Inlägg från: varfördåför |Visa alla inlägg
  • varfördåför

varför?

om och om igen läser man grymma, hämska, vidriga trådar om styv (vill inte kalla dem bonus) föräldrar som mer elle rmindre hatar sin partners barn. Och många här på FL tycker att dte är helt ok?! det är ok att sucka och stöna över sina styvbarn och kalla dem allahanda saker på nätet, det är ok därför att styvföräldern inte har valt att skaffa dessa barn?!

Vist gjorde de ett val då de flyttadeihop med barnets biologiska förälder? var dte inte att val eller var de så naiva att de trodde att den biologiska föräldern skulle glömma sina barn för att denna elaka styvförälder betydde mer?!

jag ahr läst på många ställen att man inte kan veta innan hur dte ska bli. Jag unddrar då om det är så att man flyttarihop första ggn man träffas? man har väl träffat barnet innan man flyttarihop och har en liten hum om hur ungen är, och är nu ungen så jobbig och obstinat som de flästa styvbarn verkar vara så kanske man kan märka det innan man blir en permanent del av barnets liv?

Sedan finns det något som heter konsekvenstänkande, dvs som vuxen människa kan man tänka; "är jag berädd att VABBA med någon annans unge om det behövs.." "är jag berädd att torka kräks från någon annans unge.." "är jag berädd att offra mina lediga kvällar för någon annans unge.." "är jag berädd att ändra semesterplaner för någon annans unge.."????? om svaret är nej så är det ju inga problem, är man inte berädd på konsekvenserna så sätterman sig inte i situationen där man måste leva med dem?!

jag ahr fått höra här på fl att jag inet har rätt att utala mig eftersom jag inte vet vad jag pratar om då jag har bestämt att jag inte skulle kunna varatillsammans med en man som redan har barn eftersom jag vet att jag sinte skulle kunna behandla dem rättvis genemotmina egna barn. Jag skulle förmodligen bli en dålig styvmamma och dörför vill jag inte ha styvbarn då de inte förkänar ödet att måsta bo med mig. och pga att jag har tagit det ställningstagandet så har jag inte längre rätt att diskutera frågan? (bara för att jag inte har någon erfarenhet av styvbarn därför att jag redan vet att det inte skulle fungera)

Min man är BONUS pappa till min äldsta son, han vabbar, han tränar innebandylaget, han tar med "min" son och gör roligasaker lika hjärna som han tar någon av sina söner. han nattar "min" son. han älskar min son presis lika mycke som sina egna och han går på "min" sons föräldramöten om jag inte har möjlighet. han kunde inte stanna på bb med mig och sin förstfödda mer än just under förlossningen eftersom han skulle hem och tahand om "min" son. Hade min man bara antytt att han inte gillade min son, om han hade gjort minsta skillnad på min son och våra gemensamma söner så hade vi inte haft en framtid ihop.

Jag förstår inte hur man kan utsätta ett barn för hat och psykisk misshandel (soom det handlar om i många fall) utan att känna att det är ohållbart och utan att den biologiska föräldern sätterner foten och separerar från den elaka människan.

många här på FL menar att styvföräldrar har RÄTT att ställa krav då barnen vistas i deras hem, men ingen SKYLLDIGHET gentemot barnen eftersom styvföräldern inte har valt barnen!

stackars, stackars barn som skall växaupp med dessa onda, onda människor!

2009 vill jag ha min söta flicka tillbaka.. snälla!
  • Svar på tråden varför?
  • varfördåför
    En lyckans tår i månens sken skrev 2009-03-11 10:53:01 följande:
    Håller med ts. Bra skrivet. Stackars barn säger jag bara.
    tack.. skönt att någon håller med (och att någon orkade läsa inlägget, hjälp vad långt det blev ser jag nu.. )
  • varfördåför
    TessaS skrev 2009-03-13 11:05:16 följande:
    Fast det är ganska många som suckar och stönar över sina biologiska barn här på fl också... Jag tror att bakom de flesta "jag avskyr mina bonusar"-inlägg finns en längre och mer nyanserad historia än den du ser. Man börjar inte tycka det är jobbigt "bara för att". Det BLIR jobbigt när en biomamma inte släpper taget, när biopappan lämpar över ansvar, när man som "nybörjarförälder" förväntas ha samma tålamod och förståelse som en biologisk flerbarnförälder, man blir slagpåse i bittra fighter mellan föräldrar som inte har släppt det förflutna. Osv osv.Man kan "tänka sig" hur det kommer att bli hur mycket som helst, men det blir sällan så ändå. Har man dessutom inte barn själv sedan innan, så är det bara best guess som gäller, och det kan vara långt från verkligheten om man har otur.Jag tror att ganska få av dessa "onda onda människor" är så onda egentligen utan mår fruktansvärt dåligt och behöver hjälp med att hitta sin plats i familjen.

jag tror att de behöver hitta en ny familj..

