SmileyMalin skrev 2009-04-20 22:18:10 följande:
    Leos och Vincents mamma skrev 2009-04-20 22:09:30 följande: jag blir mest förvånad över att så många inte förstår att Nellie är min dotter. I mina ögon är inte 2o någon extremt ung ålder att bli förälder. Men ändå utgår väldigt många ifrån att Nellie är min lillasyster eller någon jag är barnvakt åt. Framförallt om jag, Nellie och min mamma är iväg någonstans.Och min mamma är ändå 46 år!Men det verkar mer "normalt" att få barn när man är 43 än 20
    Haha, den har jag oxå råkat ut för. Jag o min pappa o Leo var en gång o fikade, då säger damen i kassan "vad mysigt för dig att vara ute o fika med pappa o storasyster" {#lang_emotions_surprised}
    O senast för nån månad sen när Leo var med min pappa o köpte fotbollskor så kommenterade personalen att det var Leos pappa..haha..pappa var ju glad förstås
    Min mamma har oxå fått såna kommentarer när hon varit själv med Leo, att det är hans mamma.
    Stolt & lycklig mamma till Leo 050315 & Vincent 080325
    Apipoulai skrev 2009-04-21 00:28:20 följande:
    Jag träffade mitt livs kärlek "över ett skjut" som vi brukar säga. Det är inte så snuskigt som det låter, ganska oskyldigt faktiskt. :)Jag behöver tips på doppresent till en liten kille. Stolen vi hade tänkt att köpa har vi fått refusera, alla var skeva. Vi tänker inte köpa en så dyr sak om den inte håller måttet. Vem vill sätta ett barn på en stol som inte står stadigt?
    När vi ska på dop brukar vi köpa från affären Handmålat, de har såå fina o söta saker där. Senast i lördags köpte vi en dopängel med graverat namn på.
    JePaLuLi skrev 2009-04-21 09:35:29 följande:
    Fast idag ÄR det ju vanligare att man väntar med barn än att man skaffar dem vid 20. Folk satsar mer på karriär och utbildning i första hand. Medelåldern för en förstagångsföderska ligger på 28-29 år. Beror ju på hur mycket ni tänkt att lägga. Lucas gunghäst som han fick i present är väldigt uppskattad och både användbar och ett fint minne. Personligen tycker jag att alla såna där silver och tenn saker är urtrista och bara står och samlar damm. Han fick också en tavla (liknande den han gav till Elin) med hans födelsedatum, vikt och längd på. Jättefin och sitter över hans säng! Hoppas att Linus får en likadan, annars beställer jag en själv
    Jag fick min utbildning på gymnasiet, blev undersköterska som jag ville o jag är INTE sugen på att läsa vidare så för mig var det självklart att skaffa barn så "tidigt".
    Nu ska jag visserligen plugga i höst, men bara 4 ämnen så att jag kan bli behandlings assistent oxå.

Men har man inte läst nåt yrkesinriktat på gymnasiet kanske det är annorlunda. Då kanske man vill plugga vidare först.

Idag fick jag sovmorgon till 10.30!!! Gud såå skönt det var. Barnen vaknade vid 6.30 när sambon gick upp till jobbet o då tog han med dem ner som varje morgon, så jag sov vidare. Sen kom han upp med dem till mig när han gick till jobbet, då la sig båda barnen bredvid mig i sängen o så somnade de oxå o så sov vi till 10.30!

