• Lilla Mamma

Hur gör ni för att hålla vikten nere?

Jag bara undrar hur ni gör för att inte gå upp för mycket i vikt under er graviditet? Äter ni speciellt? Tränar? Några andra knep?

Själv är jag i v 29 och har gått upp 11kg och har nu börjat hålla lite bättre koll på vad och hur mycket jag stoppar i mig.
    Äter mycket grönsaker, havregrynsgröt på morgonen och inget godis mer än på lördagar. Har lyckats stå still i vikt i snart 3 veckor vilket känns bra för med min första gick jag upp 1kg i veckan hela min tredje trimester och slutade på +23 kg. Alldeles för mycket enligt min dåvarande barnmorska. Och alldeles för mycket för min rygg och min spegelbild. (haha)

Ska byta batterier i min stegräknare oxå så jag kan börja gå mina 10 000 steg om dagen som rekomenderas för de som vill ha koll på vikten. Hoppas att kunna hålla nere viktuppgången till bara 4 kg de sista 10 veckorna. Det låter väl ganska rimmligt? (vattenvikt är inte så mycket att göra något åt men fettet kan man försöka hålla borta)

• Svar på tråden Hur gör ni för att hålla vikten nere?
  • LillYmer

Det bästa tipset jag har är att äta varierad kost (både nyttigt och sånt som är "extragott" ibland) dvs frukost, lunch middag och två mellanmål.

Då hinner man aldrig bli sugen på att trycka i sig en massa skräp. Jag har gått upp ca 10 kg i v. 39.

Äter vanlig hemlagad mat två gånger om dagen. Frukosten består av gröt eller fil/yoghurt och dinkelmusli och smörgås, gärna knäckebröd eller grovt mjukt bröd.

Mellanmål är ofta havregrynsgröt/yoghurt/knäckebröd/juice/frukt/råa morötter och ibland kaffe och bulle.

Det spelar inte så stor roll vad man tar för mellanmål egentligen. Knepet är att hålla en jämn blodsockernivå, för annars vräker man i sig om man blir allt för hungrig och skakis om det gått för många timmar mellan målen.

Äter alltid var tredje/fjärde timma. Har alltid unnat mig fikabröd om det bjuds och äter nåt gott till helgen typ popcorn/jordnötter/chips men ÄVEN fruktsallad och annat nyttigt.

Försöker använda feta produkter som grädde/creme fraiche/majonäs osv till helgen om man ska laga nåt speciellt.

Äter även bregott på smörgåsarna, mellanfil eller standardfil, riktigt smör om jag steker och aktar mig för sockriga saker istället och det funkar superbra i kombination med promenader. Har som motto att äta 3 frunkter och 300 g grönsaker per dag.

• iolanthe
    LillYmer skrev 2009-03-18 13:19:09 följande:
    Det bästa tipset jag har är att äta varierad kost (både nyttigt och sånt som är "extragott" ibland) dvs frukost, lunch middag och två mellanmål.Då hinner man aldrig bli sugen på att trycka i sig en massa skräp. Jag har gått upp ca 10 kg i v. 39.Äter vanlig hemlagad mat två gånger om dagen. Frukosten består av gröt eller fil/yoghurt och dinkelmusli och smörgås, gärna knäckebröd eller grovt mjukt bröd.Mellanmål är ofta havregrynsgröt/yoghurt/knäckebröd/juice/frukt/råa morötter och ibland kaffe och bulle.Det spelar inte så stor roll vad man tar för mellanmål egentligen. Knepet är att hålla en jämn blodsockernivå, för annars vräker man i sig om man blir allt för hungrig och skakis om det gått för många timmar mellan målen.Äter alltid var tredje/fjärde timma. Har alltid unnat mig fikabröd om det bjuds och äter nåt gott till helgen typ popcorn/jordnötter/chips men ÄVEN fruktsallad och annat nyttigt.Försöker använda feta produkter som grädde/creme fraiche/majonäs osv till helgen om man ska laga nåt speciellt.Äter även bregott på smörgåsarna, mellanfil eller standardfil, riktigt smör om jag steker och aktar mig för sockriga saker istället och det funkar superbra i kombination med promenader. Har som motto att äta 3 frunkter och 300 g grönsaker per dag.
    Det där är precis som jag äter själv, och jag är har ökat 11 kg nu i vecka 30, så det funkar inte så bra på mig . Och då var jag inte pinnsmal från början heller, utan vägde ca 65 kg när jag plussade.
  • LillYmer
    iolanthe skrev 2009-03-18 13:25:15 följande:
    Det där är precis som jag äter själv, och jag är har ökat 11 kg nu i vecka 30, så det funkar inte så bra på mig . Och då var jag inte pinnsmal från början heller, utan vägde ca 65 kg när jag plussade.
    Jo men vissa har ju oturen att må extremt illa i början utan att kräkas speciellt mycket och då hjälper det bara att äta nåt, vad som helst bara man får i sig det fort!!. På det viset kan det smyga på sig några extra kilo trots att man äter bra i övrigt.

