• Anonym

alvedon överdos

Hej!
    Vad finns det för risker med att inta ca. 22 tabletter á 500 mg alvedon under ca. ett dygn.

Obs! Detta gäller inte mig så kan itne svara på varför detta har gjorts.
    Tacksam för svar!!

• Svar på tråden alvedon överdos
  • Anonym (....)
    lövet2 skrev 2009-03-16 19:07:06 följande:
    Ring 112 och ge dem adressen!
    Precis, gör det nu, det har ju redan gått flera timmar sen du skrev ditt första inlägg, hon lär ju inte bli bättre...
  • crazy cat lady
    Anonym skrev 2009-03-16 19:01:02 följande:
    Fan.. Hon har slängt i sig sammanlagt 30 tabletter under två dagar.. Hon svarar inte på mobilen längre.. Vad ska jag göra? Ringa polisen? kan dom hjälpa mig?Hur farligt är 30 tabl? Jag vet att det är farligt och kan ge leverskada men är det i princip säkert att hon får leverskada efter 30 tabletter?
    Man kan aldrig säga helt säkert men i princip ja, efter 30 tabletter uppstår leverskada eftersom levern inte kan bryta ner mer paracetamol efter en viss mängd. Och som andra redan skrivit, när symromen kommer är det redan försent.
  • Anonym

pratat med polisen och dom skulle skicka en bil..
    Jag kan inte göra så mkt mer nu eftersom jag inte får tag på henne, vet inte ens om hon är hemma!?
    Är de försent att hindra att hon får leverskador när hon började ta tabletterna igår?
    Tack för all hjälp!

• Anonym (123)

Så många Alvedon kan man inte ta och överleva. Levern dör helt enkelt.

• Tygtiiger
    Anonym skrev 2009-03-16 20:09:54 följande:
    levern dör?...
    Levern skadas av alvedon i för höga doser. Det betyder att leverceller dör. Om för många leverceller dör kommer hela levern att gå under. Då måste man få en ny lever, annars dör man, levern är så viktig för kroppen.
    Men om man får behandling i tid eller om inte så många leverceller dör så kan levern så småningom läka sig själv. Man behöver sjukvård men klarar sig och blir frisk igen.

Det är fullkomligt omöjligt att säga om din väninna skadats av ett visst antal tabletter. Man måste ta blodprov och mäta hur hög halt av paracetamol (det aktiva ämnet i alvedon) som hon har i blodet och också mäta vissa ämnen som skadade leverceller släpper ifrån sig, då kan man få en uppfattning om hur skadad levern är. En del människor tål väldigt höga doser, andra tar stor skada av bara en liten överdos. Det beror på hur ens lever arbetar, hur mycket alkohol man brukar dricka och vilka andra mediciner man tar, och hur tung man är.
  • Tygtiiger

Anonym (les) skrev 2009-03-16 15:34:45 följande:

jag har själv tagit många värktabletter samtidigt,blandade alvedon och ipren..eftersom det är kräkmedel i de kom de upp igen.. konstigta tt de inte gjorde det på din vän.som sagt,hon behöver vård. hon behöver prata om sina problem..
    ...det är inte kräkmedel i alvedon eller ipren men de flesta mår illa om de tar många på en gång och kräks, helt enkelt för att kroppen reagerar på förgiftningen. I synnerhet ipren.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-03-16 19:01:02 följande:
    Fan.. Hon har slängt i sig sammanlagt 30 tabletter under två dagar.. Hon svarar inte på mobilen längre.. Vad ska jag göra? Ringa polisen? kan dom hjälpa mig?Hur farligt är 30 tabl? Jag vet att det är farligt och kan ge leverskada men är det i princip säkert att hon får leverskada efter 30 tabletter?
    Det är tillräckligt för att hon ska dö..av blödningar invärtes då levern kollapsar.
  • Anonym (....)

Hur har det gått? Har du hört något från henne?

• Anonym (nej nej)

Anonym (les) skrev 2009-03-16 15:34:45 följande:

jag har själv tagit många värktabletter samtidigt,blandade alvedon och ipren..eftersom det är kräkmedel i de kom de upp igen.. konstigta tt de inte gjorde det på din vän.som sagt,hon behöver vård. hon behöver prata om sina problem..
    Det finns INTE kräkmedel i. Vet inte varför såna här rykten uppstår.Klart man kan må illa av för stora doser, men kräkmedel, nej..

Som sagt ovan, se till att din vän kommer in NU. Leverskador är inte att leka med.
Svar på tråden alvedon överdos