JePaLuLi skrev 2009-04-21 13:06:32 följande:
    Oftast räcker ju inte gymnasiet för att få jobb numera. Det är inte ens alltid som en universitetsutbildning räcker. Om man tittar på dagens arbetsmarknad så ser det inte ljust ut. Särskilt inte om man "bara" har en gymnasiegrund att stå på.
    Beror ju oxå på vad man söker för jobb eller vad man har för utbildning o vad man själv vill. Jag vill inte plugga vidare på unviersitetet, jag vill ha min undersköterske utbildning som jag är jäkligt stolt över, fast jag vet att många många ser ner på det yrket, men det struntar jag i, man ska ju jobba med det man trivs med.
    O jag älskar verkligen att jobba i äldrevården o jag har aldrig nånsin haft svårt att få jobb inom det yrket eftersom jag har både den utbildningen o erfarenheten.
    JePaLuLi skrev 2009-04-21 13:18:39 följande:
    Nä men idag är det annorlunda än vad det var för bara ett år sen. Betydligt större konkurrens bla. Min pappa är vårdenhetschef på Kullbergska sjukhus i K-holm och när han ska anställa undersköterskor osv så är det sällan nån med bara gymnasiebetyg får jobb. Nu får ju till och med sjuksköterskor och andra med högre utbildning söka de jobben och de går givetvis först. Inte ens de som har jobbat i 15 år eller mer sitter säkert längre.Jag kommer bli klar lärare snart och jag tar inte alls förgivet att det kommer finnas jobb med tanke på den marknad som är nu.Jag har fått alla jobb jag sökt tidigare, men som sagt så är tiderna annorlunda nu och det varslas folk varje dag.
    Jo det kan nog stämma. Fast sen måste man se skillnad på äldrevård o sjukhus oxå. Min mamma jobbar som uska på sjukhuset i norrköping o hon märker av att det är svårare för uskor att få jobb nu, hon hade jättelätt att få fast jobb trots att hon inte hade nån erfarenhet knappt (hon pluggade till uska när hon var 45), men det var hennes livserfarenhet plus att hon hade visat framfötterna på sin praktik som gjorde att hon fick fast jobb.
    Jag känner flera som jobbar inom äldrevården som sa senast i lördags att det är väldigt lätt att få jobb inom äldrevården fortfarande.
    Det är skillnad på sjukhus o äldrevård, sjukhus anses vara "finare".
    I äldrevården behöver eller rättare sagt så får man inte göra lika mycket som på sjukhusen, i äldrevården handlar det mest om omvårdnad o "torka skit" som så många som inte vet vad man egentligen gör, utrycker sig.
    På sjukhus tar man massa olika prover o är inte lika omvårdande.

Ja, så har det varit väldigt länge, att folk inte vill jobba i äldrevården, de har försökt i många år att locka med olika saker o när jag blev färdig uska så höjdes faktiskt antalet elever som valde till gymnasiet då till omvårdnads programmet.
    Är så ledsamt att höra hur folk ser ner på att jobba i äldrevården, man sliter verkligen, men man får ju ut så mycket av det oxå, jag har börjat lipa många ggr för mig själv när man får såå mycket tacksamhet av de äldre, det kan räcka med att man hjälper dem på med en tröja eller nåt så kan de tacka i en kvart o krama om en länge o väl.
    Men när jag har berättat för folk att jag är undersköterska så har de förfasats över det o tagit förgivet att jag ska plugga vidare till nåt "bättre".
    Jag har varit lite inne på att plugga till syrra men sen berättade min mamma vad deras uppgifter består av på sjukhuset, det är nästan ingen pat kontakt alls o ingen omvårdnad, så vill inte jag ha det. Jag vill vara den som omvårdar.

Jag har förstått att lärare inte heller är så populärt, jag personligen skulle iinte vilja jobba med det, i så fall bara låg o mellanstadiet, skulle aldrig palla med högstadie elever, det är bara o titta på hur våran klass var då, stackars våra lärare.
    Men jag beundrar dem som faktiskt vill jobba med det o klarar det galant.

SmileyMalin skrev 2009-04-21 13:46:03 följande:
    Leos och Vincents mamma skrev 2009-04-21 13:11:24 följande: Jag har två "skitutbildningar" (i andras ögon alltså). Är både undersköterska och barnskötare, två riktigt lågstatus jobb Men vill inte jobba med något annat så jag känner mig nöjd! Hoppas dock på att kunna plugga vidare till förskolelärare så småningom, men det tar imot att böja leva på studielån med två små barn och ett stort huslån! Är så avis på barnskötarna inom kommunen som får chansen att jobba 50% och plugga 50% men ändå inte behöver läsa längre än dom som pluggar 100%. Vilket drömläge!
    Precis, varför ska man jobba eller plugga till nåt som klingar bättre i andras öron när man faktiskt trivs o är nöjd med det man har.
    Alla vill inte plugga på unviversitetet, så är det bara, man KAN vara nöjd ändå trots att lönen kunde vara bättre iofs, men det har en del svårt att förstå.
    SmileyMalin skrev 2009-04-21 13:57:45 följande:
    Leos och Vincents mamma skrev 2009-04-21 13:50:47 följande: Ja lite högre lön skulle ju inte sitta fel.... Men det är inget som jag känner ett så pass stort behöv av att jag är beredd på att resten av livet sitta och lida mig igenom dagarna på ett jobb som jag inte trivs med!
    Exakt så känner jag oxå.

Usch, jag skulle verkligen behöva städa, men är såå himla trött..

Svar på tråden VI från Linköping Del 3!!!!