Inlägg från: SaraSara |Visa alla inlägg
  • SaraSara

vi balkong odlare

Hej hej!
    Jag hoppar in i tråden
    Har äntligen fått mig en balkong (flyttade i december) och har tänkt ge mig på något litet odlar-projekt nu. Men eftersom jag inte har hållt på med sånt på flera år (inte sen jag bodde hemma hos mamma och pappa) så tänkte jag att jag INTE ska ta mig vatten över huvudet, utan jag tar det nog lite lugnt i år.  Men tomatplata och paprikaplanta har jag tänkt fixa iaf. Och så ska det väl vara nån form av blommor.

Nån som kan tipsa om lättodlade och lättskötta blommor? Jag är värdelös på det här med väderstreck, men vi har eftermiddags- och kvällsol här ute iaf.

• SaraSara

Jag tar gärna emot förslag på blommor som kan klättra, då vi har mycket insyn

• SaraSara
    Flower skrev 2009-04-10 00:04:50 följande:
    Snyft! Är det sant. Jag som köpte på mig fem-sex sorter på trädgårdsmässan..
    På de luktärter jag köpte stod det att blommorna är ätliga... Är det stjälkarna som är giftiga alltså?
  • SaraSara
    vackrastarflow skrev 2009-04-11 21:06:24 följande:
    Enligt flera källor så ska hela plantan vara giftig, men allra mest fröna.
    haha, det var jag som trodde att jag hade läst på luktärtspåsen fast det var på krassepåsen :) Tyckte väl att det verkade konstigt. Men min lilltjej är iaf så liten så jag tror inte hon kommer ge sig på några blommor denna sommar, får passa på med luktärter i år och hoppa över det nästa år istället
  • SaraSara
    Pumpkin skrev 2009-04-14 10:12:36 följande:
    Det är många som blandar ihop luktärterna med krassen faktiskt, varenda gång jag sagt till någon att luktärter är giftiga så svarar de att det inte stämmer. Sen någon sekund senare ändrar de sig och säger att det nog var krassen som var ofarlig
    och det blev extra stor förvirring eftersom jag köpt hem båda :)
  • SaraSara

Vad menas med att bredså? Jag har köpt en fröpåse med "sommarblandning".
    Eftersom det står att man ska bredså istället för att göra rader så antar jag att det är meningen att jag bara ska hälla ut fröna lite huller om buller... men bäst att rådfråga först

• SaraSara
    Pumpkin skrev 2009-04-14 13:56:31 följande:
    Att bredså innebär att man strör fröerna jämt fördelat över ytan och sedan täcker så mycket som fröet skall sättas djupt. Detta passar bra för snabbväxande grönsaker som sallad, rädisor och dill.
    aha, det står inget om djup... kan man då anta att de inte ska täckas över?
  • SaraSara

Jag la mina sockerärtsfrön i blöt igår, så i eftermiddag ska jag sätta dem i jord.

Ska även prova att så paprika både från fröpåse och frön tagna direkt från frukten för att se om det är nån skilnad

Så tänkte jag ha luktärt som ska få klättra vid balkongräcket för att skydda mot insyn (som vi har myyyyycket av).

Slingerkrasse tänkte jag hänga i ampel under takstumpen.

Vill ha en stor kruka med "sommarblandning"

Så blir det vanliga tomater och körsbrstomater, gräslök och persila (har lagt frön i blöt)

• SaraSara

Nu har jag en massa små brukar med planterade fröer här hemma:
    Tomat
    Körsbärstomat
    Paprika (både fån påse och plockad från frukt)
    Gräslök
    Persilja
    Sockerärt
    Slingerkrasse

• SaraSara
    Pelargonen skrev 2009-04-16 23:12:38 följande:
    Paprikan och tomaterna skulle jag snabba mig på att så om jag var du. Annars kan det bli svårt att hinna få mycket frukt på dem.
    Jag brukar sätta igång såhär dags och ändå få massor me frukt på dem. Fast jag har iofs alltid bott högre upp i landet med mycket kallasre väder när jag har odlat tidigare. men det blir nog bra i år oxå hoppas jag på
Svar på tråden vi balkong odlare