Inlägg från: HellviHumle |Visa alla inlägg
  • HellviHumle

vuxna med adhd add as

Himmelkropp skrev 2009-04-26 21:03:39 följande:
    Tror jag har fått två röda meddelanden. Nollställs det nånsin?
    Nej, men de minskar lite i värde, med tiden. Åtminstone är det uppfattningen jag fått vid diskussioner om saken.
    Sedan kan jag tycka att sex månader är löjligt mycket. Det är ju mindre straff på rattfylla!
  • HellviHumle
    Himmelkropp skrev 2009-04-26 21:08:39 följande:
    Förjävligt! Klart att vi ska hålla oss inom ramarna men ibland tycker jag folk är så puckade så jag skriver de.
    Det är precis det du inte ska göra. Gå ifrån en stund, läs en annan tråd. Eller tala om att åsikten är puckad, men skriv inte att personen är det. Det är skillnad, ser du.
  • HellviHumle
    Himmelkropp skrev 2009-04-27 08:37:27 följande:
    Killkompisen med asperger äter snabba kolhydrater (potatis)  (aldrig långsamma pasta osv), dricker läsk dagligen och mår oftast jävligt deppigt. (Han har ingen partner som kan ställa till saker för honom). Kan kosten vara en orsak till hans mående?
    Det tvivlar jag på. Om det inte är så att han sväller ut av den.
    För min egen del så kom sig depparna (tror jag) av att aldrig bli förstådd. Att aldrig passa in någonstans.
    Jag trodde ju att jag tänkte som alla andra, varför kunde de då inte förstå vad jag menade? Ville de inte? Liknande frågor fanns alltid. Massor med frågor men inga svar. I alla fall inte då! Klart att man inte mår bra av det.
  • HellviHumle
    Himmelkropp skrev 2009-04-27 08:48:56 följande:
    Okej för jag känner frustrerad på honom. Frustrerad över att han aldrig har en bra dag.
    Antagligen är det fler som blir det på honom. Då kanske du förstår varför han blir kvar därnere. Det är inte så lätt att vara oförstådd. Speciellt om man inte fattar varför.
    Vet han något om AS? Jag menar, mer än det nå'n läkare ev har sagt? Är han intresserad av att veta mer? Jag tror att alla skulle må bra av att veta hur problemen påverkar en.
  • HellviHumle
    Himmelkropp skrev 2009-04-27 09:12:00 följande:
    Han är så glad att jag har sånt tålamod med honom. Ehh jaha men jag som har adhd ska ha sämre tålamod än folk utan funktionshinder som gör att tålamodet är sänkt men de är oftast så att jag har mer tålamod än många många andra. Han är bångstyrig. Jag länkade en länk om aspergertest men de har han inte ens gjort. han säger att han är inne i en ond cirkel. Måste bryta den men han vet inte hur.
    Han kanske känner att han möts av förståelse. Många med AS har bara ett fåtal vänner. Då blir det lätt att man "klistrar" på dem vilket givetvis gör att de lätt tröttnar och försvinner.
    Personer med AS sägs ha dålig empati. Så är det inte. De har ofta mer empati än "normala". Det yttrar sig dock på andra vis. En med AS kan säga saker som sårar utan att förstå att det gör så. Däremot kan de vara djupt deltagande med andra i svåra situationer.
    Kanske fungerar det på liknande sätt med ADHD och tålamod?
  • HellviHumle
    Himmelkropp skrev 2009-04-27 11:12:02 följande:
    Hur ställer ni er till elakheter orättvisor?
    Jag tror inte att folk gör saker av elakhet. Åtminstone inte till en början. De brukar få flera chanser. Om de ändå fortsätter så är saken avklarad. De blir aldrig mer vän eller ens kompis till mig.
    Jag brukar försöka att få en förklaring eller förklara hur jag funderar. Ofta fungerar det ju inte och då är det kört. Kalla mig gärna långsint!
    Jag skulle kunna ge exempel från FL men då lär jag få en varning.
  • HellviHumle
    Himmelkropp skrev 2009-04-27 19:46:51 följande:
    3/5 kan jag skriva anonyma inlägg igen. Texten om de påminner så man inte glömmer bort. 
    Jag skriver aldrig anonyma inlägg. Blir mest irriterad på allt knappande då jag glömmer att markera min signatur.
  • HellviHumle

Anonym (asbramamma) skrev 2009-04-28 07:56:28 följande:

Glad att jag hittade denna tråden. Finns det fler mammor eller pappor här inne med AS? Jag har 2 barn och är ensam med dem och varit från start. Hoppas hitta fler som har AS här. Jag väljer att vara anonyn till en början men kommer komma ut lite senare då jag landat i allt. Hadt diagnos i 2½ år nu men fortfarande inte landat i det än..
    Ja, vi är ett par stycken.
    Jag fick diagnosen för drygt ett och ett halvt år sedan. Lite sent kan jag tycka men AS har ju inte varit "uppfunnet" så länge.
    Har du läst något om AS? Sökt på nätet?
  • HellviHumle

Anonym (asbramamma) skrev 2009-04-28 08:16:50 följande:

Kul att se att vi är fler! :) Jag har läst mycket om as och så och även gjort ett arbete om det när jag gick i skolan, det var då jag upptäckte att det om mig själv jag skrev.. Just nu går jag en kurs i socialt samspel genom vuxenhabiliteringen och det är jätteskönt för man får träffa andra med samma diagnos, men det är ju ingen av dem som har barn.. Jag var 21 när jag fick diagnosen så det var ju inte jättesent men man kan ju undra varför ingen såg något innan...
    Har du läst "Om Aspergers syndrom" av Tony Attwood?
  • HellviHumle
    Aquagreen skrev 2009-04-28 18:36:03 följande:
    Anonym (fia) skrev 2009-04-28 16:00:59 följande: Gullig du är Taaack. Nåväl nu har läkaren bestämmt att jag ska fortsätta med Concertan o han tror inte att de är den som påverkar min lever, trots mina dåliga värden o smärta, utslag (sambon säger att jag börjar bli gul i ansiktet) så ska jag alltså fortsätta. Jag mår illa o kräks, jag har buksmärtor. Jag sa att jag iaf kommer ringa VC imorgon o be dom kolla mer prover ev skicka remiss till sjukhus för vidare utr av levern. Jag tror själv inte de är concertan som gör detta med min lever men tror den har utlöst detta. Jag ahr sen 14 års ålder tryckt i mig mängder piller varje dag, äter minst dubbeldos panodil varje dag + all annan skit man tagit.
    Om du har problem med levern kanske du ska undvika paracetamol, dvs Alvedon, Panodil och liknande. De är inte snälla mot levern, speciellt inte om man haft leverproblem tidigare.
Svar på tråden vuxna med adhd add as