Rökare: när har ni fött era barn?
Ni som rökt under graviditet:
När har era barn blivit födda i förhållande till beräknat förlossningsdatum? Har de varit mindre än andra, och har det blivit några andra komplikationer?
Ni som rökt under graviditet:
När har era barn blivit födda i förhållande till beräknat förlossningsdatum? Har de varit mindre än andra, och har det blivit några andra komplikationer?
I vecka 40+3 kom min son 3,5 kg 52 lång inga problem men nu som tonåring har han problem med förkylningsastma å falsk krupp..
Jag säger inte att det är bra att röka och "hyllar" inte min mamma för att hon gjort det.. MEN faktum kvarstår att gravida som röker säkert redan har dålig samvete för att dem gör det, och om man försöker att sluta så tycker jag att de ändå försökt.. Men sen vet ju alla att FL oftast kommer med pekpinnar, och jag är nog tvärtom att jag tycker att så länge man försöker så borde man inte få skit för det.. Man kanske ska stötta istället för att komma med fakta som de flesta faktiskt redan vet om..
Visst det är skitdåligt att röka vare sig du är gravid eller inte, men världen är sån att den ser ut på det viset att folk röker ändå..
Och det om att fruktbarheten hos män och kvinnor blir sämre hos barn vars mamma rökte under graviditeten är nog en propaganda som bara infaller vissa, precis som folk utan rökande föräldrar kan drabbas av.. Förr i tiden rökte man tillochmed på förlossningen, konstigt att vi alla finns då.. Bara en fundering.. Och jag, trots min mammas rökning är sjukt fertil, blir gravid bara jag går förbi en kille och missat ett piller med några timmar. Och min bror har avlat fram fina barn.. Vi är iofs unga (~26-27) men är det inte då man är skapt till att skaffa barn? Om vi får svårt att skaffa barn vid 40 års ålder, vad gör det? Det är ju inte då man ska skaffa barn egentligen (om man ska kolla till hur kroppen är uppbyggd)..
Så istället för att bara ge massa ris, ska man kanske stötta den rökande gravida så blir det kanske liiite lättare att trappa ner..
Men detta är ju min åsikt..
Han föddes v 39 +2 vägde 3800 och 51cm lång.
rökte 5 cigg om dagen och det syndes inget på moderkakan!!
Lyckades tyvärr aldrig sluta helt under mina graviditeter men drog ner enormt.
1:a 18 dgr över beräknat 4,6 kg
2:a 14 dgr över beräknat 4,9 kg
(skulle de kommit senare och blivit ännu större om jag inte rökte är jag glad att jag inte slutade helt ("skämt")
Dottern har varit ett öronbarn men är nu helt sjukdomsfri.
Min mamma rökte och nu ska jag berätta vilka men vi barn fått av det:
Dotter 1: ADD, försvagat immunförsvar
Son 2: Astma, allergier och försvagat immunförsvar
Son 3: Astma, ADHD, beteendestörning
Dotter 4: Försvagat immunförsvar, astma, ångest
Dotter 5 som slapp en rökande mamma: Inga allergier eller problem alls.
Detta har med rökningen att göra, ingen tveka om saken så kom tillbaka om 20 år och utvärdera om ert barn fick några men eller ej av er rökning.
Vi barn som rökte i livmodern föddes alla efter BF och vägde inte över 3300 gr.(underutvecklade med andra ord)
Jag föddes år 1979 då det inte var "modernt" att sluta röka bara för att man blev gravid. Jag är född ca 2 veckor före bf, 3600 gram och 52cm. Jag vet dock inte hur mycket hon rökte, men antar hon fortsatte som vanligt 1/2 - 1 paket om dagen.
Jag har artat mig rättså bra, kvinna, 172cm, lite lätt överviktig dock inte otränad, icke rökare (aldrig testat röka), universitetsutbildning 4 år, talar 3 språk flytande, inga allergier.
Min mamma rökaren däremot är idag fortfarande beroende av nikotin, har dock kol nu och kan inte röka utan snusar sedan 5-6 år tillbaks. Hon har också fått astma, snarkar mycket och har fått diverse allergier och jag är övertygad om att hon kommer dö alldeles för tidigt av lungcancer eller något liknande. Hon är idag 58 år gammal.
1an rökte jag inget första 3 månaderna sen ca 1-2 cigg per dag till v 40, kom på BF vägde 3700g
2an, rökte ca 1 cigg om dagen efter jag fick grav beskedet, föddes på BF plus 16 vägde 4900g
3an har inte rökt nått med och är i v 15 ska bli spännande när denne tittar ut!