Inlägg från: varfördåför |Visa alla inlägg
  • varfördåför

varför?

nika skrev 2009-03-20 20:03:07 följande:
    Det är tillåtet att inte vara trevlig jämt. Det är inte föräldrar heller. Jag har aldrig sett en tråd där en styvmamma berättar att hon är grym, hemsk och vidrig mot sitt styvbarn. Mest är det en oförstående omgivning som summerar upp henne som det för att hon inte är beredd på att ge sin högra arm och njure för barnet. Jo, en föresten. Det var i höstas. Hon berättade att hon körde med subtil mobbning och kände sig rätt så klyftig - ett undantag och ingen regel.De flesta som klagar på sina styvbarn har bara fått tuppjuck på barn som spelar ut föräldrarna mot varandra eller på situationen där barnet används som en bricka i spelet i en kamp mellan föräldrarna. Partnern hamnar i skottlinjen för att den inte har erfarenhet nog att förstå att det är ducka som gäller och inte försöka medla varken mellan föräldrar eller mellan föräldrar och barn. Man får vara rejält cementerad i sin roll innan man vid enstaka tillfällen kan ro det i land som styvförälder.
    jag har sett trådar där styv mammor skriver att de inte kan vara snälla ,ot sina styvbarn för att de hatar dem och önskar att de aldrig hade fötts eller möjligen att de flyttade så långtbort att styvmamman aldrig mer behövde höratalas om dem. och att barnen ALLTID är si och så, att de ALLTID blir på dålighumör de väckor styvbarnen kommer.

klart att den biologiska föräldern har det yttersta ansvaret och jagtycker att det är konstigt att de inte lämnar dessa människor som uppenbarligen hatar deras barn, men som vuxen människa har man ett eget ansvar också, om man känner så starkt att man hatar någon so facktiskt tillhör familjen att man inte kan leva ett normalt liv vv väcka så kasnke man skulle överväga att flytta istället för att fortsätta plåga sig själv och andra.
    2009 vill jag ha min söta flicka tillbaka.. snälla!
  • varfördåför
    nika skrev 2009-03-20 19:39:01 följande:
    Du kanske skulle bortse från din uppfostran sätta ord på dina känslor genom att säga lite elaka saker om henne nästa gång du är hos din terapeut. En samtalsterapeut har ju ändå hört det mesta förut. Det kan dessutom spara in på antalet sessioner du behöver totalt. Och när du märker hur mycket lättare det är att inte hålla inne med allt kanske du bättre förstår andra som rasar ut.
    som sagt säger inte vad jag tycker på nätet, det kan väl hända att jag sagt arga saker till min terapeft, men inte den typen av ord som här i forumet används om barn, man kan uttrycka känslor utan att bli vulgär och sjunka så lågt att man kallar folk för allahanda dumheter.
  • varfördåför
    jojoruth skrev 2009-03-22 07:00:45 följande:
    Har varit bonusmamma i 7 år nu, flickan var 2,5 när jag kom in i bilden.Jag har aldrig varit hemma när hon har varit sjuk men jag gör det mesta annat med och för henne, går på föräldramöten och skjutsar hit och dit.Allt detta även om hennes far och jag flyttade ihop innan jag träffade henne. Jag visste att han hade en dotter, men nykär som jag var tänkte jag inte på det.Har nu en lillasyster till henne och skulle inte ha en tanke på att behandla dom olika.Det är ju bara att gilla läget, är älskar ju hennes pappa så mycket och då e ju hon med på ett hörn.man får ju hitta ett sett att få det att fungera.
    det är ju det jag vill ha fram, om det fungerar så är dte ju inga problem, men då det verkligen inte fungerar skall man då fortsätta att vara delaktig i barnets liv för att man själv inte tar derekt skada av det och ska man vänta till den biologiska föräldern kastar ut en innan man tar eget ansvar och flyttar själv?
  • varfördåför
    nika skrev 2009-03-22 00:24:21 följande:
    Vilken tråkig värld du ser, fylld av onda, vulgära människor som sjunker lågt. Varför är du här??? Jag tackar för mig.
    så jag ahr en tråkig värld för att jag inet ser vittsen med att svära åt folk och kalla dem för otrevligheter?! jaja, du har ju rätt till dina åsikter, tycker du attd et är roligare att leva i en värld där folk dumgörvarandra så må du ju tycka så.
  • varfördåför
    jojoruth skrev 2009-03-22 13:39:00 följande:
    Fungerar det inte med barnen så får man ju sätta sig ner och diskutera. Är det något man kan komma över eller är det bara att packa väskorna och åka.Det har väl inte funkat klockrent här hemma men vi har diskuterat det varje gång och kommit på en lösning.
    men enligt ett antal trådar här på fl så skall det inte behövas kompromissas. styv mamman har alla rättigheter och bllir enbart stöttad här på fl.
  • varfördåför
    Thaleya skrev 2009-03-22 13:42:11 följande:
    Jag kan inte annat än att hålla med TS, Jag har läst många trådar om bonusföräldrar nu och där sitter de flesta och stöttar dem när det i de flesta fallen är helt uppenbart att styvmamman (oftast) är elak mot barnet. Jag har växt upp med en elak styvmamma men inte visade hon sig så elak utåt, jag vet vad det innebär och jag önskar ingen det. Jag har endast mött en enda styvförälder som hitills varit snäll och det var inte min egen.
    så du lider också av svåra trauman som förmörkar din syn på styvföräldrar som egentligen är helt underbara
  • varfördåför
    Thaleya skrev 2009-03-22 14:04:39 följande:
    Haha jag tror mer att den ger mig ett extra verktyg för att se bakom det falska leendet.
    jag håller med dig. det är lättare att förstå hur svårt det kan vara att leva med en sådan förälder (även biologiska föräldrar som visar en sida utåt och en mot barnen) än vad det är för dem som inte har upplev det och ser på världen genom rosenskimmer

