• Anonym (Ett vrak)

Förvärkar som gör djävulskt ont

Jag hade BF i torsdags, den 26:e februari, och än har ingen bebis kikat ut. Har gått med förvärkar sen i måndags kväll förra veckan och dom är som värst på nätterna, avtar oftast på dagarna. Ringde förlossningen igår morse för och höra om det är normalt och jodå, förvärkar är sådär sa hon och hon tyckte jag skulle ta alvedon och vila massor. Saken är den att jag gråter nästan igenom varje förvärk, det gör djävulskt ont. Ska man verkligen behöva gå och lida såhär? =( Någon som har som jag?

• Svar på tråden Förvärkar som gör djävulskt ont
  • Vic2ria

hehe den kommer nog utinom dem närmsta dagen/dagarna =)

vad jag tyckte hjälpte minst lika bra som lustgas eller annat var att andas rätt då är värkarna mkt behagligare. sen så stod jag i dusvhen typ halva dagen, tur att man inte behöver betala för vatten =)

• Anonym (Ett vrak)

Och hur i hela andas man rätt? *skäms för frågan*

• Vic2ria

öhum ja jag ångrar själv att jag inte gick ngn profylax kurs, de ska jag göra med andra barnen om det blir något förstås.

var lite borta under själva förlossningen men jag tror jag gjorde långa djupa antetag och börja lite innan man tror värken börja komma. funkade iaf superbra på mig o behövde inte alltid lustgasen som tex när man skulle på toa o inte hade ngt val =)

men om du nu har så ont så du inte klarar det, kan du inte ringa in till förlossningen då? du kanske är öppnad så pass att du kan börja få något smärtstillande?

• Anonym (Ett vrak)

Jag ska klocka värkarna en stund nu och så får vi se hur jag gör, har tagit två alvedon också. försöker slappna av så mycket som möjligt men svårt när det kommer en värk =(

• Vic2ria

förstår det men gör ett försök i badet eller duschen annars, värme ska lindra

Lycka till med barnafödandet =)

• Anonym (Ett vrak)

Kom nyss ut ur duschen nästan, det var guld och stå där =)

• snillis

Kan verkligen rekommendera TENS. Hade det under båda mina förlossningar, vid den andra som enda smärtlindring. OM det var nåt farligt med att använda den skulle den knappt få användas, inte sant

• Anonym (Ett vrak)
    snillis skrev 2009-03-03 11:32:00 följande:
    Kan verkligen rekommendera TENS. Hade det under båda mina förlossningar, vid den andra som enda smärtlindring. OM det var nåt farligt med att använda den skulle den knappt få användas, inte sant
    Sant! får nog ta fram manualen till den och läsa lite tror jag.
  • snillis

När det gäller andningen så hjälpte det för mig att tänka på den.

Jag menar, i vanliga fall andas man ju utan att tänka på det men om man fokuserar och tänker på att andas  och liksom går in i sig själv när man andas hjälper det. Och att andas som när man löptränar - in med näsan och ut med munnen.
  • Anonym (mamman)

Du kanske redan är inne på förlossningen TS men jag har ett super bra tips på andningen som hjälpte mig jätte mycket!

Jag tänkte så här!

Blås ut ett ljus och lukta på en blomma så fungerar andningen perfekt!
    Det tänkte jag på hela tiden

• Anonym (samma lika)

Jag hade förvärkar i fyra dagar och merparten av tiden var det 3 värkar per 10 minuter. Åkte in till sjukhuset en gång men blev hemskickad med en "sovpåse" kallade dom det, en alvedon, en bricanyl (för att värkarna skulle avstanna) och ett sömnpiller. Värkarna lugnade ner sig några timmar då. Andra gången jag åkte in, så åkte jag endast in för att få en sovpåse men då det var lugnt på förlossningen fick jag stanna och ta ett bad. Då öppnade jag mig till 4 cm och fick bli kvar. 18 timmar senare var sonen ute.

• HelleGbg

Anonym (mamman) skrev 2009-03-04 10:13:14 följande:

Du kanske redan är inne på förlossningen TS men jag har ett super bra tips på andningen som hjälpte mig jätte mycket!Jag tänkte så här!Blås ut ett ljus och lukta på en blomma så fungerar andningen perfekt!Det tänkte jag på hela tiden
    åh det var ett bra tips som jag tänker ta till mej Tack
  • Anonym (mamman)
    Svar på #23
    Jepp det är Super! Det fungerade så bra för mig!

Jag tänkte inte på någopt annat.. ha ha
  • Vic2ria

det e nog en bebis som tittat ut då inte ts skrivit här på ett tag =)

det där med ljus o blomma var ju inte dumt

Svar på tråden Förvärkar som gör djävulskt ont