• Anonym (jag)

Skära bort leverfläck själv?

Jag har en liten utstående ful leverfläck som sitter nästan mellan benen. Inte cancertypen. Vågar jag skära bort den själv med ett steriliserat rakblad? Det kan väl inte vara farligt eller?

• Svar på tråden Skära bort leverfläck själv?
  • tess021

Har varit till läkaren angående de där "påsarna" som någon nämnde, hudfärgade. De är inte leverfläckar eller födelsemärken utan är mer eller mindre bara skinn och helt ofarliga. Läkare tar inte bort dom om det verkligen inte skulle behövas.

Har tagit bort små födelsemärken med laser också. Hade i ansiktet och ingen tänkte på det men jag störde mig som fan på det och att jag tog bort dom ångrar jag verkligen inte! Skulle lätt göra det igen. De var platta kan jag tillägga.
    De bränns alltså bort och de tar inte alls runt om märket som läkare oftast gör. Så ärret blir inte större än märket.
    Jag har inga som helst ärr, ett minilitet som bara syns om man tittar noga. Så laser skulle jag rekomendera! :)

tess021.blogg.se

• Anonym

Har läst att man inte får bränna bort födelsemärken med laser eftersom de alltid ska skickas på analys.

• Anonym

men om man tar bort dom med laser så vet man ju inte om det är farliga märken eller ska man be en doktor kolla dom först?

• tess021

Ja jag var till läkare först men de sa att det var kosmetiskt om jag ville ta bort dom och sånt sysslade de minsann inte med hehe.
    Och så skulle jag aldrig gjort det om det var på någon som såg konstig ut eller så. Det var alltså små bruna leverfläckar, helt platta och inte konstiga alls. Bara fruktansvärt störande att ha i ansiktet..

• tess021

Läste din länk nu. Och om min läkare inte tyckte att det var något som borde kollas upp så ser jag ingen anledning till varför de skulle kollas när de togs bort. Jag menar, om läkaren skulle misstänka något och anse att de kan vara skadliga så skulle han inte säga att det var kosmetiskt.
    Utstående skulle jag dock aldrig ta bort utan att kolla med läkare först.

• Rosenöga

TS om du knutit om tar det några dagar innan den trillar bort. Doktorn gjorde så på mig en gåmg. Det var mer en liten vårta som satt fast med smal "hals". Kommer inte ihåg hur länge det tog men ungefär en vecka tror jag. Men det gäller ju att du knutit om ordentligt annars trillar den nog inte av.

• Ulle73
    Anonym skrev 2009-03-05 23:37:01 följande:
    När min mamma var liten så hade hon en leverfläck på sitt finger.Hon tog en nål och stack på den och blodet bara sprutade ut Inte forsade ut, men det var en stråle som kom iallafallJag själv har en utstående leverfläck mitt under bygeln på min BH.Besvärande.Men enligt min läkare är just de som sitter under BH bygeln inte farliga.Men jag vågar ändå inte ta bort den.Tänk om lokalbedövningen gör så hela bröstet blir bedövat och bedövningen inte släpper heheMen ska väl ta och beställa tid för att ta bort den.Har fått en på andra sidan också som de gärna också får ta bort.Annars brukar jag kunna upptäcka små små små utstående saker som är typ en mm hudfärgade, inte mörka alltså.På dem tar jag en pincett och drar bort
    Va?? Varför skulle just de som sitter under bh bygeln vara ofarliga??? Jag tog en i höstas (har malignt melanom och har tagit bort ett antal som varit malignt melanom i) som satt vid bh-kanten och det var tjockt lager av malignt melanom.

Det har inte med placeringen att göra utan hur de ser ut.. förstår inte vad han menade.
  • lillie

Nej TS, varför det??? Gå till vårdcentralen istället så hjälper dom dig. Lycka till.

• superanna

Skär du av dne själv så kan du inte skära så djupt som de gör hos doktorn.. rötterna blir kvar o den växer ut igen efter ett tag..

Svar på tråden Skära bort leverfläck själv?