Inlägg från: HellviHumle |Visa alla inlägg
  • HellviHumle

vuxna med adhd add as

Crash Boom Bang skrev 2009-03-09 00:11:46 följande:

HellviHumle Har du nån diagnos ?
    Jadå, AS! Dvs på pappret står det "Fobisk personlighetsstörning med atypisk autism". Men jag har diskuterat med psykiatern om det och största anledningen till att det inte står AS är att de inte kunde prata med mina föräldrar. Känner mig otroligt "hemma" i AS.
  • HellviHumle

Crash Boom Bang skrev 2009-03-09 00:10:13 följande:

jag gör så att jag bockar för mitt nick...  skriver o postar sen .. då dyker ingen ruta upp prova de...  
    Haha, jag försöker det när jag kan komma ihåg det. Ibland så klickar jag mig fram till signaturen och börjar vänta på sidbläddringen tills jag kommer på att jag inte klicket på posta. Jag är nog obildbar. Det är tur att jag kan börja skylla på min höga ålder.
  • HellviHumle

Crash Boom Bang skrev 2009-03-09 00:19:35 följande:

Vad e de atypisk autism ?  E inte AS samma sak då ? vem kunde inte prata med dina föräldrar ?
    Atypisk autism är autism som inte riktigt platsar i diagnosen autism. Alla kriterier stämmer inte riktigt med autismdiagnoserna men hör ändå dit. För att få diagnosen AS, som är en autismdiagnos, så vill man gärna höra med föräldrar eller liknande, om barndomen, utveckling osv. Eftersom min mamma är död och min pappa är över åttio och tämligen ointresserad så var det inte så mycket att göra åt. Själv närmar jag mig sextio med fart så hitta lärare eller nå't är knappast någon idé heller. Men jag håller mig nöjd så länge jag får lov att påstå att jag har/är AS.
  • HellviHumle

Crash Boom Bang skrev 2009-03-09 00:33:11 följande:

jaha de visste jag inte , en ny erfarenhet ... men känner du att du lidit mycke ? Känns det hemma för dig att du har/är AS ( fy vad de låter dumt , dom kunde kommit på en annan förkortning ) så e de det viktigaste ju , spelar ingen roll hur de står på papper då . Fick du redan på denna diagnos tidigt ? Frågar jag för mycke får du säg till okej ?
    Jag har mått dåligt och känt mig utanför sedan yngre tonåren, åtminstone. Haft depperioder sedan dess också. För fyra år sedan tyckte jag att det fick vara nog (efter en sammandrabbning med försäkringskassan) och var väldigt nära att ta livet av mig. På något sätt lyckades jag i alla fall få psykoterapi på psyk. Diagnosen fick jag först för drygt ett år sedan. Så jag får nog säga att jag lidit nästan hela livet. Nu som först vet jag ju vad det beror på och kan undvika en del saker som jag vet inte fungerar. Det är så otroligt skönt att ha kommit till någon form av klarhet. Så nu försöker jag få folk att få hjälp innan de gått hela livet som jag gjort. Naturligvis kan jag inte så mycket men jag vågar ändå påstå att jag har en hel del erfarenhet av depression som jag gärna delar med mig av.
  • HellviHumle

Crash Boom Bang skrev 2009-03-09 00:33:11 följande:

jaha de visste jag inte , en ny erfarenhet ... men känner du att du lidit mycke ? Känns det hemma för dig att du har/är AS ( fy vad de låter dumt , dom kunde kommit på en annan förkortning ) så e de det viktigaste ju , spelar ingen roll hur de står på papper då . Fick du redan på denna diagnos tidigt ? Frågar jag för mycke får du säg till okej ?
    Fö så kan du fråga på. Jag har inga större hämningar vad gäller min sjukdomshistoria. Hoppas att det kan komma till någon nytta för någon.
  • HellviHumle
    Fjärilen72 skrev 2009-03-09 00:58:10 följande:
    MEN ÄRLIGT TALAT! HUR F-N KAN FOLK VARA SÅ DUMMA I HUVUDET!? Har på senaste tiden fått kommentarer från ett gäng "kompisar" om mina diagnoser (främst as och add) - Dom drog ut på krogen. Jag skulle ha fått följa med från första början men sen fick jag inte för en av tjejerna i gänget tycker att jag är så "konstig" - En annan i samma gäng anser att jag bör tänka mig NOGA för innan jag skaffar barn eller helst avstå helt eftersom man ju inte vill föda fram fler "konstiga typer" - Dom diskuterade för och emot abort varpå det kommer upp att dom alla anser att om det fanns fosterdiagnostistik som kunde påvisa NPF så skulle dom ta bort barnet på en gång för ett "sådant" barn kan ju inte få ett väridgt liv Och det slutar inte där heller. Det där är dom exempel som är mest konkreta. Sen kommer det ju "små kommentarer" här och var som (antagligen) är riktade til mig men som man inte riktigt kan ta fasta på. Jag blir så trött på folks fördomar..
    Oförstånd är väl det snällaste jag kan säga. Nåja, jag kan dra till med okunskap också.
    Har du läst om AS-kriterierna på autismforum? De ger en mer positiv bild av AS. Kan vara skojigt att läsa som omväxling till det du får höra.
    www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Leva_med_autism/styrkor_och_utmaningar/aspie_kriterierna/aspie-originaltext/index.html
    Ursäkta om du sett dem redan men jag tycker att det är viktigt med en annan syn än den vanliga, negativa så jag tjatar lite.
  • HellviHumle

