• ThereseK

Försäkring som täcker missfall?

Är det bara "gravidförsäkringarna" som täcker missfall?
    Tänkte eftersom jag vart inlagd efter missfall och fått kostnader runt det och så, men jag hann aldrig ta någon gravidförsäkring, bara fått papprena hemskickad =( höll på o jämförde olika bolag..

Men jag har vanlig "olycksfallsförsäkring" och så, kan det gälla där tror ni? Orkar inte sitta o ringa runt o höra efter och få nej typ..

• Svar på tråden Försäkring som täcker missfall?
  • Alicia05sMamma

Har du en sjuk & ol.falls förs. kan du får ersättning på den.

(¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Alicia05sMamma

Har du nu bara en ol.falls försäkring täcker den inte upp så du kan få ersättning för att ha legat inne på sjukhus tyvärr.

• Alicia05sMamma

Beklagar att du inte fick behålla ditt lilla knyte.

• systersandra

Alla gravidförsäkringar täcker inte missfall.Trygghansa gör det inte ,det vet jag.
    Tror länsförsäkringarnas gör det,du får 1000 kri ersättning.
    Vet dock inte hur tidigt den börjar gälla,får man missfall i v.8 så har det nog inte börjat gälla,gäller ver för senare missfall.

• ThereseK

Tackar! Hmm, då ska jag prova att ringa försäkringsbolaget o prata med dem..
    blir ju en hel del omkostnader just nu känns det som =(

• ThereseK

Ringde försäkringsbolaget..får ingen ersättning..Då skulle man haft en gravidförsäkring =( Då ska man alltså va snabbare nästa gång med försäkring om det skulle hända igen..kan va bra o veta..

Men dumt också me en del försäkringar för det e ju inte alla som gäller ända från början på graviditeten..men men, så e det ibland..

• Kinya

Från vilken vecka täcker de missfall?

Hur gör de med MA? Ex: Om de ersätter för missfall efter vecka 12 och man får reda på att man fått MA (fostret dog innan v12 men det upptäcks efter v12). Hur gör de då?

• Örnie

Det är ju väldigt tråkigt med missfall, men vad är det för vits med att betala in till en försäkring ifall det skulle hända? Ett missfall kan väl inte ersättas med pengar? Det ligger ju på ett helt annat plan. Eller måste man betala sjukhusvistelser i Sverige själv nuförtiden?

• ThereseK

jag hade önskat att försäkringsbolaget skulle kunna täcka lite kostnader, för att nu på bara en vecka så e jag uppe i 900:- i sjukvårdskostnader eftr mitt MA =( Känns lite tråkigt att behöva betala det på grund av en tråkig sak som hänt, nu har jag ju pengarna ändå, men känner ändå att det hade vart skönt att få tebax lite. Dessutom ska jag in på skrapning på fredag o det går väl på 300 till, visserligen får man ju högkostnadskort men jag har inte hunnit få alla stämplar ännu..

Jag frågade ju inte fördäkringsbolaget specifikt om MA, eftersom jag tänker att det säkert går under mmissfall bara..så vet inte hur reglerna e..

• Kinya

Varje sjukhusbesök kostar 300 kr. Jag har varit inne 3 ggr hittills (behöver förhoppningsvis inget mer) och har därför betalat 900 kr enbart för att jag fått MA. Nu har jag ju dessa pengar men det hade varit skönt att kunna lägga dem på andra saker än ett MA...

• godizjen

Men man kan ju tycka att eftersom vissa försäkringar täcker andra sjukhuskostnader, så skulle dom lika gärna kunna täcka kostnaderna vid missfall. Menar alltså att man borde kunna få ersättning för kostnaderna, men inte just för fostret..

• sommar2001
    systersandra skrev 2009-03-17 10:55:23 följande:
    Alla gravidförsäkringar täcker inte missfall.Trygghansa gör det inte ,det vet jag.Tror länsförsäkringarnas gör det,du får 1000 kri ersättning.Vet dock inte hur tidigt den börjar gälla,får man missfall i v.8 så har det nog inte börjat gälla,gäller ver för senare missfall.
    Den börjar gälla tidigast v 26.
  • frieden

ni som är uppe i 900 i sjukkostnader får inte ni frikort då? det har jag fått iaf,,,men kankse är olika i olika landsting....gravidförsäkringarna brukar inte gälla förrens tidigast v 26...

• systersandra
    sommar2001 skrev 2009-03-17 19:05:15 följande:
    Den börjar gälla tidigast v 26.
    jo jag vet att trygghansas gör det, men när jag läste och jämförde olika gravförsäkringar med varandra så var det någon som börjarde från v.9,täckte då in missfall.Kan inte svära på vilken det var nu.
  • systersandra

Har kollat lite .Folksam är den enda som täcker missfall.Deras gravdförsäkring börjar gälla från v.23,de andra gäller från v.26.
    De ersätter missfall som inträffar mellan v.10- v.20 med 1000 kr.de är de unika med att göra.Det är ju inte så mycket pengar egentligen.
    tidiga missfall innan vecka 10 ersätts alltså inte.
    För att få ersättning måste man också ha betalat premien,så får du missfall i v.12 men inte betalat ännu blir du utan ersättning.

• frieden

ok...så i princip skulle man kunna säga att man får tillbaka premien om man får missfall tidigt..då tjänar man ju egentligen ingenting på att teckna den....

systersandra skrev 2009-03-18 09:37:17 följande:
    Har kollat lite .Folksam är den enda som täcker missfall.Deras gravdförsäkring börjar gälla från v.23,de andra gäller från v.26. De ersätter missfall som inträffar mellan v.10- v.20 med 1000 kr.de är de unika med att göra.Det är ju inte så mycket pengar egentligen. tidiga missfall innan vecka 10 ersätts alltså inte. För att få ersättning måste man också ha betalat premien,så får du missfall i v.12 men inte betalat ännu blir du utan ersättning.
  • systersandra

Nej precis.Så försäkringsbolaget förlorar ju ingenting på det egentligen eftersom graviditeten avslutas där och du kan inte få ut mer på din försäkring.
    Är bara en liten "tröst",ungefär tack för du tog en försäkring,tråkigt att du fick missfall,du får tillbaks premien.

Svar på tråden Försäkring som täcker missfall?