Inlägg från: Pumpkin |Visa alla inlägg
  • Pumpkin

vi balkong odlare

vackrastarflow skrev 2009-04-04 15:54:01 följande:
    Alla ni som har barn och vill plantera luktärter, ni vet om att de är giftiga va?
    Är de?! Hade jag ingen aning om. Då blir det inte såna på balkongen, går inte att lita på att katterna inte går på dem.
  • Pumpkin
    vackrastarflow skrev 2009-04-04 16:12:19 följande:
    Japp, jag blev nämligen lite nyfiken men jag har också katt och vill inte riskera nåt. Hon äter sällan på blommor och jag har flera lökväxter just nu som hon inte bryr sig om, men iom att luktärten blir så stor så vill hon nog leka med den nån gång.
    Bra att du sa det! Våra katter går inte heller på blommor särskilt ofta (längre), men man vet ju aldrig. Förra året köpte jag en stor Hortensia i tron om att den var OK, men precis när jag kom hem hittade jag att den visst hade irriterande växtsaft, kollade upp för att se vad katterna gjorde - mycket riktigt stod de beredda att hugga in. Så jag litar inte på dem för fem öre...
  • Pumpkin
    vackrastarflow skrev 2009-04-06 17:21:00 följande:
    En sån ska jag också ha verkar mysigt!
    Då är det min tur: Tänk på att klematis är giftigt för katter.

• Pumpkin
    vackrastarflow skrev 2009-04-06 17:42:05 följande:
    jag brukar kolla på första länken och sen giftinformationen och odla.nu:s lista. men enligt giftinformationen så måste man äta mycket klematis för att bli sjuk, så det är nog ingen fara ändå. men vi får se, jag vill gärna ha ett alternativ
    Fast luktärt står som ofarligt på Giftinformationscentralen, men inte på någon annan sida jag hittat. Så numera litar inte jag på Giftinformationscentralen.
  • Pumpkin
    vackrastarflow skrev 2009-04-06 17:45:43 följande:
    nej det är sant! det var faktiskt inte där jag läste det kom jag på heller... sorvalla.se/giftiga.htm den tycker jag verkar vettig
    Ja den verkar vettig. Men jag väljer ändå att i första hand lita på sidor som innehåller växter som är giftiga för katter, för något som är ofarligt /giftigt för människor behöver ju inte vara det för katter.
  • Pumpkin
    Mandragora skrev 2009-04-06 17:48:14 följande:
    Äh. Min katt har kattmynta att knapra på. (Varken katten eller hunden får vara på balkongen utan sällskap.)
    Mina brukar ha kattgräs, men det spelar ingen roll. Jag vägrar ha något som är giftigt för dem, för även om många tror det så har de inte en "mekanism" som varnar dem för giftiga växter.
  • Pumpkin

Det är många som blandar ihop luktärterna med krassen faktiskt, varenda gång jag sagt till någon att luktärter är giftiga så svarar de att det inte stämmer. Sen någon sekund senare ändrar de sig och säger att det nog var krassen som var ofarlig

• Pumpkin

Att bredså innebär att man strör fröerna jämt fördelat över ytan och sedan täcker så mycket som fröet skall sättas djupt. Detta passar bra för snabbväxande grönsaker som sallad, rädisor och dill.

Svar på tråden vi balkong odlare