Inlägg från: Pumpkin |Visa alla inlägg
  • Pumpkin

vi balkong odlare

Nu har jag precis sått tre krukor sallad och en stor kruka malva. Första gången jag sår själv (förutom när man var liten och gjorde det med mormor), så det ska bli jättespännande att se vad som kommer upp

När maken kommer hem med mer lecakulor blir det en stor kruka sommarblandning och en kruka med praktmalva. Sen ska det sås mangold och morötter också.

Mer bilder kommer att komma här också, så snart jag har fått i ordning ordentligt.

• Pumpkin

Nu sitter jag och funderar på vad för möbler jag ska komplettera med ute på balkongen. Vill gärna ha någon form av stege/hylla där jag kan ha blom-/salladskrukor och kanske lite ljuslyktor och sånt mys. Sen vill jag gärna att katterna ska kunna klättra upp och ha en egen avsats att ligga på om de vill. Har hittat lite grejer på IKEA, men det tar så emot att behöva borra hål i putsfasaden för att fästa grejerna...

• Pumpkin
    vackrastarflow skrev 2009-04-19 16:50:00 följande:
    om du kollar i mitt galleri ser du vad jag har, för jag var ute efter samma sak som du förra året. jag tror serien heter lerberg och är superbillig. jag har en bred hög och en bred liten (så att katten kan hoppa upp till sin avsats). iom att det är galler så kommer solen igenom varje hylla. till katten har jag lagt ut en mörk handduk så hon inte behöver ligga på gallret. www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70114753 www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50114754
    Men du har förankrat hyllorna i väggen eller? För det kan/får jag inte göra...
  • Pumpkin
    vackrastarflow skrev 2009-04-19 16:53:49 följande:
    nej det behövs inte, de är väldigt stabila trots att de är lättviktiga (varpå de är lätta att flytta runt). katten hoppar och studsar i dem utan problem.
    Ah, men vad bra! Läste bara i beskrivningen att de var tvungna att förankras i väggen och då tänkte jag att det var kört. Men står de bra och stadigt ändå så blir det definitivt nånting från den där serien
  • Pumpkin
    Marlean skrev 2009-04-20 09:19:01 följande:
    Till alla med balkonglådor, har ni dem på insidan av balkongen?
    När vi hade balkonglådor - ja. Skulle vilja ha dem på utsidan, men det får man ju inte...
  • Pumpkin
    SaraSara skrev 2009-04-20 10:06:55 följande:
    Får man inte? Alla blomlådor jag ser hänger på utsidan....
    De flesta hyresvärdar och bostadsrättsföreningar har bestämmelser för att balkonglådor ska fästas på insidan av balkongräcket för att undvika risken att balkonglådan skadar personer nedanför, om den lossnar.

Sen hur ofta det efterlevs är ju en helt annan sak.
  • Pumpkin
    HeartsOnFire skrev 2009-04-20 19:03:04 följande:
    Vi har blomlådan på insidan av balkongen. Jag planterade några pelargoner i blomlådan, men de blev väldigt ledsna. Det var tydligen för kallt ute. När kan man sätta ut pelargonerna? Jag köpte färdiga blommor.
    Kan vara att det blev för stor omställning för dem. Jag har mina pelargoner ute några timmar om dagen (i alla fall vid solsken) så att de ska vänja sig vid att stå därute.
  • Pumpkin
    vackrastarflow skrev 2009-04-24 17:21:11 följande:
    Idag köpte jag en clematis! Ska bli så skoj med en klängerväxt, det blev en vit och rosa, storblommig. Jag sätter ut tomat, chili och slim jim på balkongen under dagen nu, men de får komma in på natten, trots att vi inte har nattfrost. men låter det först bli maj innan de får vara ute dygnet runt.
    Vill också ha klematis, men jag vågar verkligen inte chansa. Någon gång i framtiden kanske jag blir modigare
  • Pumpkin

Yeay! Nu har malvan och salladen börjat komma upp! I helgen ska det fixas på balkongen, det ska bli SÅ fint.

Svar på tråden vi balkong odlare