• Enniie

Forma kroppen genom att simma ?

Har ett träningskort på ett gym, där simning igår. Tycker inte det är så kul att gymma, därför simmar jag hellre.

Kan man forma kroppen genom att "bara" simma, typ 5 gånger i veckan ? Har lite "kärlekshandtag" och överflödigt fett på låren som jag gärna vill bli av med, men funkar det med bara simmning. I sådanfall så kan man börja träna lite på gåband osv, men sedan gå över till att bara vara i vattnet. Känns nog bäst för mig...

Ni får gärna säga vad ni själva tycker är bäst, och egen erfarenhet !

• Svar på tråden Forma kroppen genom att simma ?
  • LeWi

Simning är väldigt bra träning!
    Du får naturligt motstånd i vattnet samtidigt som du undviker belastning så simning är snällt mot kroppen samtidigt som du ökar din kondition och stärker musklerna.
    Om du växlar mellan bröstsim och crawl så kommer du åt många av de stora muskelgrupperna.

Skaderisken är dessutom nästan obefintlig vid simning
    Så simma på du!

I reject your reality and substitute my own.
  • Enniie

Tack... Ja, jag trivs mer i vattnet, än på springbandet egentligen. Tänkte bara om man kunde forma kroppen med att bara simma.

• danitra

Man förbränner inte fett punktvis utan om du går ner i vikt genom motion så förlorar du fett över hela kroppen. Sen kan man ju bygga upp muskler samtidigt och då är simning bra, allsidig och skonsam träning.

• Enniie
    danitra skrev 2009-03-10 15:30:24 följande:
    Man förbränner inte fett punktvis utan om du går ner i vikt genom motion så förlorar du fett över hela kroppen. Sen kan man ju bygga upp muskler samtidigt och då är simning bra, allsidig och skonsam träning.
    Men jag vill inte gå ner i vikt. Väger så mycket som jag vill just nu. Det enda jag vill göra, är att forma kroppen lite. Som jag skrev ovanstående, att jag har liksom kärlekshandtag, och lite överflödigt fett på låren som jag bara vill få bort. Cm, inte kilon, helst...
  • danitra
    TvåBarnsMamma88 skrev 2009-03-10 17:38:32 följande:
    Men jag vill inte gå ner i vikt. Väger så mycket som jag vill just nu. Det enda jag vill göra, är att forma kroppen lite. Som jag skrev ovanstående, att jag har liksom kärlekshandtag, och lite överflödigt fett på låren som jag bara vill få bort. Cm, inte kilon, helst...
    Ja, du kommer ju kanske öka i muskelvikt iom träningen. Men vill du få bort kärlekshandtag så måste du gå ner i fettvikt.
  • Enniie
    danitra skrev 2009-03-10 18:32:52 följande:
    Ja, du kommer ju kanske öka i muskelvikt iom träningen. Men vill du få bort kärlekshandtag så måste du gå ner i fettvikt.
    Okej, så jag måste alltså styrketräna och simma ?
  • LeWi
    TvåBarnsMamma88 skrev 2009-03-10 20:06:14 följande:
    Okej, så jag måste alltså styrketräna och simma ?
    Det funkar nog kanske att bara simma, särskilt om du går från noll träning till simning ett par, tre gånger i veckan.
    Du kommer att bygga muskler när du börjar röra på dig.
    Men, om du vill bli av med fett så måste du tänka på vad du äter med.
    Träningen bygger muskler och bränner fett men om du dessutom har lite koll på kosten så att du stoppar i dig mindre än vad du spenderar så kommer du se resultat fortare.

Styrketräning skadar ju aldrig det heller, finns det gruppträningar på ditt gym så kan du ju testa bodypump eller något liknande - styrketräning i grupp är inte alls lika tråkigt som att traggla med maskinerna i gymmet
  • Enniie
    LeWi skrev 2009-03-11 07:04:48 följande:
    Det funkar nog kanske att bara simma, särskilt om du går från noll träning till simning ett par, tre gånger i veckan. Du kommer att bygga muskler när du börjar röra på dig. Men, om du vill bli av med fett så måste du tänka på vad du äter med. Träningen bygger muskler och bränner fett men om du dessutom har lite koll på kosten så att du stoppar i dig mindre än vad du spenderar så kommer du se resultat fortare. Styrketräning skadar ju aldrig det heller, finns det gruppträningar på ditt gym så kan du ju testa bodypump eller något liknande - styrketräning i grupp är inte alls lika tråkigt som att traggla med maskinerna i gymmet
    Ne, kanske inte. Dem har en massa som ingår i årskortet. Ex spinning osv. Det känns friare och inte lika bestämt när man simmar, annars måste man bestämma vilka maskiner man skall använda, hur länge/mycket, och kunna klara sig igenom det utan att krevera..

