• Anonym (jag)

Skära bort leverfläck själv?

Jag har en liten utstående ful leverfläck som sitter nästan mellan benen. Inte cancertypen. Vågar jag skära bort den själv med ett steriliserat rakblad? Det kan väl inte vara farligt eller?

• Svar på tråden Skära bort leverfläck själv?
  • Anonym (jag)
    Anonym skrev 2009-03-05 21:17:14 följande:
    Skära bort hade jag inte vågar. Dels kan det blöda en hel del, och får du inte med rötterna så växer den tillbaka. Sen har jag för mig att jag läst att cellerna på något sätt kan bli skadade och orsaka ökad cancerrisk om man gör fel. Är inte säker på detta men har hört något i den stilen. Det man kan göra själv med utåtstående är att snöra en tråd runt märket, hårt så blodtillförselen stryps. Till slut "dör" den och trillar då av. Har själv provat det eftersom jag också har ett märke på ett känsligt ställe Väntade inte tills den trillade av, men tillräckligt länge för att den skulle krympa en hel del. Fast på senare år har den kommit tillbaka.
    OK, tack för tipset! Hm, hade inte ens tänkt på att den har rötter...
  • Anonym

min kille hade en utstående leverfläck på ryggen som han blev av med när han åkte vattenrutschbana. läkte fint

jag har klippt av likande själv med en vass nagelsax eller dragit av med pincett. det går finfint.

sätt på lite emblasalva först som bedövning så känns det inget.

annars går det ganska lätt och sanbbt hos en läkare också och då kan du få den analyserad och utesluta cancer helt!

Lycka till!

• Eisa

Det räcker med en halvslö brödkniv. Bränn den med tändare först.

Skämta.

Gör det inte. Läkarna skär på ett annat sätt, så de får bort verkligen hela. Gå till The doctor och gör det ordentligt.

12.34
  • carola1977

Har en kompis som klippte (?) bort en sådan men den kom tillbaka. Verkar onödigt alltså och nog bättre att uppsöka läkare.

• Anonym (lasra)

Vet inte hur stor den är men jag har fått sy ihop såret ibland. Beror på hur den sitter också. Man måste ta ordentligt också så man får med allt, annars kan den växa ut igen.

Smidigast är att gå till en skönhetssalong och lasra bort prickar. Man kan ta bort jättemånga på en kvart, blir inga fula ärr som kan bli om man skär.

Däremot tror jag inte infektionsrisken är så stor om man är noga med hygienen.

• Anonym

be om en kvinnlig doktor så är det inte värre än att gå till gynekologen!

• Anonym (jag)
    Anonym skrev 2009-03-05 21:19:31 följande:
    min kille hade en utstående leverfläck på ryggen som han blev av med när han åkte vattenrutschbana. läkte fint jag har klippt av likande själv med en vass nagelsax eller dragit av med pincett. det går finfint. sätt på lite emblasalva först som bedövning så känns det inget. annars går det ganska lätt och sanbbt hos en läkare också och då kan du få den analyserad och utesluta cancer helt! Lycka till!
    Vattenrutschbana funkar nog tyvärr inte på mig med tanke på var den sitter, annars var det en strålande idé! :D
    Grejen är att jag har några andra stora leverfläckar som jag ska ta bort hos läkare. Men de tar väl inte hur många som helst på en gång? Jag är för snål för att springa dit flera gånger.
  • Anonym

Jag har lite utstående pluttar här och där och jag brukar klippa bort dom mest ireterande med en steril nagelsax men det är som inlägg 9 skriver att om du inte går djupt så kommer dom fördetmesta tillbaka och har man otur blöder man en hel del.

Jag har även tagit bort på vc och då tog dom bort mer än dubbelt så mycket både på bredden och djupet än vad fläcken var stor och sydde sen och då hadde jag självfallet bedövning

Vet hur ireterande det kan vara men vc är nog bäst.

• Anonym (jag)
    Anonym skrev 2009-03-05 21:23:54 följande:
    be om en kvinnlig doktor så är det inte värre än att gå till gynekologen!
    Eller så kanske man kan be gynekologen "slinta" med något instrument när man ändå är där. Nej, jag får la pallra mig iväg till en doktor låter det som. Om den ändå växer ut igen när man gör det själv. För skära djupt pallar jag inte.
  • Anonym

såg att någon hade skrivit det tidigare, men tipsar om att sätta en sytråd runt o "strypa" den så trillar den av till slut. Detta tips fick min mamma av sin läkare. Och hon har gjort det ett flertal gånger.

Svar på tråden Skära bort leverfläck själv?