• varfördåför
    FruMorsa skrev 2009-03-13 11:32:06 följande:
    Men TS, måste man verkligen VABBA eller träna innebandylag för att räknas som en BONUSförälder i dina ögon?
    nej man måste inte göra just de sakerna, men man måste göra de saker som en förälder gör för sitt barn. om man är en vuxen som "trängersig in i" ett barns liv så får man fortsätta att vara den vuxna. Det är så grymt barnsligt att kommain som vuxen och sänka sig till barnens nivå och tycka synd om sig själv för att barnen tar tid från ens partner tex.

vet man att partnern har barn så får man ju ställainsig på att den vill träffa sina barn?!
  • varfördåför
    TessaS skrev 2009-03-15 13:01:12 följande:
    En biomamma går med på att bonusmamman gör sånt för barnen, en annan blir vansinnig och tycker bonusmamma ska hålla sig borta. Vilket är rätt?Det LÅTER enkelt att säga "tänk på det innan", men det är fler åsikter och tankar än just bonusmammans som kan göra situationen ohållbar.
    situationen, ja, relationen till barnen, nej.

jag behöver väl inet hata mina bonusbarn och kalla dem allahanda elaka saker bara för att deras biologiska mamma är dum i huvudet? det är väl inet barnens fel.. då är vii ju inne på en helt annan situation och diskution.

det är klart att det är jobbigt ibland och tex biomamman är ju svårt att veta hur hon är. Men man får inte hata barnen och behandla dem illa.
  • varfördåför
    Gremlin666 skrev 2009-03-15 17:05:38 följande:
    Man kan tycka illa om barnen utan att för den delen behandla dem illa, precis som med alla andra i ens närhet man kanske inte riktigt går ihop med.Och nej, visst jkan man inte gå på barnen bara för att morsan eventuellt är dum i huvudet, men äpplet faller inte långt ifrån trädet alltid.Jag personligen har inget emot biomamman förutom att jag tycker att hon klemar med barnet men hon är snäll och vill väl även ifall det har visat sig att det har gått helt galet.
    skillnad på att tyckaillaom och på att kalla dem tex ungdjävlar och bårtskämmda snorungar och liknande. ok de är människor och man kan ogilla människor, men det är fortfarande barn, och barnen fans där före bonusföäldern och helt plötsligt kommer det in en vuxen människa som har mackten överen och som dessutom hatar en. man får inte göra så mot barn.
  • varfördåför
    Gremlin666 skrev 2009-03-15 21:34:19 följande:
    Det där med "barnet fanns först" är en för mig fullkomligt idiotisk kommentar, konstigt att så många vuxna(?) använder sig av den frasen så frekvent.Det är väl inte någon tävling om vem som fanns först, för isf faller hela konceptet eftersom vuxna är äldre än barn. Nä, det är en löjlig kommentar.Att på ett forum kalla barnen för allt vad man nu vill tycker jag är en skön ventil i vardagen, men du tror väl inte på allvar att vuxna verkligen säger sådana ord rätt ut till barnen? Inte till bioföräldern heller tror jag och vem skadar det då?Föärutom de på nätet som verkligen tror att det inte finns någon skillnad på det skrivna ordet och de man använder verbalt.Att känslor är samma som handling.Det är skillnad, tro mig, jag är ett extremt exempel på hur jag känner, vilka ord jag skriver angående sambons barn sedan innan och hur jag fungerar i vardagen med pojken och vilka ord jag använder i hans närhet.Så TS, jag tror att människor är lite mer än vad du tror.Det finns en verklighet bakom varje fras på internetforum.Som kanske inte alls ser ut som frasen eftersom den ofta kan vara skriven i affekt.Ofta med all rätt erftersom alla har rätt att känna.
    det finns massor av exempel här på saigten där bonusföräldrarna skriver att barnen vet hur mycke dom hatar dem, och där barnen "beklagarsig" för sina biologiska föräldrar att bonusföräldern inte gillar dem.

du är grymt naiv om du tror att de vuxna är vuxna och uppför sig så.. sök lite på trådar här får du se.

jag är själv uppvuxen med en elakstyvmamma och hon skräde inte orden, jag ahr kompisar som har haft elaka styvmammor och min son har en sådan. sök lite fakta innan du skriver otrevliga komentarer helt utan belägg tack.

och att det är en idiotisk komentar att barnen fanns först vad grundar du det på? du tycker alltså att det är helt ok att komma in i en familj med ett vist antal människor och sedan mer eller mindre utesluta vissa av dem för att de inte passar in i dina rutiner, det om något är ju idiotiskt. när blev du så mycke värd att du kan komm ain i en familj och tro att du har mer rättigheter än dem som fanns där först?!
  • varfördåför
    Shasti skrev 2009-03-17 10:00:20 följande:
    Gud så inskränkt och löjligt att kalla alla styvföräldrar som har problem med styvbaren "onda" människor.
    och vem har gjort det?

