-
Får man inte? Alla blomlådor jag ser hänger på utsidan....Pumpkin skrev 2009-04-20 09:27:32 följande:När vi hade balkonglådor - ja. Skulle vilja ha dem på utsidan, men det får man ju inte...
-
Nu har det börjat komma små spröt i mång av mina muggar
Luktärt, cocktail tomat, krasse och gräslök har tittat fram. Persilja, paprika och vanlig tomat har jag inte sett nåt av än.
-
Den enda erfarenheten jag har av bambu är sånna där "lucky bamboo" pinnar som man har i en vas. Planta har jag alrdig provat på.Knasis skrev 2009-04-21 17:57:02 följande:Hejsan alla grönfingrade vänner! Nu har jag uppdaterat mappen "Min balkong". Var på IKEA igår och köpte jalusigardiner. Fick en bambuplanta av pojkvännen. Någon som har erfarenhet av bambu och kan ge lite tips?
-
varför heter de bambu då?Mandragora skrev 2009-04-21 18:24:52 följande:Fast de som du skriver om är ingen bambu.
-
Vilken temperatur bör det vara för att tomatplantor, slingerkrasse och liktärt ska klara sig utomhus?
-
Knasis: Det bruker ju för det mesta vara runt 5 grader även på nätterna, men så vissa nätter är det nere på 0, så det är väl bäst att vänta ett tag så att de små krakarna inte fryser. Jag har en tendens att glömma saker fär ute när jag blir trött. Tänker att "det tar jag in om en stund" och sen nästa dag när jag går ut ligger grejerna kvar..
Men ska iväg å handla lite krukor idag tänkte jag iaf -
smultronplanta har jag funderat på. är den lättskött?
-
Jag har tänkt plantera en avocadokärna.. nån som har provat på det, och hur gjorde ni i så fall? En bekant sa att hennes son hade gjort det för ett tag sedan och att de fick en stor och fin planta. dock kom hon inte ihåg hur de hade gått till väga..
jag har kollat runt lite, och det verkar vara två olika metoder. Antigen sätter man den direkt i jord, eller så låter man den hänga med tanpetare på kanten av ett glas så att halva kärnan är täckt med vatten tills det har kommit en rot.
Jag har fått för mig att det senare alternativet innebär större chans att lyckas.. men vad tror ni? -
hmm.. står att den ska planteras/sättas i vatten med den runda delen nedåt. Men jag tycker då att den har en spetsig och en platt sida... *förvirrad*
-
jag betsämde mig för att sätta den i vatten igr kväll, och under natten har en liten rot-stump tittat framKnasis skrev 2009-04-26 09:35:45 följande:platta sidan nedåt. Grodden kommer i den spetsiga, om jag inte minns helt fel. Lyckades med konststycket en gång för läääääänge sen.. Har för mig att man ska sandpappra den platta sidan lite innan för att rötterna ska ha lättare att växa ut. Men jag kommer inte ihåg om jag satte den i såjord eller i vatten. Har nog provat båda varianterna..
-
ja verkligen, jag blev helt förvånad. Den får nog stå kvar i vatten idag så sätter jag den i jord i morgon. Läste att man bara ska täcka halva kärnan med jord. Kommer du ihåg hur du gjorde?Knasis skrev 2009-04-26 09:51:06 följande:Det gick snabbt!
-
kan man förvänta sig att det blir någon frukt oxå, eller blir det mer bara som en fin krukväxt?Knasis skrev 2009-04-26 09:58:37 följande:Precis.. Halva kärnan i jord. Lägg in bilder efterhand! Det blir fina plantor..
-
hmm.. smulgubbar? Är det nån variant på smultron eller?Knasis skrev 2009-04-26 19:09:06 följande:Idag har jag köpt Smulgubbar och jordgubbar. En vacker lila nejlika slank ner i korgen också..
-
Brukar kryddplantorna man köper i mataffärer överleva om man planterar dem? tänkte hur de är i kvalitén, för om man behåller dem i krukan man köper dem i är de ju vissna efter bara nån dag.Pumpkin skrev 2009-04-26 20:38:40 följande:Nu har jag planterat smultronplantorna jag köpte igår samt sått en stor lövkorg med sommarblandning. Längtar tills det börjar blomma på balkongen Köpte några kryddplantor på Maxi också som jag tänkte plantera i en lite större kruka imorgon. Det blir så FINT därute!
-
Nu blir jag ju sugen på att de hur stor vår balkong är.. får kanske bli ett projet för morgondagen.
Fast egentligen är det väl inte en "äkta" balkong. Vi bor på loftgång, så eftersom balkongen är i anslutning till ytterdörren känns det mer som en "uteplats". Vi bor längst ut på hörnet så vi har lite större än de andra lägenheterna. -
hmmm.... wigwam?Mandragora skrev 2009-04-28 07:29:01 följande:Jag gjorde mitt livs första wigwam i går. Det var till de snabbväxande rosenbönorna. Trots att det inte är särskilt grönt där ännu känns balkongen finare än någonsin! I ena hörnet har jag rosmarin, lavendel, oregano och kungsmynta. I mina två balkonglådor står penséer. Dessa kommer att hamna i en kruka så småningom eftersom jag tänkte ha luktärterna där. På balkongens ena gavel står numera en vägg av pil och mot den finns murgröna, humle, vildvin och klematis. Och här och där finns krukor med blomstertobak, ruccola, indiankrasse, kattgräs, persilja och gräslök.
-
då förstår jagMandragora skrev 2009-04-29 12:39:27 följande:Det är några rejäla pinnar som man sticker ned i krukan. Jag har tre stycken, nästan två meter långa, i den stora krukan med rosenbönor. I toppen sitter pinnarna ihop. Man surrar bara ihop dem. Och pinnarna bildar då en form som växterna kan slingra sig om.
-
inatt har mina små palnt-bebisar övernattat ute på balkongen, de ser ut att fortfarande må bra iaf
Ska ta med mig dottern å handla lite mer krukor och grejer idag så att jag kan börja organisera där ute -
Det låter underbart! Jag vill göra samma sak, dock har vi ingen grill än. Men ska nog införskaffa en i morgonPumpkin skrev 2009-04-30 20:09:18 följande:Nu ska jag gå ut och njuta av denna vårkväll på balkongen, tillsammans med maken, grillspett, grillad majs, vitlökssmör, en god sallad och ett glas vitt vin