Och 11 kg i v.30 är inte såmycket. Jag hade gått upp ca 8 kg då.

Beror ju även på hur man klassar promenader/motion. Vissa går en tiominutersrunda varannan dag och vissa går två-tre timmar om dan.

Allt är relativt. =) Själv tror jag att fem kg av det jag gått upp är bröst och resten sitter på ryggen och röven. Magen väger ingenting haha.
  • luckyme83

jag är i vecka 34 och har gått upp 8 kg...
    jag äter regelbundet samt motionerar varje dag..ute på promenad med hunden minst 45 minuter om dagen...
    ibland tar jag en cykeltur på en mil =) kan juh tillägga att jag inte har ont i ryggen eller andra gravidbesvär..
    jag känner mig som vanligt fast med en stor kula på magen =)

• iolanthe
    LillYmer skrev 2009-03-18 14:18:31 följande:
    Jo men vissa har ju oturen att må extremt illa i början utan att kräkas speciellt mycket och då hjälper det bara att äta nåt, vad som helst bara man får i sig det fort!!. På det viset kan det smyga på sig några extra kilo trots att man äter bra i övrigt. Och 11 kg i v.30 är inte såmycket. Jag hade gått upp ca 8 kg då.Beror ju även på hur man klassar promenader/motion. Vissa går en tiominutersrunda varannan dag och vissa går två-tre timmar om dan.Allt är relativt. =) Själv tror jag att fem kg av det jag gått upp är bröst och resten sitter på ryggen och röven. Magen väger ingenting haha.
    Jag menade absolut inget illa, det är jättebra tips att följa, oberoende av viktökning .

Jag är själv en sån som mådde illa i början, och som du säger, det enda som hjälpte var att äta, vilket gjorde att jag gick upp 5-6 kg redan före vecka 20, och då väger ju inte livmoder+bebis speciellt mycket. Men jag hoppas klara mig på med att gå upp endast 4-5 kg resten av graviditeten. Men, men, blir det mer så blir det.
  • Sirendes

Jag försöker bara röra på mig och äta sunt. Jag känner mig inte så orolig, för förra gången gick jag upp sammanlagt 21 kg men de rasade liksom av inom fyra månader efter förlossningen, trots daglig godispåse under helamningsperioden. Denhär gången tar jag alltså varje kilo med ro, men äter kanske lite bättre nu för jag har bara gått upp hälften så mkt som i samma vecka förra gången, än så länge.

• Sirendes

Det som är bra är att sötsuget minskat. Dricker massor av vatten, försöker få i mig mat från alla delar av kostcirkeln, det brydde jag mig inte så mkt om som icke-gravid. Tänker inte på hur mkt jag äter direkt, äter också Bregott och helfet fil och mjölk, försöker äta naturliga produkter och undvika tillsatser istället för att undvika naturligt feta saker. Tror jag behöver det extra fettet för att över huvud taget fungera.

• luckyme83

jag äter oxå bregott..
    jag tror på helfeta produkter..
    äter man light tror jag man bara äter ännu mer....

• Lilla Mamma

oj oj oj! Igår blev det urger King kl 22,00 på väg hem från Stcokholm.. inte så bra kanske men jag hade bara ätit enmacka och en halv risi frutti på hela dagen och var så sjuuukt hungrig! Idag är det bot och bättring, är som vanligt tokig i magen efter snabbmaten så det blir havregrynsgröt till frukost igen och sen yoggi med hallon till till mellanmål. Kanske en grov macka med ägg till lunch och sen keso till mellis nr 2. Middag blir väl vad som finns eftersom vi måste handla idag och är lite short av allt idag. Men det blir nog bra ändå! är sjukt törstig med... jäkla snabbmat!

• Bessie

Jag äter som jag brukar, och rör inte på mig mer än vanligt. Har en avslappnad attityd till hela viktgrejjen. Kroppen lägger på sig det den behöver, och det brukar (iaf för mig) rinna av under amningen. Jag gick upp 18,5 kg första gången, 16,5kg andra gången, och är nu i v 19 uppe i +4,5 kg. Känns helt okej . Antar att det lär bli lite mer på slutet denna gången, eftersom jag kommer att vara höggravid under sommaren, och då brukar man ju samla mer vatten, men det försvinner ju också efter förlossningen .

Svar på tråden Hur gör ni för att hålla vikten nere?