Crash Boom Bang skrev 2009-03-09 01:14:17 följande:

Men stackars dig , du måtte för fan ha lidit nått enormt ju , låter kanske dumt men jag förstår faktiskt att du hade sånna tankebanor att lämna jorden ...Vilken tur att du fick hjälp men att de ska behövas att hålla på med fk e ju sanslöst ... hur har de gått med jobb o privatliv ? Vad e de för saker du undviker o vad händer om du hamnar i en sits som blir svårt ? Är du sjukskriven idag ? Jag har oxå en hel del erfarenheter av deprission (osäker på stavning)  ,ville oxå ta mitt liv flera ggr , hade det inte varit för mina husdjur som fanns då hade jag inte levt idag.
    Under resans gång så har jag ju trott att det var ett normaltillstånd och mest reagerat på depressionshistorierna. Levde med självmordstankar nästan hela tiden. Nåja, fru och barn har ju hjälpt upp det emellanåt. Men efter att ha fått diagnosen så kändes det som 30 bortkastade år, de åren som gått efter mitt första besök på psyk. AS-diagnosen fanns ju inte då men någon form av bekräftelse hade ju inte suttit ivägen.
    För 20 år se´n risade jag ihop och stannade hemma från jobbet. Gick några kurser, faktiskt med hjälp av FK! Blev sedan min egen och jobbade ihop med en kompis som dock blev anställd för tio år sedan. Se'n har jag kört på själv, vilket gått men inte mer.
    Förra året lyckades jag få sjukersättning på 50% (av lägsta beloppet) och försöker hanka mig fram på diverse småjobb. Har lite djur också som bidrar med nå'n krona.
    Saker jag undviker är t ex större tillställningar. När en son gifte sig i somras fick en annan av sönerna hålla "mitt" tal. Jag försöker undvika så'nt som jag har gått bet på tidigare men nu kan låta bli att ens försöka. Har ju i alla år försökt anpassa mig till det sociala samspelet som jag aldrig fattat nå't av. Nu skiter jag i det.
    Oops, blev lite långt här. Kanske skulle skriva en bok i stället.
  • HellviHumle

Crash Boom Bang skrev 2009-03-09 16:51:35 följande:

hmhm vet knappt vad jag slka säga men nog fasen har du haft det tufft . När det kommer till saker jag inte klarar av får jag ofta höra att "du e väl vuxen ,du kan visst ge dig bara lite jävlar anama" , o hur mycke jag än anstränger mig så går det inte o till sist skiter jag oxå i det HellviHumle
    Jag har också fått höra liknande saker. "Du kan bara du vill." " Om du bara vill så kommer du ihåg". Det hjälper ju inte att jag vill och att jag är intresserad, det fastnar inte ändå. Det är så förbannat frustrerande! Jag läser en massa om olika saker bl a om depressioner, borderline och AS. Jag känner igen när jag läser och förstår de olika teorierna men kan för mitt liv inte redogöra för någonting efteråt. Och jag lovar att jag vill att det ska finnas kvar innanför skalet.
    Det är precis som det här med att klicka i nicket innan man postar, hahaha!
  • HellviHumle

Crash Boom Bang skrev 2009-03-09 22:29:59 följande:

Ja de e fruktansvärt frustrerande , därav får jag ofta en känsla av att jag e trög , bara att ta en buss till stan får jag ångest ( har aldrig åkt buss i hela mitt liv ) men imorron blir jag så illa tvungen för har en tid att passa , jag frågade då en kompis om hon kunde följa med men hon tyckte jag var barnslig så tack för den liksom , funderar t.o.m. att avboka tiden men har redan väntat  så länge på operation men jag får se... har jag problem så har jag ju , inget jag bara kan stänga av annars hade jag gladeligen gjort de ..
    Du får ta bussresan som ett test på din förmåga att jävlas med kroppen. Jag förstår vad du menar. Nu får man väl inse att de som inte haft någon ångest eller liknande besvär inte kan förstå vad det handlar om. Det är inte så lätt att krypa i andras inre känslor. De har helt enkelt inget att relatera till.
  • HellviHumle

Anonym (Hej) skrev 2009-03-10 21:01:05 följande:

bra du har tagit upp alla dina problem. själv har ja suttit ner och skrivit ner alla mina svårigheter undra om ajg vågar maila iväg dem till min läkare...
    Om inte annat så ta med lappen nästa gång!
Svar på tråden vuxna med adhd add as