jag tycker också att den biologiska föräldern har det yttersta ansvaret för att setill att barnen tasomhand på ett bra sätt, men det kan nog vara ganska svårt att se alla ggr hur den man älskar egentligen är..
  • varfördåför

jag focuserar inte på min styvmamma hon är egentligen helt irelevant i samanhanget, det står inget i ts om henne utan det var en parentes som kom fram i diskutionen. jag har lärt mig att ignorerahenne och hon betyder inte något för mig idag. det som blivit ett problem för mig är att jag ahr svårt att lita på andra människor runt mina barn därför att jag av erfarenhet vet hur svårt det är att genomskåda tex en styvmamma som påstårsig göra allt för sitt styvbarn och sedan är en ricktig tyrann såfort inga andra vuxna ser.

på samma sätt som du tycker att jag målar allt i svart ch ser allt neggativt så tycker jag att du gör allt för lätt då du menar att bara för att man pratar av sig på nätet så är det inet säkert att man är lugn och fin sedan och behandlar de förhatliga barnen (i detta samanhang) väl efter det.

min syvmamma pratade massor om hur bortskämd jag avr och hur mycke jag lindat min ppa runt fingret och hur dum i huvudet min bio mamma var/är. men inte var hon snällare mot mig för det inte. jag tycker att dte är lite naivt att tro att det hjälper..

