Dreadlocks
Någon mer som har dreadlocks med intentionen att hålla dem snygga och välvårdade?
Någon mer som har dreadlocks med intentionen att hålla dem snygga och välvårdade?
Ah...tycker mig ha hört om henne...men de är väl ett "afroställe" va? Det är skillnad påtekniken att göra dreads i afrohår motteknikerna att göra i typ skandinaviskt eller asiatiskt hår.
Olika längder brukar det ju bli på drellarna om håret inte är exakt lika långt överallt plus att det tovas lika hårt överallt.
I ett paket löshår från tajmahal (äkta hår på träns) får man så att det räcker till en hel vanig förlängning. För mig räckte ett paket gott och väl till att förlänga alla dreadsen, men då har jag ganska få och tunna dreads.
Man kan ju börja med ett paket och sen köpa ett till om det skulle behövas mer.
Jag hade turen att få exakt rätt färg på håret jag köpte så jag behövde inte färga det, men annars så får man ju göra så. Lättast är ju att färga in löshåret först, innan man dreadar det, för då går det ju inte åt lika mycket blek/färgmedel.
Hur långt är en vanlig förlängning då?
Bor du i Uppsala?
Nej jag bor inte i uppsala, men i Norrtälje.
En vanlig hårförlängning? Menar du längden på löshåret? Det finns ju massa olika längder. Jag köpte 45 cm långt hår och fick ut ungefär...hm...50 stycken 20-25 cm långa förlängningar.
Det verkar så svårt bara. Just att virka in.
Jag ska tänka på saken
Du tycker inte jag ska börja vaxa alltså?
Kan rekomendera Lexie på Babayaga i stockholm annars, dom är jätteduktiga där och gör dreadfix ganska billigt, alltså virkar in löshår och fixar rötter.
Dread-virkningsträff hade varit något. Frågan är om jag har så mycket att tillföra när jag inte har försökt ens en gång
Har inte så mycket att virka in just nu men det går väl fort kan jag tänka. Ska införskaffa mig en virknål.
Hejsan!
Jag tog ur mina dreads förra julen. Satt -en vecka- och pillade tillsammans med pojkvännen :D
Men då hade dom suttit där i nästan 10 år också.
Jag hade helt glömt hur det var att ha naturligt hår men nu njuter jag av att kunna borsta det igen. Men tycker fortfarande dreads är jättefint och man blir lite skadad av att ha haft det i så många år. Man kollar hur de är fastsatta, om de har löshår i sig, hur välvårdade de är, osv osv.
Jag jobbade mycket extra innan jag fick en ryggskada med att göra dreads eller fixa förstörda dreadlocks, virka eller rolla utväxten, och ta in löshåret som sticker ut. Brukade dreaddad 5 -6 stycken i månaden under flera års tid.
Mitt absolut bästa tips är att låta dom vara så mycket som möjligt så den naturliga dreadprocessen kommer igång. Rolla dom mellan handflatorna så ofta man orkar, tvätta håret med schampo utan tillsatser som tex apotekets VÅG, INTE kladda med vax och liknande säljtrick som många försöker pracka på en - spraya/skölj hellre med vanligt saltvatten ibland, samt låta dreadsen torka ordentligt mellan varje tvätt.
Tycker själv att det är snyggast och ser mer naturligt ut med kammade dreads än virkade. Men det är naturligtvis en smakfråga.