Inlägg från: Pumpkin |Visa alla inlägg
  • Pumpkin

vi balkong odlare

Jag hänger också på här

Vår balkong är 12kvm stor och inglasad, med glasdörrar från golv till tak (ingen plåt här inte). Blir tredje sommaren nu, men än har jag inte haft den perfekta balkongen.

Just nu har vi en matgrupp med bord och fyra stolar därute, jordgubbsplantor, samt en massa bråte - gamla krukor som ska slängas, saker som ska säljas osv - men det börjar bli dags att göra vårfint Väntar bara på att mitt extrajobb på Plantagen ska dra igång så inspirationen börjar flöda, och att Zetas Handelsträdgård ska öppna så jag kan handla plantor med bra kvalitet.

• Pumpkin
    Isake skrev 2009-03-19 19:25:19 följande:
    Blommiga tjejen: Hittade du några bra böcker? Jag läste precis en som jag tycker var väldigt bra: Växter för Balkong & Uterum av Gunnel Carlsson (hon som hade Gröna rum förut) Den handlade både om växter och inredning och det fanns en massa bra tips.
    Åh, den måste jag kika efter!
  • Pumpkin
    vackrastarflow skrev 2009-03-20 10:27:23 följande:
    Hej! Jag har en balkong i söderläge i zon 1, som inte är inglasad, men dock innätad för att katten ska kunna vara ute på balkongen. Har två vilstolar, ett bord och två hyllor, och matta på golvet. Den är väl en 6-7 kvm stor. Mitt problem var söderläget och att solen inte fanns kvar efter kl 15. Dock så är baksidan av balkongen i glas så det är ljust på balkongen året runt. Förra året köpte jag allt, i år sår jag det mesta, just för att slippa mycket ohyra. Förra året blev det mest blommor och i år satsar jag på nyttoväxter och har nu sått chili, tomat, aubergine, jordgubbar, salvia, rosmarin och kanelbasilika. Kommer att direktså rosenböna och kattmynta. Har en tayberry sen förra året (en blandning mellan hallon och björnbär), funderar på att utöka med en hallonplanta. Sen är det nog fullt här Eventuella blommor köper jag färdiga
    Men om du har söderläge så borde du ju ha sol typ hela dagen?
  • Pumpkin

Jag var på Nordiska Trädgårdar i Älvsjö i helgen - 6 timmar blommor Fick med mig fem pelargonbebisar och en massa inspiration hem.

• Pumpkin

Flädersaft: Men så härligt med en skelleftetjej till! Själv bor jag i Södertälje just nu, men vi planerar att flytta hem till schtaan nästa sommar. Och imorgon åker vi hem över helgen Hur är vädret? Mycket snö kvar?

Vad gäller tomatplantor så är det viktigt att tjuva dem (oftast, beror lite på sort men oftast ska de tjuvas), alltså plocka bort nya små skott som kommer mellan stammen och de "riktiga" grenarna. Eller mellan två "riktiga" grenar. Då får man bäst skörd.

Blomman för dagen är en trevlig klätterväxt med otroligt vackert bladverk (mycket blad, hjärtformade typ) och söta blommor. Finns i olika färger. Jag hade såna förra sommaren och de växer verkligen så det knakar och gör balkongen underbar i ett nafs

• Pumpkin
    Fläder skrev 2009-04-01 09:07:45 följande:
    Pumkin: Jag är nyinflyttad i Skellefteå sen i början på februari och är från början ifrån södra Sverige, men ack, så förälskad man blir i staden här. Förstår att folk är väldigt patriotiska. Vädret har varit fint länge tycker jag, mycket snö kvar men det är solsken och några plusgrader oftast på dagarna så det är skönt ute! Ska hålla ordentlig koll på sidoskotten den här gången då, har försökt ett par gånger med tomat, men inte lyckats någe vidare. Men i år, nu jädrar ska jag lyckas!
    Ja, visst blir man förälskad Är själv inte född eller uppvuxen där, utan flyttade dit när jag träffade min man. Men som du säger, man blir förälskad och nu är Skellefteå det enda hemmet för mig. Så jag längtar tills nästa sommar Och ja, patrioter är vi/dem absolut!

Lycka till med tomaterna, det kommer säkert gå jättebra Det är ju verkligen en lyx att kunna gå ut på morgonen och skörda tomater till frukostmackan
  • Pumpkin

Såhär har vår balkong sett ut nu under vintern: pumpkinsblogg.blogspot.com/2009/03/dagen-i-bilder.html

Inte så roligt va? Men idag har jag rensat ogräs (den som trodde att man inte kunde få ogräs på en balkong har fel ) och döda blad bland jordgubbsplantorna, tömt bort jord som bara stått och samlat ihop de krukor/korgar som ska iväg till tippen tillsammans med den gamla jorden och ogräset/döda bladen. Så nu väntar jag på att maken ska sluta jobbet så vi kan åka iväg och slänga allt ikväll.

Men medan jag väntar hade jag tänkt åka till Plantagen och kika på lite nya krukor, kanske lite frön/sticklingar och lite annat smått och gott. Ska bara skriva lite mer på min tenta först

• Pumpkin

Nu har jag varit på Plantagen och kom hem med följande:

*En 50liters säck U-jord
    *En liten säck såjord
    *Fem lerkrukor med fat
    *Trädgårdshandskar
    *Tre fröpåsar: Morötter, mangold och plocksallad

Snart börjar jag extrajobba på Plantagen, det ska bli superkul!

Svar på tråden vi balkong odlare