• Anonym

Rökare: när har ni fött era barn?

Ni som rökt under graviditet:

När har era barn blivit födda i förhållande till beräknat förlossningsdatum? Har de varit mindre än andra, och har det blivit några andra komplikationer?

• Svar på tråden Rökare: när har ni fött era barn?
  • Anonym (less)

Blä....jag är så j¤&*kla trött på denna diskussion.....

För det första....det är aldrig bra att röka ( det vet alla, inklusive rökare)
    För det andra....det kan var väldigt svårt att sluta ( och jobbigt att konstant bli påhoppad för sin last, gravid eller inte)
    För det tredje.... vet man att det finns risker med att röka under graviditeten, MEN har ni tagit reda exakt på hur stora riskerna är?! Handlar det om 50%, 12% eller 0,008%!!!
    För det fjärde.... En graviditet kan sluta illa oavsett man röker eller inte, barn kan få allergier oavsett man röker eller inte. MEN om mamman rökt OCH det vill sig illa, så var det ju självklart rökningen som var orsaken (....är det inte lite skyll dig själv då.....?) Om mamman inte rökt......vad beror det på ....naturens lag ( och är det inte.....stackars henne då) ?!?
    För det femte ...är det i vart fall sån moralpanik på allt som har med föräldraskap och graviditet att göra ....

Det viktigaste är att man mår bra under sina fantastiska 9 månader, rökare som ickerökare!!!

• Anonym

Anonym (less) skrev 2009-03-20 16:22:12 följande:

Blä....jag är så j¤&*kla trött på denna diskussion.....För det första....det är aldrig bra att röka ( det vet alla, inklusive rökare)För det andra....det kan var väldigt svårt att sluta ( och jobbigt att konstant bli påhoppad för sin last, gravid eller inte)För det tredje.... vet man att det finns risker med att röka under graviditeten, MEN har ni tagit reda exakt på hur stora riskerna är?! Handlar det om 50%, 12% eller 0,008%!!!För det fjärde.... En graviditet kan sluta illa oavsett man röker eller inte, barn kan få allergier oavsett man röker eller inte. MEN om mamman rökt OCH det vill sig illa, så var det ju självklart rökningen som var orsaken (....är det inte lite skyll dig själv då.....?) Om mamman inte rökt......vad beror det på ....naturens lag ( och är det inte.....stackars henne då) ?!?För det femte ...är det i vart fall sån moralpanik på allt som har med föräldraskap och graviditet att göra ....Det viktigaste är att man mår bra under sina fantastiska 9 månader, rökare som ickerökare!!!
    WORD!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • Anonym (tvåbarnsmamman)

Anonym (less)
    Precis så jag resonerar.

• Mirva

Anonym (less) skrev 2009-03-20 16:22:12 följande:

Blä....jag är så j¤&*kla trött på denna diskussion.....För det första....det är aldrig bra att röka ( det vet alla, inklusive rökare)För det andra....det kan var väldigt svårt att sluta ( och jobbigt att konstant bli påhoppad för sin last, gravid eller inte)För det tredje.... vet man att det finns risker med att röka under graviditeten, MEN har ni tagit reda exakt på hur stora riskerna är?! Handlar det om 50%, 12% eller 0,008%!!!För det fjärde.... En graviditet kan sluta illa oavsett man röker eller inte, barn kan få allergier oavsett man röker eller inte. MEN om mamman rökt OCH det vill sig illa, så var det ju självklart rökningen som var orsaken (....är det inte lite skyll dig själv då.....?) Om mamman inte rökt......vad beror det på ....naturens lag ( och är det inte.....stackars henne då) ?!?För det femte ...är det i vart fall sån moralpanik på allt som har med föräldraskap och graviditet att göra ....Det viktigaste är att man mår bra under sina fantastiska 9 månader, rökare som ickerökare!!!
    Ja, jag har tagit reda på riskerna. 80% av de barn som dör i PSD har en mamma som rökt under graviditeten. 10% av de gravida mammorna röker. Resten kan du räkna ut själv.

Om jag misshandlar mitt barn på grund av någon psykisk störning så finns alltid risken att mitt barn kommer att få problem i livet senare, men barnet kan självklart få problem ändå även om jag inte misshandlar barnet, betyder det då att det är okej att misshandla barnet?

Anonym(less) skrev: "Det viktigaste är att man mår bra under sina fantastiska 9 månader, rökare som ickerökare!!!"

NEJ! Det viktigaste är att barnet mår bra under sina första nio månader! Med ständig syrebrist mår inget barn bra. Förhoppningsvis var du ironisk.
  • Råsa

Har precis fått veta att jag är gravid och de är första gången, har därför ingen egen erfarenhet på detta vis men jag vet att min biologiska mamma rökte STORA mängder när hon väntade mej, dessutom blev jag inte ammad (vilket också ska ge allergi och dåligt imunförsvar om jag fattat rätt). När jag föddes var jag 54 cm lång och vägde 3600, vad jag förstått är det normalt? har aldrig haft astma eller allergier och är normalt lång. Självklart "ska" man inte röka under en graviditet, men jag tror det finns omständigheter som bör försvaras. Själv håller jag på att trappa ner och efter sex års snusande är jag nu nere på två cigaetter om dagen :)

• krabban

Vi fick en felfri son ,föddes beräknad dag! var normalstor!
    Nu 1 1/2 år ,inga skavanker!

• Anonym
    krabban skrev 2009-03-21 07:47:45 följande:
    Vi fick en felfri son ,föddes beräknad dag! var normalstor!Nu 1 1/2 år ,inga skavanker!
    Du fick en felfri son ?? Hur vet du det ? Sådant kan visa sig mycket senare. Visst , han kanske har alla fingarar o tår .. men du vet ju inte hur det kommer att vara med hans koncentration och inlärningssvårigheter , allergier osv framöver.
  • aggexa

De allra flesta av er bär svaret själva.
    Många av er har föräldrar som är födda av rökande föräldrar, många av er är själva födda av föräldrar som rökt, många av er har föräldrar som utsatts för passiv rökning, många av er har själva utsatts för passiv rökning.
    Rökning är inte bra för hälsan, det vet vi, men om det vore så farligt som informationen som ges ut så skulle ni inte alla finnas här att kunna skriva om det.

Anonym skrev 2009-03-18 11:50:06 följande:
    Ni som rökt under graviditet: När har era barn blivit födda i förhållande till beräknat förlossningsdatum? Har de varit mindre än andra, och har det blivit några andra komplikationer?
  • Råsa
    Anonym skrev 2009-03-21 08:32:15 följande:
    Du fick en felfri son ?? Hur vet du det ? Sådant kan visa sig mycket senare. Visst , han kanske har alla fingarar o tår .. men du vet ju inte hur det kommer att vara med hans koncentration och inlärningssvårigheter , allergier osv framöver.
    Menar du att jag efter 23 år nu kommer få koncentrations och inlärningssvårigheter? Jag tycker det du skriver inte har några belägg och endast är avsett för att skrämma upp och vara elak. Hon är stolt över att hennes son är som han ska, låt henne vara det. Finns ingen som helst anledning för dej skriva sådana saker i en tråd där grundfrågan var "Fick ni några komplikationer" då det du skriver inte alls har med ämnet att göra.
  • Anonym

Gick två veckor över tiden, igångsatt. 4050 g och 54 cm.
    Han fyller 24 i dagarna och är fullt frisk fortfarande och har varit en helt normal kille som klarat av sin skolgång med bra betyg.

Svar på tråden Rökare: när har ni fött era barn?