• ullronj

Hur fick ni tag i er donator?

Ni som har egen donator för korsbefruktning, hur fick ni dem att hjälpa er?

Jag har ingen syster (inte min man heller), mina vänner har fullt upp med separation, vårdnadstvist, barn med speciella behov.... så det känns som om de har fullt upp med sina liv.

Kan man fråga en kollega över en kopp kaffe "jooo förresten har du ett ägg till övers?"

Hur gjorde ni?

• Svar på tråden Hur fick ni tag i er donator?
  • Carmen Electra

jag skulle med glädje donera ägg. Ska dock sterilisera mig inom 1 år.
    men hur går man tillväga? Ska man ringa sjukhuset? Testade de 1 gång för ca 3 år sen och aldrig igen, vilken surkärring jag snackade med...

• plupp06

Carmen Electra skrev 2009-04-02 20:57:49 följande:

jag skulle med glädje donera ägg. Ska dock sterilisera mig inom 1 år.men hur går man tillväga? Ska man ringa sjukhuset? Testade de 1 gång för ca 3 år sen och aldrig igen, vilken surkärring jag snackade med...
    Du kan inte kontakta vilket sjukhus som helst utan äggdonationsbehandlingar utförs endast på universitetssjukhusen ( Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Linköping, Örebro och Umeå) Så tag kontakt med fertiliteskliniken på någon av ovan nämnda så kan de hjälpa dig.

Tråkigt att höra att du fick så dåligt bemötande förra gången, de tappade ju kanske en donator pga av det. För ni som donerar behövs verkligen. Jag själv står i kö för att ta emot äggceller i Stockhom och här är köerna tyvärr väldigt långa, upp mot 3 år tyvärr
  • Carmen Electra
    plupp06 skrev 2009-04-03 08:22:28 följande:
    Du kan inte kontakta vilket sjukhus som helst utan äggdonationsbehandlingar utförs endast på universitetssjukhusen ( Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Linköping, Örebro och Umeå) Så tag kontakt med fertiliteskliniken på någon av ovan nämnda så kan de hjälpa dig. Tråkigt att höra att du fick så dåligt bemötande förra gången, de tappade ju kanske en donator pga av det. För ni som donerar behövs verkligen. Jag själv står i kö för att ta emot äggceller i Stockhom och här är köerna tyvärr väldigt långa, upp mot 3 år tyvärr
    Det var i sthlm. Karolinska.  Jag som donator vill ju "helst" träffa paret som får mina ägg. Kan iofs bero på att jag vill ha en fin kontakt med paret. Deras lycka är ju min lycka.. Hoppas ni förstår hur jag menar
  • ullronj

Kommentar till inlägg 63:

Vad underbart att du kan tänka dig att donera innan du steriliserar dig!
    Jag förstår hur du tänker när du vill träffa paret, "tyvärr" så använder sig sjukhusen av korsdonation, alltså att den donator som man har ; om man nu har någon...., ger till det paret som står först i kön medan de paret du , i så fall donerar till, får det ägget det paret skulle ha. Oj hänger du med i min röriga förklaring?

Men som vi har diskuterat tidigare här på familjeliv så kanske man kan ha kontakt via mejl med det paret man som donator hjälper, även om de inte får just dina ägg så är de ju dem du hjälper att komma snabbare fram i kön. Jag skulle gärna ha kontakt m "min donator" om jag får fatt i någon, det skulle vara intressant att följa det hela "från den andra sidan", om du förstår hur jag menar?

Köera är numera uppåt tre år!!! I stockholm..... det är en otroligt lång "graviditet", frustrerande att bara kunna vänta och vänta och inget kunna göra för att snabba på det hela..... (jag har ingen släkting att be om hjälp).

• ullronj
    Reyna skrev 2009-04-02 13:51:30 följande:
    Vi vill donera ägg men det verkar inte vara så stor efterfrågan på det, stämmer det?
    Som sagt efterfrågan är enorm!!! Och köerna växer det är inget kul för oss som står i dessa köer.....
  • ullronj

Carmen Electra skrev 2009-04-02 20:57:49 följande:

jag skulle med glädje donera ägg. Ska dock sterilisera mig inom 1 år. men hur går man tillväga? Ska man ringa sjukhuset? Testade de 1 gång för ca 3 år sen och aldrig igen, vilken surkärring jag snackade med...
    "måste bara kommentra detta oxå..."

vad tråkigt att du pratade med en sur person det var verkligen dåligt bemötande av dem! Men försök gärna igen, om du vill..... det finns ju tyvärr "surisar" överallt......
  • Reyna

hej igen, jag skulle gärna vilja träffa paret oxå som jag ska donera det till , för att veta att barnet kommer till en bra familj. Jag är inte intresserad av att bara ge ett ägg sedan får först i kön ägget så jag undrar om man kan välja ut ett par som man vill donera till, isåfall vill ngn ha hjälp?
    Vi har som sagt fått barn med donator sperma och vi är oändligt tacksamma för den donatorn och vi känner att vi vill göra ngt tillbaka, vi vet ju hur stark längtan efter barn är.

• MoJ

Hej! Några frågor i tråden som jag kan hjälpa er med info kring:

Aktuella kötider för olika behandlingar och sjukhus finns på Sveriges kommuner och landstigs hemsida: www.skl.se

Det går att direktdonera till ett känt par. Vi kollade själva upp detta, dels för att vi hade en vän som ville donera till oss, och dels för att vi länge hoppades på att hitta någon som du Reyna.

Lycka till!
    /J

• MammaTillHarry

Hej. Om amn vill donera till ett par, asså man själv väljer, hur går man då tillväga? jag vill veta vart "mina" ägg tar vägen..Skulel gärna vilja donera. Finns där någon ålders gräns lr så?

Stolt mamma till Harry 10/1-09
  • plupp06
    Iväntastider skrev 2009-04-08 14:26:38 följande:
    Hej. Om amn vill donera till ett par, asså man själv väljer, hur går man då tillväga? jag vill veta vart "mina" ägg tar vägen..Skulel gärna vilja donera. Finns där någon ålders gräns lr så?
    Ja det finns åldersgräns för både den som donerar och mottagaren. Tror att donatorn ej bör vara äldre än 37, men kan nog skifta något/några år beroende på vilket landsting det gäller. Kvaliten på äggen försämras ju om man är äldre.
Svar på tråden Hur fick ni tag i er donator?