• anuya77

7-månaders- mat, sömn & aktiviteter?

Nyfiken på vad ni hittar på med era 7 månaders bebisar och hur mat/sömn ser ut.

Min kille måste vara in nån utvecklingsfas för hans sömn har blivit helt rubbad, från att ha varit jättebra. Sen när han är vaken så är han mest missnöjd för att jag ibland lämnar rummet eller att han inte kommer nånstans. Inget kryp på gång.

Tips på bra lekar/ aktiviteter mottages gärna.

• Svar på tråden 7-månaders- mat, sömn & aktiviteter?
  • MajaLinnéa

07.30 Välling
    08.30 Gröt
    Sen sover han 10-11.
    11.00 Lunch (ibland en burk mat, men oftast hemlagat. Varm mat alltså).
    14.00 Mellanmål. Oftast en banan
    Sen sover han 15.30-17
    17.oo Middag (Samma mat som vi, fast osaltad)
    19.30 Välling
    20.00 Läggdags

Han får inte ersättning alls längre. Behöver de verkligen det vid 7 månaders ålder?

• dorsia
    Svar på #21
    anledningen till att vi ger ersättning fortfarande är för att han helt enkelt inte gillar välling...
  • Helene OSV
    MajaLinnéa skrev 2009-03-11 12:36:13 följande:
    07.30 Välling08.30 GrötSen sover han 10-11.11.00 Lunch (ibland en burk mat, men oftast hemlagat. Varm mat alltså).14.00 Mellanmål. Oftast en bananSen sover han 15.30-1717.oo Middag (Samma mat som vi, fast osaltad)19.30 Välling20.00 LäggdagsHan får inte ersättning alls längre. Behöver de verkligen det vid 7 månaders ålder?
    Mjoo, bröstmjölk/ersättning bör utgöra en rätt stor del av kosten iaf upp till ett år.
    Det är ju mycket nyttigare än välling/gröt, som man förövrigt inte bör ge mer än 3 gånger per dag.
    ♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Valter 080812 ♥
  • Tokfrjant

Min son dricker ersättning tre gånger om dagen och är åtta månader.. Hantycker om det väldigt mycket och vi har testat majsvälling men det fungerade inte.

• aquamarin

Vår kille har inte fått några tänder ännu, han kryper inte men ålar sig fram och står och vaggar på alla fyra, han älskar hoppgungan, att klappa händer, när storebröderna busar med honom mm. Såhär ser en dag ut ungefär:
    Ammar innan vi går upp ca 7-8.
    Ca 8 gröt
    Ca 10 amning
    10-11 sover
    Ca 11.30 lunch ( liten burk, fruktpure och vatten)
    Ca 14 ammar
    14-15 sover
    Ca 16 ammar
    Ca 17.30 gröt och vatten
    Ca 19.30 ammar
    Sen ammar jag två gånger till på kvällen ungefär och många gånger på natten, suck.
    Går och lägger mig med lillen vid 22 tiden, ibland har han sovit lite i famnen men oftast vaken. Har inte gått med på sin säng ännu. Är väldigt kvällsmammig...
    Sen varierar det ju lite, ibland ammar jag mer på dagarna, ibland sover han lite mer eller mindre...

• 3 barns mamma84

Min son blir 7mån på Lördag 14/3

kl 8 Frukost: Mannagrynsgröt i det äppelmos eller banan.
    kl 11 Mellanmål: Natrual turkisk yogurt med äppelmos i +
    Frukt banan Kiwii apelsin.
    kl 12 Lunch: 2st burkmat + frukt
    kl 15 Mellanmål: Välling 280ml
    kl 18 Middag: Hemlagad mat vad som hällst det ''vi äter'' +
    macka med leverpastej
    kl 19-20 Godnattvälling, 280 ml

Han sover hela natten från kl 20.00 till 08.00 på morgonen och dagen börjar på nytt igen

• Helene OSV

Valter är oftast helglad och kryper runt och äter upp allt som kommer i hans väg (typ små pärlor som syrrorna tappat, reklampapper, gummiplupparna till hörlurarna, tappad mat, osv) Just nu undersöker han en dockvagn och tuggar på en bil. Han försöker ställa sig upp mot ALLT och fattar inte att han inte riktigt har balansen för det än. Han är övertygad om att han kan stå helt själv.

Han har börjat vakna svintidigt och är helt pigg och ska upp och leka. Jag brukar lägga mig i vägen så han inte kommer ut från sängen (vi har en spjälsäng utan långsida stående mot stora sängen) men nu har han börjat klättra över mig.
    Han sover 2-3 gånger på dagarna, i famnen, sjalen eller bara där han råkat somna. Han åker inte vagn alls.

Han ammas helt fritt dygnet runt och erbjuds mat när vi andra äter. Han har fått smakisar i tre veckor och äter bara själv, plockmat. Inga puréer, välling eller gröt (han har smakat havregrynsgröt en gång)
    Han är dock väldigt matglad av sig så jag hoppas han får till pincettgreppet ordenligt snart så vi inte behöver sanera honom och hela hans sida av bordet efter varje måltid.
    Nu har jag börjat göra lunch åt honom (äter sällan lunch själv när tjejerna är på dagis) och idag fick han avocado och banan. Ikväll äter vi blodpudding och sånt har han inte börjat med än så han ska få lite kikärtor, avocado och broccoli.
    På ett sätt är det jobbigt när de börjar med mat (kladdigt och bökigt) men på ett annat sätt är det skönt (de får fastare bajs = det går inte lika snabbt så man bör alltid hinna på pottan = inga bajsblöjor!)

• Helene OSV

Valter har inte fått nån tand än.

• lilla carro

Min Emma sover relativt bra för det mesta men en del nätter är oroliga. Inga tänder än men snart förhoppningsvis. Sitter själv utan stöd sedan länge, kan ej krypa framåt men runt i en ring, har börjat säga mamma, pappa och vovve..

6.00-Välling
    9.30-Välling
    12.30-Burkmat+Katrinplommon
    16.00-Burkmat+Fruktpuré
    19.00-Gröt+Mango
    21.15-Välling

kör runt i gåstolen en hel del på dagarna eller sitter i myspölen och käkar på sina leksaker =)

• Sarisan

Engla blev 7 månader i söndags... Hon kryper inte riktigt än.. men hon tar sig runt som en apa ungefär... på ett knä och fot med andra ord.. ser ganska kul ut :)

Sover 20-08 vaknar aldrig där imellan.....

8.30 Gröt
    12.00 Lunch ( 2 små brukar eller en stor + frukt.
    14.30 Frukt pure + smörgåsrån
    17.00 middag ( 2 små brukar eller en stor)
    20.00 Ersättning

Engla har förmodligen komjölk allerig så allt är helt mjölkfritt så blir lite svårt att ge henne samma mat som oss... vilken vi förhoppningsvis skall få till någon gång snart.. slippa lite av alla dessa burkar....

Hon har två tänder som hon fick för 3 månader sen... nu kommer de inga fler... hehe ....

Svar på tråden 7-månaders- mat, sömn & aktiviteter?