jag kallar alla som behandlar barnen illa och tycker att de själva är mera värda och de som inte klarar av att dela sin partner med ett barn som fanns där innan utan skyller på barnet.. de människorna är onda!
  • varfördåför
    Gremlin666 skrev 2009-03-16 12:40:02 följande:
    Jag har varit medlem sedan några år tillbaka i olika skepnader och kan trådarna mer eller mindre utantill, därav kan jag se mönstret på de som tror att de vet och de som vet.Påståendet att barnen vet och beklagar sig tillhör ovanligheterna.Och om det nu skulle varit så som du påstår, tycker du inte att du ska rikta dina pilar mot föräldrarna först och främst isåfall?Ledsen att du klandrar din pappas kvinna, men det kanske är svårt att se att det faktiskt är så att det var din egen far som svek dig, inte hon.Jag har blivit tillsammans med min sambo och vi ha r skaffat barn.Sedan att det barnet blivit genetiskt knutet till sambons barn sedan innan på pappans sida lägger jag inget värde i då det barnet inte är mitt och jag kommer aldrig heller se det som eget eller som medlem i min familj.Att det barnet tillhör sambons familj förstår jag.Vad jag grundar mitt påstående att det är idiotiskt att skriva "barnet var där först"?Dels för att det är det och för att det är det.Ja, så har jag den aspekten att det är så också.Eller rättar du dig efter en svärmor och anpassar dig vackert efter hennes sätt att tillhöra din sambos familj genom att göra som hon alltid gjort innan hennes lilla pojk skaffade sig en flickvän?Hon ser sig som lite mer eftersom hon känner honom bättre "än vad du någonsin kommer göra"?Kanske bjuder in sig själv, kommer förbi dagligen och kommenterar ditt sätt att vara på?Rättar du dig då fint "för att hon fanns först" i familjen?Skulle inte tro det.Sedan är det jättebra ifall man prioriterar barn och det gör jag.Mitt barn, och sambon prioriterar sina barn.Tycker du ska sluta klandra din styvmamma då det helt och hållet är din pappas fel att du känner som du känner.Du behöver inse att du inte betyder något för henne och eventuellt göra henne lika oviktig i ditt liv som hon gjort dig.Men att som förälder inte vara uppmärksam på sitt eget barn, det kan du inte klandra andra för.Kanske ska prata med din pappa om det?
    jag vet att min pappa har en viss skuld i detta, det han gjorde för att förbättra för mig var att låta mig bo hos min mamma på heltid. det var det bästa han kunde åstadkomma då. men hursomhällst så hade inte den kvinnan rätt att kalla mig alla saker hon kallade mig, och hon hade inte rätt att behandla mig ocm hon gjorde. dessa saker gjorde hon givetvis inte då pappa var med, smartare än så var hon såklart.

jag skriver även i ts att jag inte fattar hur den biologiska föräldern kan tolereradet. jag skriver att om det varit min man som behandlade min son på ett sådant nedverderande sätt och skrev/sa sådana saker om honom så hade jag kasstat ut karln.

du kan inte genföra ett barn med svärmor.. svärmor är en vuxen människa med ett eget liv, min man är vuxen och är inte beroende av sin mamma. mitt barn däremot är ett barn, han är beroende av mig och han är beroende av min man. han klarar sig inte själv hemma, mannen kan inte ta de gemensamma barnen och hittapåsaker då jag är borta och lämna sexåringen själv hemma.

jag måste ju klandra den människa som trycktnermig hela min uppväxt och gett mig pikar såfort pappa inte lyssnat, som vid varge födelsedag och julafton högt och tydligt deklarerat att jag inte förkänar presenter.. man behandlar inte ett barn så, och då min pappa förstod hur illa det var så lät han mig flytta. det är hans största sorg i livet, men av pracktiska skäl var det allt han kunde göra då. han vet vad jag tycker och hur jag känner. fortfarande idag trotts att jag är vuxen och snart har fyra egna barn så kan hon inte vara trevlig mot mig pga att hon är så svartsjuk på den relation jag ahr med min pappa. för presic som så många här på fl så klarar hon inte av att se att pappa älskar mig mer än henne.

jag ahr varit medläm här i drygt fyraår så jag ar ocks läst någratrådar!
  • varfördåför
    nika skrev 2009-03-18 17:09:48 följande:
    Mitt råd är att du ska sluta läsa dessa proportionerligt få trådar som gör dig så upprörd. Det är uppenbart att du mår dåligt av dem och att ämnet står dig för nära. Varför plågar du dig? Kanske ska du istället om du nu har ett intresse för styv/bonusproblematik istället ägna dig åt den uppsjö av trådar som handlar om styv/bonusvardagen. Denna vardag är ofta problemfylld när man väljer att skriva om den på ett öppet forum, men det är många som känner sig hjälpta av att kunna ventilera och få respons från andra med erfarenhet av liknande situationer.
    jag har försökt svara på dem ibland men jag får ju som sagt inte ha åsikter i ämnet. även om jag är helt saklig så blir det massor av diskutioner om hur styvföräldrarna inte har några krav och hur bonusbanrnen inte har några rättigheter.. vuxna har alltid de yttersta ansvaret, men uppenbarligen inte för sina bonusbarn som ligger utanför alla andra lagar och regler..
Svar på tråden varför?