• anuya77

7-månaders- mat, sömn & aktiviteter?

Nyfiken på vad ni hittar på med era 7 månaders bebisar och hur mat/sömn ser ut.

Min kille måste vara in nån utvecklingsfas för hans sömn har blivit helt rubbad, från att ha varit jättebra. Sen när han är vaken så är han mest missnöjd för att jag ibland lämnar rummet eller att han inte kommer nånstans. Inget kryp på gång.

Tips på bra lekar/ aktiviteter mottages gärna.

• Svar på tråden 7-månaders- mat, sömn & aktiviteter?
  • 3 barns mamma84

amadeus har 6 tänder
    Och började stå med stöd 3/03 i Onsdags hehe och 4/3 började han krypa i Torsdags

• LjubaviMoja
    MajaLinnéa skrev 2009-03-11 12:36:13 följande:
    07.30 Välling08.30 GrötSen sover han 10-11.11.00 Lunch (ibland en burk mat, men oftast hemlagat. Varm mat alltså).14.00 Mellanmål. Oftast en bananSen sover han 15.30-1717.oo Middag (Samma mat som vi, fast osaltad)19.30 Välling20.00 LäggdagsHan får inte ersättning alls längre. Behöver de verkligen det vid 7 månaders ålder?
    Måste dom ha välling?
    Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
  • lilla carro
    LjubaviMoja skrev 2009-03-11 13:36:34 följande:
    Måste dom ha välling?
    på mitt bvc sa dom att ersättning inte behövs utan att välling var bättre.. jag ifrågasatte eftersom alla säger att dom ska ha tills ett år men om dom växer bra så behövs det inte.. så vi har slutat med ersättningen nu och kör bara välling.
  • LjubaviMoja
    lilla carro skrev 2009-03-11 13:41:20 följande:
    på mitt bvc sa dom att ersättning inte behövs utan att välling var bättre.. jag ifrågasatte eftersom alla säger att dom ska ha tills ett år men om dom växer bra så behövs det inte.. så vi har slutat med ersättningen nu och kör bara välling.
    Inte vad dom sa till mig iaf. De sa att jag inte alls behöver ge välling om mitt barn inte vill kan fortsätta med ersättning som vanligt. Välling skulle bara göra mig gott och kanke få sova ut mer då det är mer mättande men inte på något sätt mer nyttigare eller bättre.

Så nej som tur är behöver jag inte tvinga min unge att gilla det
  • lilla carro
    LjubaviMoja skrev 2009-03-11 13:44:49 följande:
    Inte vad dom sa till mig iaf. De sa att jag inte alls behöver ge välling om mitt barn inte vill kan fortsätta med ersättning som vanligt. Välling skulle bara göra mig gott och kanke få sova ut mer då det är mer mättande men inte på något sätt mer nyttigare eller bättre.Så nej som tur är behöver jag inte tvinga min unge att gilla det
    äh dom säger olika överallt.. man ska väl göra det som fungerar bäst för en själv antar jag..
  • lilla carro

kan tillägga att vi gav nutramigen innan vilket inte mättade henne så för oss är välling lite bättre.

• MajaLinnéa
    LjubaviMoja skrev 2009-03-11 13:36:34 följande:
    Måste dom ha välling?
    Nej, men då min son är komjölksproteinallergiker är det 10 ggr enklare att ge honom mjölkfri välling än mjölkfri ersättning. Dessutom tycker han att vällingen är godare.

Anledningen till att jag frågade om de verkligen behöver ersättning var att välling och bröstmjölksersättning inte är samma sak (väl?). Ersättning är ju istället för amning, och då jag inte ammar undrade jag om han behöver ersättningen ändå, trots att han dricker välling?
  • MajaLinnéa

lilla carro skrev 2009-03-11 13:49:28 följande:

kan tillägga att vi gav nutramigen innan vilket inte mättade henne så för oss är välling lite bättre.
    Är din dotter också allergisk mot mjölkprotein?
    Vi hade också Nutramigen innan, men han tyckte inte så värst mycket om det.

Nu kör vi med EnaGo mjölkfri välling istället.
  • masha16

Vår dotter blir 6 månader 19/3. Just nu är hon superförkyld (för andra gången på en månad. Suck!) och är inte alls sitt vanliga nöjda jag så klart. Annars är hon en nöjd och ganska stillsam tjej. Hon leker i sitt babygym ibland men hon gillar det mest om hon får stå inuti det (med mig som stöd) och jaga momintrollen, ligger på golvet och äter på olika saker. Hon förflyttar sig inte så mycket ännu, bara lite bakåt om hon ligger på mage. Hon sitter rätt så stadigt sedan några veckor och gillar att sitta och hålla på med sina grejer. Hon sitter i babysittern eller sin stol när jag lagar mat eller fixar med något i köket och hon tycker det är kul att kolla när man gör mat. Slevar, decilitermått, silar etc är favoritsaker!
    Hon sover i eget rum i egen säng men pappa brevid på en bäddsoffa just nu. Hon vaknar 1-4 gånger och får sin napp eller blir gungad men vi slutade nattamma för snart tre veckor sedan (därav pappa på soffan). Hon sover enligt oss väldigt bra! När vi slutade nattamma flyttade vi henne till det egna rummet och hon har aldrig bekymrat sig om det. Första natten vaknade hon, fick nappen av pappa och somnade om. Kanske blir det annorlunda nu när hon är förkyld...

Bröstmjölk är fortfarande huvudfödan och vi tar det mycket lugnt med maten eftersom hennes mage har lite svårt att vänja sig. Hon äterhemlagad fruktpuré på morgonen och sedan lite hemlagad grönsakspuré med frukt till efterrätt till lunch. På kvällen ser det lite olika ut, ibland fruktpuré och ibland bara amning.

Oj, det blev nästan en uppsats...

• LjubaviMoja
    lilla carro skrev 2009-03-11 13:47:53 följande:
    äh dom säger olika överallt.. man ska väl göra det som fungerar bäst för en själv antar jag..
    Precis så tycker jag med
Svar på tråden 7-månaders- mat, sömn & aktiviteter?