Rökare: när har ni fött era barn?
Ni som rökt under graviditet:
När har era barn blivit födda i förhållande till beräknat förlossningsdatum? Har de varit mindre än andra, och har det blivit några andra komplikationer?
Ni som rökt under graviditet:
När har era barn blivit födda i förhållande till beräknat förlossningsdatum? Har de varit mindre än andra, och har det blivit några andra komplikationer?
Håller med om att de inte är bra att röka under graviditeten... slutade själv men rökte lite i början. För vissa kan de vara problematiskt att sluta tvärt, man kanske bör få hjälp att trappa ner för att sedan sluta så fort man kan. De kan vara otroligt jobbigt att sluta och de i sig kan göra att man mår väldigt dåligt vilket också kan påverka barnet, fick jag höra.
Påstår med de inte att de är ok att röka.
Mitt barn kom 2dagar efter beräkning. Normallång och normalvikt.
Anonym (Jo) skrev 2009-03-20 10:49:11 följande:
Jag förstår inte ens att folk kan ha denna diskussionen. Bara för att det har gått bra för de som skriver här så betyder det ju inte att det gör de för alla. Hade jag inte lyckats sluta hade jag skämmts för alla som tusan för att jag rökte. Det finns inget värre än att se en gravid kvinna stå och röka som ingenting. Skämms ni inte? Det är inte okej att röka under en graviditet. Har man extreama problem med att sluta borde väl detta vara en tråd för att peppa alla till att sluta. Inte för att skriva att mitt barn var helt okej och växte jätte bra. Det deppar ju inte folk till att sluta. Det gör det ju folk mindre "oroad" bara för att det gick bra med hennes barn gör det ju de med mitt med. Hur naiva är dessa gravida mammor? Gör allt för att försöka sluta och peppa varandra ist.
Varje människa bör ju ta sitt eget ansvar... och bör även veta och förstå att bara för att de gått bra för någon så behöver de inte gå bra för en annan...
Angående rökning...de kan vara självklart och jättelätt att sluta för någon bara av vetskapen att ett barn växer där inne... men så är de tyvärr inte för alla...
Men själklart bör man göra allt som står i sin makt för att försöka sluta!
Jag rökte tyvärr båda gångerna jag väntat barn. Inget jag är stolt över och jag kommer aldrig hitta på lama ursäkter för min rökning. Taskig karaktär helt enkelt.
Men jag gick i alla fall över tiden nästan en vecka med båda barnen.
Både föddes friska och hela och normalviktiga. Sen har allt rullat på perfekt.
Jag vet att man får skit på sig som rökare. Och särskilt från alla förståsigpåare som tror dem vet allt.
men nu är det så att det är en enkel utväg att skylla minsta problem på rökningen.
Det är enkelt att säga rökningen är orsak när man inte vet varför ett barn har vissa problem.
Att som nån skrev här säga att det är mammans fel att hennes son är steril bara för att hon rökte när hon väntade honom. Ja vad skall jag säga. Det är både dumt och navit att uttala sig på det viset. För ärligt pojken kunde blivit steril vilket som.
Jag vet att många mammor rökte på 70 talet och det är inte så många av oss som är födda då som har problem. Det finns många andra faktorer som spelar in idag som gör att barn föds med massa problem.
Och kan säga att dem bland mina bekant som har barn med mest problem är dem som aldrig rökt en cigg i hela sitt liv. Hur förklarar man deras problem när man inte kan skylla på rökningen??
Alltså rökning är inte boven i alla draman punkt slut.
Det är precis som när man går till läkaren för att man har ont i örat. Frågan kommer om man röker och då svarar man ja. Ja men då är det därför du har ont i örat.
Ja ni hör säkert själv hur stupid detta låter. Rökning är inte bra oavsett barn i magen eller inte. Men att bara skylla allt på rökning är helt enkelt brist på kunskap inget annat.
Tack för mig mamman med två friska barn trots att jag röker....
Kul att det gick bra för Anonym tvåbarnsmamma, men vissa har inte den turen. Det finns alltid risker varesig man röker eller ej. Men jag undrar hur alla tänker här när de får rökning att framstå som "inte så farligt" och "det finns andra som har född barn med problem men som aldrig har rökt", Jaa det finns det och stakars dom, men dom har iaf inte lagt till en faktor som kan skada barnet nämligen RÖKNING. Jag tycker inte att man kan säga så att det finns andra saker som kan skada barnet förutom rökning och sen se rökning som en mindre allvarlig sak. Man kan inte skylla alla problem som barn kan födas med på rökning men det kan ju bidra. Jag hade skit svårt att sluta röka men gjorde det för mitt barns hälsa. Sen om mitt barn föds med problem så är det ju jätte synd, men jag kan ha ett gott samvete för att rökningen inte fanns i mitt liv. Skulle jag däremot röka under hela graviditeten och barnet föds med skador, jag hade aldrig förlåtit mig själv..
Hur kan ni ta den risken undrar jag?
10 dagar före bf,
utan problem .
Fin moderkaka mm.
Anonym (ej rökare längre)
Nej jag säger inte på något vis att rökning skulle vara ofarligt läs vad jag skriver.
Men det jag säger är att skyll inte allt på rökingen och gör det lätt för sig för då är man ute och cyklar. Punk slut.
Rökning är helt enkelt aldrig bra men fortfarande inte orsaken till allt som kan gå fel så jag anser att folk skall sluta måla upp det på det viset .
Det är inte bra att röka så det är ju självklart att folk målar upp det så. (Anonym tvåbarnsmamma) Du kanske inte skrev att rökning skulle vara ofarligt men läser man mellan raderna på vad de flesta har skrivit här så känns det nästan som om dom har helt okej orsaker till att röka och att det inte alls är farligt. Det är ingen som har sagt att rökning enbart skadar ditt barn. Det finns en massa faktorer till varför sånt händer. Men jag undrar VARFÖR lägga till en faktor? Man får själv välja om man vill röka eller ej under en graviditet men jag tycker att man ska verkligen överväga sitt val om man inte väljer att sluta. Hade rökning inte skadat ditt barn så hade det ju varit helt okej. Men nu är det ju vetenskapligt bevisat att rökning skadar ditt barn (nej kanske du har tur men din granne kanske inte har de) . Och eftersom det är vetenskapligt bevisat att det inte är bra med rökning varesig du är gravid eller ej så är de väl inget att snacka om? Gör ditt val men skyll dig själv om du föder ett barn med skador, för kanske, bara kanske, beror det på DIN rökning. Och vem vill bära de ansvaret? Inte jag iaf.