• varfördåför
    nika skrev 2009-03-22 14:49:16 följande:
    Egentligen tror jag det ofta ligger till så här: kvinnor med legitima problem tar upp dem här och hoppas på av trasiga vuxna styvbarn för att de eldat upp sig på andra "elaka trådar". Det finns väl inte en tråd skriven av en styvmamma hur än snäll och välformulerad som tar upp problem som inte möts av tråkiga kommentar från människor som anser sig se "mer bakom fasaden".
    så är det ju med ala trådar, jag kan skriva en tråd om tandborstning som slutar i totalmisär för att det blir pajkastning. men nu är det inte trådar med välformulerade ts som sedan slutar i caous som jag vänder mig emot utan de som redan i ts har spåratur.
  • varfördåför
    nika skrev 2009-03-22 14:55:37 följande:
    Varför tar du upp henne då? Jag hade aldrig vetat att hon ens fanns eller att du går i terapi en gång i veckan om du inte hade valt att ta upp/fokusera på henne.
    därför att någon sa att jag överdrev detta med styvföräldrar och jag sa att jag känner flera irl, bla min egen. läs tråden.
  • varfördåför
    nika skrev 2009-03-22 22:40:57 följande:
    Jag har läst tråden. Vad som motiverar dig att säga än det ena än det andra är inte genomskinligt genom att läsa tråden.
    nää, men det framgår tydligt varför jag togupp min egen bakgrund.
  • varfördåför
    Myranmia skrev 2009-03-25 13:52:46 följande:
    ja jag e beredd att VABBA, torka kräk, offra alla mina lediga kvällar. Det som e inte det som e jobbig.jag skulle kunna offra allt för min bonus om jag ändå fick nån anlednig att känna mig behövd, eller ialla fall accepterad. men om barnet totalt saknar respekt PGA. Bio-mammans inverkan som jag absolut inte kan göra något åt. Så känns det värre att "offra" alltjag gör mer för min bonus än för mina egna för att han ska gilla mig, inte ignorrera mig. Vilket känns helt fel mit mina barn. Nu lägger jag ner...lika för alla! hate me or love me...shit the same! Offra! skulle helder vilja säga erbjuda. men att rebjuda sång till en döv är inte roligt inte!!!
    dåä rdet ju egentligen ine barnets fel utan biomammans?!
    Alvin, Ilon, Douglas och ? (ja, vem är det som kommer i juni?)
  • varfördåför
    Myranmia skrev 2009-03-25 17:55:46 följande:
    jo du har nog rätt...men det är ändå jobbigt och därför var jag tvungen att skriva av mig. vist e det bio-mamman. men ibland är det lätt att glömma bort det när man får noll respons från lill killen...
    det förstår jag också, så är det ju ibland med bio barnen också att de inte orkar brysig om vad man säger (fasst då får man skylla sig helt själv dock)
    det sorgliga är bara att det ofta är barnen som får ta frustrationen, det är ju svårare att ändra på deras biomamma än att ändra på barnen. Och även om man tror att man står högre än så så kasnke man är lite svartsjuk innerst inne på att partnern har haft ett liv innan och på att han ahr andra barn som han älskar lika mycke som de gemensama barnen. det kasnke är svårt att förstå att han kan göra det då man inet gör det själv, det kanske är lätt att glömma att de facktiskt också är hans biologiska barn?!

nu spekulerar jag lite, men jag vet att jag ahde kännt så, jag träffade en kille etttag som hade barn sedan innan och jag hade ju min son sedan innan, och jag kände fort att jag aldrig skulle kunna bli rättvis. Det var absolut inget fel på den lilla killen, han var jätte trevlig och fin, men jag vet att hans mamma och jag inte skulle kunna komma överens, inte på något sätt, det är väldigt infekterat mellan oss (trotts att vi inet känner varandra) och jag kände också att denhär pappan inte heller skulle kunna vara helt rättvis mot barnen, + att vi hade olika sätt att uppfostra barnen osv och jag ville inte kompromissa med mina rutiner. Därför valde jag att avsluta förhollande innan det blev konflickter. Hade vi inet haft barn hade det säkert gått bra.

Det är svårt att ransaka sig själv och har man träffat någon som man verkligen älskar så vill man ju göra allt för att det skall fungera, men man kasnke kan lösa det på andra sätt, tex särboförhållande?! det är klart att dte r dyrare osv, men det är ju iaf en lösning
    Alvin, Ilon, Douglas och ? (ja, vem är det som kommer i juni?)
Svar på tråden varför?