Sen som jag nämnde innan, att man kan kanske värma upp med att gå på band eller liknande, och kanske avsluta med att simma ? Eh, jag vet inte. Har aldrig tränat på gym tidigare, så jag är ganska mycket amatör..
  • funfactory

Jag tycker att simning gör väldigt mycket för kroppen. Perfekt träning

• Enniie
    funfactory skrev 2009-03-11 11:58:12 följande:
    Jag tycker att simning gör väldigt mycket för kroppen. Perfekt träning
    Ja, man tränar ju både kondisen och kroppen. Men jag undrar om man kan "forma" kroppen med BARA simning. Men jag får la ta och träna lite av varje verkar det som...
  • funfactory

Du blir smidig i kroppen av att simma, men du hjälper det på traven om du stryketränar lite också. ^^

De vänner jag har som tävlar i simning de simmar ju enbart.. och de är vältränade.. några av killarna styrketränar också lite grann för att få snygga bröstmuskler haha.

Jag ska börja simma, för mig är det en super bra träningen, men det är omständigt med klorvatten och hyn blir extremt torr osv. Men jag får väl skaffa mig en badmössa och hudkräm haha.. För håret blir ju knasigt efter klorvatten. Mitt hår blir som svinto iallafall..

• Enniie
    funfactory skrev 2009-03-11 12:08:28 följande:
    Du blir smidig i kroppen av att simma, men du hjälper det på traven om du stryketränar lite också. ^^ De vänner jag har som tävlar i simning de simmar ju enbart.. och de är vältränade.. några av killarna styrketränar också lite grann för att få snygga bröstmuskler haha. Jag ska börja simma, för mig är det en super bra träningen, men det är omständigt med klorvatten och hyn blir extremt torr osv. Men jag får väl skaffa mig en badmössa och hudkräm haha.. För håret blir ju knasigt efter klorvatten. Mitt hår blir som svinto iallafall..
    Haha, jag har samma problem. Klåda i ögonen, röd om kinderna, och så stinker man klor dagar efter man simmat, fastän man har duschat !

Jag får köra på det. Kan ta det som en liten mjukstart iallafall med tanke på att jag inte har tränat förut på gym.
  • emsiis

simming är den nästbästa träningen som finns.
    Skönt också, och faktiskt avslappnande.
    Om de formar kroppen vet jag inte, men jag vettex att de tar bort "putmage"..

:D
    så de funkar om man bara orkar hålla i.

• Enniie
    emsiis skrev 2009-03-11 18:42:59 följande:
    simming är den nästbästa träningen som finns. Skönt också, och faktiskt avslappnande. Om de formar kroppen vet jag inte, men jag vettex att de tar bort "putmage".. :D så de funkar om man bara orkar hålla i.
    Men det är ju kanonbra... =) Har lite problemområden som jag gärna vill "forma" till lite...
  • LeWi
    emsiis skrev 2009-03-11 18:42:59 följande:
    simming är den nästbästa träningen som finns.Skönt också, och faktiskt avslappnande.Om de formar kroppen vet jag inte, men jag vettex att de tar bort "putmage".. :Dså de funkar om man bara orkar hålla i.
    Måste ju bara fråga vad den bästa träningen som finns är?
  • funfactory

Det viktiga är ju att man varierar träningen. Annars så "vänjer" sig kroppen efter ett tag och den utvecklas inte. Jag försöker jogga, cykla, simma och utöver det styrketräna och ibland gå på grupptränings pass.

Nu har jag dock blivit lat, har varit sjuk i två veckor och nu när jag är frisk så är det så svååårt att komma igång. I morgon ska jag även jobba 7dagar i sträck så där får jag inte in någon träning. Typiskt.
    Tänk om man hade bott granne med en träningsanläggning, då hade jag inte kunnat säga nej.

• Enniie

Jag och sambon passade på att träna imorse, men lyckan blev kort. Yngsta sonen hade feber, så vi var snällt tvungna att hämta honom på dagis. Så det blev ingen simmning för mig. Han därimot cykla lite, samt träna lite ben, armar och mage. Man hinner ganska mycket ändå på 45 min. Och det bästa av allt, man är PIGG efteråt.

Det är bara svårt att komma iväg..

• funfactory

Ja precis. När man väl har kommit igång så är det inte svårt. Det är det första steget...

Svar på tråden Forma kroppen genom att simma ?