• Tyrell

    Jämställdhetsbonus

    Först måste mamman och pappan ta ut varsina tre månader innan det går att räkna på bonusen. Det som är utöver beräknar FK hur jämställt det är och sedan får man ansöka till slutet av det året man vill ta ut den och så kommer bonusen året efter som ett skatteavdrag.

    Så runt ditt barns student ser du din bonus....

  • Tyrell

    Undrar hur många som faktiskt har räknat på skillnaden mellan att mamma eller pappa tar ut föräldraledigheten. Tack vare (p.g.a) skatteeffekten blir det väldigt liten skillnad för oss. Då tjänar jag väldigt mycket mer än min fru. Vi delar visserligen tiden redan från början och prtionerar på så sätt ut skillnaden så att den inte känns alls.

  • Tyrell

    Jag tror att uträkningen är korrekt, men fördelen med föräldrapenningen är att den är så flexibel. Hos oss blir skillnaden ännu mindre eftersom vi är hemma halvtid båda två, vilket innebär att vi har både lön och FP.

  • Tyrell

    Skillnaden gäller bara de månader som tas ut av den som tjänar mest vilket gör att på ett år blir skillnaden 6*5934. Tar man då hänsyn till jämställdhetsbonusen också blir det ännu mindre. Tar man dessutom ut en månads semester var så krymper skillnaden ytterligare.

Svar på tråden Jämställdhetsbonus