• anuya77

7-månaders- mat, sömn & aktiviteter?

Nyfiken på vad ni hittar på med era 7 månaders bebisar och hur mat/sömn ser ut.

Min kille måste vara in nån utvecklingsfas för hans sömn har blivit helt rubbad, från att ha varit jättebra. Sen när han är vaken så är han mest missnöjd för att jag ibland lämnar rummet eller att han inte kommer nånstans. Inget kryp på gång.

Tips på bra lekar/ aktiviteter mottages gärna.

• Svar på tråden 7-månaders- mat, sömn & aktiviteter?
  • Impreza

Jag ger mina välling till frukost och innan nattningen.
    Sen äter dom gröt och burkmat, fruktpuréer och yoghurt på dagarna.
    Sover gör dom 2-3ggr/dag.
    På nätterna har dom börjat böka som bara den. Jag tycker att det blir värre och värre. Flickan äter 1 gång/natt och pojken äter bara ibland på natten, men tappar nappen 40 ggr/natt typ .
    Dom är 8 mån och pojken har 3 tänder och flickan inga .
    Det där med att dom gnäller är separation ångest just nu i den här fasen. Det går över, men är jobbigt att lyssna på. Jag kan känna mig stressad över gnället ibland.
    Ja ja, det var lite om mina små

• anuya77

Min son äter såhär:

kl 7            Frukost: Gröt + fruktmos
    kl 8.30       Mellanmål: Välling 120-200 ml
    kl 12          Lunch: 1 burk + fruktmos
    kl 15          Mellanmål: Frukmos eller ersättning
    kl 17          Middag: 1 burk + frukmos
    kl 19.30     Godnattvälling, 200 ml

Han brukar sova från ca 20-06, utan avbrott men senaste tiden vaknar han minst en gång per natt och måste vyssjas.

• Impreza
    anuya77 skrev 2009-03-11 09:48:36 följande:
    Min son äter såhär: kl 7            Frukost: Gröt + fruktmos kl 8.30       Mellanmål: Välling 120-200 ml kl 12          Lunch: 1 burk + fruktmos kl 15          Mellanmål: Frukmos eller ersättning kl 17          Middag: 1 burk + frukmos kl 19.30     Godnattvälling, 200 ml Han brukar sova från ca 20-06, utan avbrott men senaste tiden vaknar han minst en gång per natt och måste vyssjas.
    Låter som en kanon bebis du har . Grattis!
  • Muppmamma

Ammar på natten
    väcks 7.30 om storebror skall till dagis sover annars ca 1 timme till
    9 gröt
    11.30 lunch
    12-15.00 sover
    15.30 mellanmål (oftast fruktpuré)
    18.30 gröt
    20.30 ammar och somnar

Blev 7 månader i förrgår, kryper inte än men står och "vaggar" på alla 4.
    Gillar att sitta och leka med klossar eller annat på golvet bara han ser oss - mycket praktiskt

• Annis76

Inez vaknar vid halv 8. Ammar tre gånger på natten.

8,00 Gröt och macka med leverpastej.
    10,00 Lite frukt.
    12,30 Lunch. Barnmat, frukt och rån att tugga på medans vi andra äter.
    16,45 River äpple.
    18,00 Middag. Barnmat. Grönsaker eller rån att tugga på medans vi andra äter.
    19,30 Välling.

Inez har inga tänder ännu.

• Muppmamma
    Muppmamma skrev 2009-03-11 09:56:07 följande:
    Ammar på natten väcks 7.30 om storebror skall till dagis sover annars ca 1 timme till 9 gröt 11.30 lunch 12-15.00 sover 15.30 mellanmål (oftast fruktpuré) 18.30 gröt 20.30 ammar och somnar Blev 7 månader i förrgår, kryper inte än men står och "vaggar" på alla 4. Gillar att sitta och leka med klossar eller annat på golvet bara han ser oss - mycket praktiskt
    Glömde; han har två tänder och sover ca en kvart i knät när storebror ser på Bolibompa vid 18.
  • anuya77
    Impreza skrev 2009-03-11 09:55:43 följande:
    Låter som en kanon bebis du har . Grattis!
    Äh,När allt funkar så är det en kanonunge. Men just nu är han inne i sammafas som du beskriver. Gnäll gnäll gnäll. Kan ju inte sätta ner honom , gå från rummet utan att han blir helt galet ledsen. Stackarn.
    Det där gnället kan göra mig galen!
  • dorsia

Måns hade en gnällig period strax före han blev 7 månader.. då kunde man inte gå ifrån honom alls knappt. Men nu verkar det vara en ganska så okomplicerad fas. Han har just fått fram 3 tänder i överkäken så nu blir det 5 tänder sammanlagt med de två i underkäken.
    Glömde ju att berätta att han ÄLSKAR att gunga ute i lekparken, och så älskar han även att bada -både i baljan hemma och i bassängen på badhuset

• anuya77
    dorsia skrev 2009-03-11 11:26:02 följande:
    Måns hade en gnällig period strax före han blev 7 månader.. då kunde man inte gå ifrån honom alls knappt. Men nu verkar det vara en ganska så okomplicerad fas. Han har just fått fram 3 tänder i överkäken så nu blir det 5 tänder sammanlagt med de två i underkäken.Glömde ju att berätta att han ÄLSKAR att gunga ute i lekparken, och så älskar han även att bada -både i baljan hemma och i bassängen på badhuset
    Oj gungor kanske man ska prova. Har inte ens tänkt tanken.
Svar på tråden 7-månaders- mat, sömn & aktiviteter?