• 1111

    Kan man äta gammal pasta?

    Jag har några Barilla-pasta i kartong med bästföredatum oktober 2007!!! Oöppnade förstås...

    Är det bara att slänga eller går dem äta tror ni?

  • Svar på tråden Kan man äta gammal pasta?
  • minasöner

    tror inte att pasta blir dåligt, jag hade ätit


    Mammas två älsklingar ♥ William 060718 ♥ och ♥ Ludvig 080930 ♥
  • Örnie

    Vadå minimalt med näringsämnen? Pasta innehåller inte särskilt mycket mer än kolhydrater. Tror f ö inte att det är något fel på pastan, särskilt inte om den är gjord enbart på mjöl och vatten. Men på Barilla kommer de att säga att du ska slänga förpackningen och köpa en ny. Det tjänar de ju på.

  • linjes

    Koka upp några och provsmaka,du lär ju märka om dom inte går att äta

  • minasöner

    det blir ju inte otjänlig människoföda bara för att bf gått ut, det är bara bööös i pasta


    Mammas två älsklingar ♥ William 060718 ♥ och ♥ Ludvig 080930 ♥
  • BabyJay

    Jag hade testat... b.f. är oftast bara skitsnack...

    Läste en bra grej i Amelia:
    1. Titta: ser det illa ut så är det, annars
    2. Lukta: Luktar det illa så är det, annars 
    3. Smaka: smakar det illa=kasta, smakar ok=ät

    Det stod bl. a att sylt osv kan man bara ta bort mögletom det blivit mögligt, använda resten.
    Mjölk känner man ju på lukten.
    Cr. fraiche mm är inte dåligt förrän det möglar...

    Tror att det var ca 60-70% av den mat/matrester som slängs i Sverige är ätbart... Värt att tänka på...


    Mamma till Freja, född 080706
  • LAV0LINA
    1111 skrev 2009-03-19 08:25:46 följande:
    Men det är inte er jag tänkt bjuda på middag... ni slipper äta dem... jag bara undrar. Kan pasta ens bli gammal? Pulversåser tex. Kan dom också bli gamla? Det är ju förpackat - kan inte mögla? Vad kan då bli gammalt... haha Jag ska maila Barilla och fråga
    Jag skulle nog testa
    Kan pasta bli gammalt??
    Har till vissa middagar här hemma använt pulversås som är över ett år för gammalt och vi mår fint efter det! Märkte ingen skillnad i vaken smak eller konsistens
    Det närmar sig! BF 8 april -09
  • 1111

    Jag får ju vara taktiskt när jag ringer Barilla och inte direkt säga att jag har gammal pasta hemma

    Tror också att vi slänger alldeles för mycket mat... själv så vill jag knappt dricka mjölk dagen efter utgånget datum - men jag tror det är mkt psykiskt.

    I söndags öppnade jag en förpackning lättyoggi. Bäst före var 4 mars. I söndags var det den 15 mars. Dvs 11 dagar "gammal".

    Öppnade, hällde upp, luktade, smakade. Hur gott som helst. Åt upp det sista på måndagen... då hade den stått öppnad nästan ett dygn.

  • norgesessan

    Jag tror inte det är skillnad på den och ett nytt paket, men jag hade kastat den...(bara för att...)


    Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Sencha

    Jag är helt övertygad om att pastan går att äta, och förmodligen smakar den precis som den ska. Möjligen är vitaminhalten lägre.
    Allt förstås under förutsättning att den serverats torr.


    0401 & 0807
  • Sencha
    norgesessan skrev 2009-03-19 08:58:19 följande:
    serverats torr?
    Bah! Förvarats menar jag ju. Ursäkta morgondimman i hjärnan
    0401 & 0807
  • LAV0LINA
    Sencha skrev 2009-03-19 09:00:26 följande:
    Bah! Förvarats menar jag ju. Ursäkta morgondimman i hjärnan
    haha, jag satt länge och funderade på vad du menade faktiskt... {#lang_emotions_embarassed}
    (hur fasen serverar man pastan torr liksom... okokt alltså... nääää, det kan hon ju inte mena.. kanske kokt men torkad igen? osv osv)
    Det närmar sig! BF 8 april -09
  • 1111

    Jag funderade också över "serverats torr" haha. Jag missade ringa Barilla, jag får göra ett nytt försök i morgon...

Svar på tråden Kan man äta gammal pasta?