• Lilla Mamma

Hur gör ni för att hålla vikten nere?

Jag bara undrar hur ni gör för att inte gå upp för mycket i vikt under er graviditet? Äter ni speciellt? Tränar? Några andra knep?

Själv är jag i v 29 och har gått upp 11kg och har nu börjat hålla lite bättre koll på vad och hur mycket jag stoppar i mig.
    Äter mycket grönsaker, havregrynsgröt på morgonen och inget godis mer än på lördagar. Har lyckats stå still i vikt i snart 3 veckor vilket känns bra för med min första gick jag upp 1kg i veckan hela min tredje trimester och slutade på +23 kg. Alldeles för mycket enligt min dåvarande barnmorska. Och alldeles för mycket för min rygg och min spegelbild. (haha)

Ska byta batterier i min stegräknare oxå så jag kan börja gå mina 10 000 steg om dagen som rekomenderas för de som vill ha koll på vikten. Hoppas att kunna hålla nere viktuppgången till bara 4 kg de sista 10 veckorna. Det låter väl ganska rimmligt? (vattenvikt är inte så mycket att göra något åt men fettet kan man försöka hålla borta)

• Svar på tråden Hur gör ni för att hålla vikten nere?
  • Lilla Mamma

Ja det är verkligen inte kul alltså.. men man gör vad man kan. Nu ska jag ut på promenad så fort lillkillen vaknar från sin tupplur. Hejja mig!

• busiga barn

Jag försöker att inte gå upp lika mycket denna gången. Är jäkligt sötsugen just nu bara... ;0) Börjar bli lite tung tycker jag, så jag försöker tänka mig för lite mer vad jag stoppar i mig. Promenera fungerar också bra för mig! Glöm inte att dricka mycket vatten, det hjälper till en del.

Lycka till!

• ääni

Jag är i v 18. Första tiden var det inga problem åt det hållet, snarare åt det andra, hade ingen aptit, "allt" smakade päck. Men sedan v 14-15 har jag ätit som en häst! Förra veckan blev det dessutom en hel del godis och chips. Börjar bli orolig för hur det ska sluta. Ska verkligen försöka kontrollera detta nu. Tror jag ska försöka minska på det onyttiga sockret och fettet samt äta när jag är hungrig, inte om jag bara är sugen. Försöka äta ungefär som vanligt, kanske bara något extra mellanmål.

Men det är ju inte det lättaste. Jag brukar hålla vikten genom att titta på magen och känna hur kläderna sitter men det funkar ju inte nu. Dags att hålla koll på vågen.

Tar också gärna emot tips!

• Lilla Mamma

Ligger still 3e vecka i rad idag! Tjoho! Hoppas det håller i sig ett tag till. Man behöver ju inte gå upp mer än 12kg så jag behöver inte gå upp mer alls om man ska kolla på vad som är normalt. Goodie goodie! Blev ingen promenad igår för det blåste iskallt och vem vill gå ut i det? Inte jag i alla fall! Nä nu ska jag äta lite frukost och sen ska jag göra mig och gossen klara för öppna förskolan som han gillar så mycket!

• Heiress

Jag äter när jag är hungrig och tyvärr mer sött och fikabröd och sånt jox, men samtidigt tänker jag såhär:

Bättre att kotten inte svälter i alla fall å inte jag heller. Dessutom vet jag att jag lyckades gå ner 18 kg förra graviditeten (var 17 kg plus vid förlossning) så det ska nog gå igen med motivation och eftertanke, men nu njuter jag av att inte behöva tänka lika mycket på figuren.

Är i vecka 22 +2 och har gått upp 8 kg hittills.

• Tiffe

Jag gör inget speciellt, har alltid varit smal, motionerar knappt, bara kortare promenader, ibland får jag något och ryck och tränar. Äter ganska hälsosamt, men känner mig extra sugen på sött nu, så jag "syndar" ganska ofta . Äter tills jag blir mätt och inte särskilt mycket (eftersom det tar stopp).

Den gyllene regeln är att man inte ska stoppa i sig mer än man förbrukar, låter enkelt, men så sant! (jag räknar inte kalorier, vet knappt vad det är). Har ingen aning om vad jag gått upp (är i v.23) för vågen är inte brukarbar. Förra graviditeten gick jag upp 15 kg.

• Sommarbarn 2007

Jag gör ingenting, för jag går upp ändå. Visst unnar jag mig lite men det är marginellt, motionen är den samma. Är i v. 37 och sprängde 20 kilos vallen i förra veckan. Förra grav slutade jag att räkna vid 20 kilo trots att jag gick upp mer efter det... Men å andra sidan gick jag ner allt och lite till på mindre än 4 månader, och då var jag supermotiverad! Så denna gång lutar jag mig tillbaka och känner mig trygg i vetskapen att jag kan gå ner allt när väl bebisen kommit ut.

• Lilla Mamma

Sommarbarn 2007 skrev 2009-03-17 13:26:53 följande:

Jag gör ingenting, för jag går upp ändå. Visst unnar jag mig lite men det är marginellt, motionen är den samma. Är i v. 37 och sprängde 20 kilos vallen i förra veckan. Förra grav slutade jag att räkna vid 20 kilo trots att jag gick upp mer efter det... Men å andra sidan gick jag ner allt och lite till på mindre än 4 månader, och då var jag supermotiverad! Så denna gång lutar jag mig tillbaka och känner mig trygg i vetskapen att jag kan gå ner allt när väl bebisen kommit ut.
    Hu jag hade inte klarat att bara luta mig tillbaka och låta det va! Jag vet att allt jag går upp nu måste bort efter förlossnig så d känns inte så kul då. Syndade dock idag och åt några chocolate-chip cookies på öppna förskolan. Får kompensera med lättare middag...
  • iolanthe
    Heiress skrev 2009-03-17 13:06:51 följande:
    Jag äter när jag är hungrig och tyvärr mer sött och fikabröd och sånt jox, men samtidigt tänker jag såhär:Bättre att kotten inte svälter i alla fall å inte jag heller. Dessutom vet jag att jag lyckades gå ner 18 kg förra graviditeten (var 17 kg plus vid förlossning) så det ska nog gå igen med motivation och eftertanke, men nu njuter jag av att inte behöva tänka lika mycket på figuren. Är i vecka 22 +2 och har gått upp 8 kg hittills.
    Jag vet också att jag kan gå ner egentligen, utöver dom 11 kg som for vid förlossningen gick jag ner ytterligare 15 kg efter förra grav, eller allt var inte grav.kilon då, hade lite att ta från sen innan också. Men det var inte så värst roligt, och jag vill inte vara tvungen att banta flera månader nu, främst för dotterns skull. Jag vill att hon ska slippa höra viktprat eller märka att mamma bantar, och jag tror att det kan vara svårt att göra det helt obemärkt.
  • kikkiiii

Jag har gått upp 2 kg sen inskrivningen, och går in i vecka 25 på torsdag. Jag försöker tänka på vad jag äter, men ibland går det bara inte att stå emot sötsugen så då tkr jag man måste få äta ;)

Svar på tråden Hur gör ni för att hålla vikten nere?